pladevalg til overetage, 1,5 etage hus, fermacell?

Hvad vil I anbefale?

Skal renovere 1. etage i et 1,5 etages hus fra 69. Der efterisoleres indad med ekstra 100mm og udad med 100mm når vi laver tag, det vil give 300mm isolering i sidste ende. Hele overetagen er trækonstruktion.

Jeg har lavet et værelse med tagkrydsfiner + 1 lag gips + fuldspartlet, lagt filt og malet.

Mine overvejelser går på om det vil være et bedre valg at anvende 15 mm fermacellplader, så jeg er fri for at skulle arbejde med flere lag. Jeg er ikke så bekymret for vægten af fermacellpladerne, men derimod om samlingerne bliver stærke nok til at modstå bevægelsen af det trækskelet det er bygget på. Væggene skal fuldspartles og der skal filt på til sidst. Kommer samlingerne til at revne?

Håber at I kan hjælp :) 
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
 12,5 mm retkantet fermacel er det man bruger til den opgave. De skal limes i samlinger med deres specielle lim. Denne kommer i en patron med en spids som passer perfekt til at stryge på langs kanten.
Man lægger lim på de kanter som er monteret, og støder den næste plade imod. Den lim pølse der kommer ud rører man ikke ved før næste dag eller senere. Så kan den ret nemt stødes af med en 20 cm spartel, eller andet. Jeg bruger en murerskraber, så har man godt fat med begge hænder.
Efterfølgende spartles alle samlinger og skruehuller - der køres med pudsemaskine - fuldspartles tynd - og køres en sidste gang med pudsemaskine. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Vil du bruge 12,5mm fermacell retkantet og så kun sætte ét lag op? Bliver det ikke for tyndt til at lave vægge af, hvis man gerne vil kunne hænge noget op? 
Nej fermacell er utroligt hårdt og man kan skrue direkte i den, jeg plejer at bruge skruer med et groft gevind.
Ok, tak for svar!!
Jeg har det sidste års tid netop lavet en overetage m.m. som du beskriver. Det er simpelthen godt, også til at skrue i.
Det blev sat op på træ lægter (på den brede led) på loft og vægge ud imod taget. Alle skillevægge blev lavet med stål lægter.
Det kræver kun minimal ekstra værktøj, nemlig hånd pladesaks og en samle tang til at sætte lægter sammen med. Fordelen er at disse lægter altid er lige, og ikke vrider. 

Annonce
Enig med Erik i at det er et dejligt materiale. Jeg har lige sat 500 m2 op.
Man behøver dig hverken pladesaks eller tang. Afkortning klares nemt med en vinkelsliber. Og har du behov for at fastholde lægten kan du bare give den en lille midlertidig skrue på den anden side, indtil du har sat pladen på. 
Vinkelsliber indendørs??
Du skal virkelig passe på at det ikke kommer “nister” på dine glasruder eller fliser. De brænder sig fast, og vil over tid ruste. Køb en billig pladesaks hos f.eks. HN.

Søren O
Man behøver jo ikke skære lægterne i vindueskarmen. Som jeg forstår det er det en større renovering, så jeg ser det som der er masser af plads og vinduer kan åbnes. Men ellers, kan man som jeg, gøre det udendørs når man kender målet. Bevares, man kan også købe en tang, men man skal nu heller ikke gøre det til raketfysik
Tang og pladesaks er meget billig ( nogle få 100 kr.) . så det har ikke noget at gøre med raketter.
Og selv på afstand kan vinkelsliber gøre skade på vinduer.  
Man kan ikke nøjes med en midlertidig skrue det skal fæstnes som foreskrevet i montagevejledning. Enten med en selvborende skrue eller meget hurtigere med den tang der hører til 

Det er muligt du har ret, men jeg har aldrig set en vejledning hvor der står at lægterne SKAL fæstnes. Send gerne link. Så snart pladen er sat på, er det pladen og tilhørende skruer som holder det hele. Til gengæld har jeg set vejledninger hvor der står beskrevet at kapsav kan bruges til at afkorte lægter med.

Men nok om det. Det var ikke det som blev spurgt om. Fortsat god søndag
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også