pladevalg til overetage, 1,5 etage hus, fermacell?

Hvad vil I anbefale?

Skal renovere 1. etage i et 1,5 etages hus fra 69. Der efterisoleres indad med ekstra 100mm og udad med 100mm når vi laver tag, det vil give 300mm isolering i sidste ende. Hele overetagen er trækonstruktion.

Jeg har lavet et værelse med tagkrydsfiner + 1 lag gips + fuldspartlet, lagt filt og malet.

Mine overvejelser går på om det vil være et bedre valg at anvende 15 mm fermacellplader, så jeg er fri for at skulle arbejde med flere lag. Jeg er ikke så bekymret for vægten af fermacellpladerne, men derimod om samlingerne bliver stærke nok til at modstå bevægelsen af det trækskelet det er bygget på. Væggene skal fuldspartles og der skal filt på til sidst. Kommer samlingerne til at revne?

Håber at I kan hjælp :) 
Hvad vil I anbefale? Skal renovere 1. etage i et... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ikke præcis set det i vejledning, men kunne ikke forstille mig at det kunne stå løst.
Men nu diskussionen er i gang har jeg naturligvis kigget i fermacel montagevejledning og det står sådan lidt kryptisk.
Profilerne må ikke fastgøres mekanisk til hinanden, men skæres ca. 10 mm kortere end afstanden mellem bund- og top skinnens krop og indsættes løst i top- og bundskinnen. Der kan eventuelt anvendes fermacell Stålsystem Fikseretang.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 27-06-2021 23:12:39

Jeg har ikke præcis set det i vejledning, men kunne ikke forstille mig at det kunne stå løst.
Men nu diskussionen er i gang har jeg naturligvis kigget i fermacel montagevejledning og det står sådan lidt kryptisk.
Profilerne må ikke fastgøres mekanisk til hinanden, men skæres ca. 10 mm kortere end afstanden mellem bund- og top skinnens krop og indsættes løst i top- og bundskinnen. Der kan eventuelt anvendes fermacell Stålsystem Fikseretang.

Jeg syntes ikke umiddelbart det er særlig kryptisk. Fikerstang har jo ikke nogen bærende/stabiliserende effekt på den færdige væg.
Jeg vil tillade mig at fremhæve ordet: eventuelt. Det står altså ikke at det er et krav, det er udelukkende fordi nogen syntes det er nemmere de lige er fikseret. Og ja, det kan gøres med fiksertang, men det samme kan man gøre med en midlertidig skrue på den modsatte side af skellettet indtil pladelaget er monteret. Når det er sagt, så er det nemmest at de står løst, så man kan tilpasse dem samtidig med at man sætter dem op.
Og man bruger jo bare en gipsskrue som man alligevel skal bruge flere tusind af.

Og jo, det må gerne stå løst. Deraf sætningen "Profilerne må ikke fastgøres mekanisk til hinanden " og "...  og indsættes løst i top- og bundskinnen ...".

Jeg plejer normalt vis af være typen der ikke går ned på grej, og normalt vil jeg også være tilbøjelig til at finde en grund til at købe noget nyt. Men når jeg nu har sat 250 m² væg op uden at jeg overhovet har skænket det en tanke og set det som et problem, så er jeg nok lidt farvet. 
Jeg føler lige med på sidelinjen. :-)
Og jeg har sat meget op uden at tænke den tanke at de kunne stå løse. Men det er nok bare mig     

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også