Ned dimensionering af gammelt jern rør

Hej.
Jeg står og skal montere en del rør, skal forlænge hen til bruser fra kuglehane.
Desværre er 3/4 tomme for småt og 1/1 tomme for stort. Da det er nogle gamle rør.
Hvad er den gængse metode?
Kuglehanen er før samlingen :). 
Hej. Jeg står og skal montere en del rør, skal... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jep. Har sgu lidt svært ved at se om det er 22mm eller 28mm fra billedet, jeg skal have fat på. 
Ligger en vvs butik i starten så må prøve med 22mm du linker til først.
Ligner det bliver dyrt i 28 mm :/
Hvis det kun er bruser du skal forsyne, så er helt almindelige 15 mm pex store nok.

Søren O
Ja, og hvis dine kobberrør kun er 15mm hvis du skærer dem på et lige stykke, så passer det med en dobbelt 15mm kompressionsfiting hvor du går fra kobber til PEX.

Elektronikteknikeren
Det lykkedes det var 22 mm til 3/4 der blev anvendt.
Mangler bare lige at pakke det helt tæt. Da den dråber lidt. Må prøve igen med oakgarn imorgen. Tak for hjælpen ☺️
Annonce
Press fittings på kobberrør skal ikke have pakgarn. På 3/4" siden skal det have pakgarn hvis du går videre med gevindfittings. Er pex du går videre med så skal heller ikke have pakgarn. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nå for søren :p.

Den er tæt i delen mod kobberrør et. Men u tætheden er i mellem en 3/4 og en 3/4 kuglehane. 
Pakgarn og salve virker altid. De skal lægges samme vej rundt som du skruer det sammen, og et pænt lag så sammenspændingen "går fast" inden  det er helt spændt sammen

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja tror jeg gjorde fejlen bare at klaske garnet på frem for at pakke det haha. :).

"klaske på"?  Ja det skal snurres rundt og så salve ovenpå. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis