Nulling I el-tavlen?

Der er trukket nye kabler og lavet ny el i stort set hele huset. Nu er jeg i gang med kælderen og fik hjælp af en nabo til at trække et kabel gennem væggen og montere I tavlen.
Han konstaterer, at der er lavet "nulling" og informerer mig om, at det må man ikke i området. Der SKAL være jordspyd.

Hvad er konsekvensen af det? Er sgu lidt trist over at have lavet nye installationer i hele hytten, og så er der potentielt blevet lavet en fejl der gør skidtet ulovligt. Specielt nu hvor alt alligevel var revet fra hinanden og der uden problemer kunne være trukket jord til et spyd, da gulve/vægge/lofter var smadret i forvejen.

Men da jeg intet ved om det, vil jeg lige høre her, hvad dethar af betydning. 
Der er trukket nye kabler og lavet ny el i stort... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Den store tykke blå ledning, med gul-grøn tape om, er det den der løber ind i højre side i toppen af HPFI relæet (det med den sorte runde drejeknap)?
Hvis Ja, så er det ikke lovligt, da din PE leder ikke må kunne afbrydes, eller ikke ved fejlstrømme. Der ud over, så vil det være et Ja til du har fået lavet nulling.

MLU, en gul/grøn må aldrig mærkes om til andre farver, men andre farver må gerne om-mærkes til gul/grøn, om end man gerne vil have hoved PE til at være gul/grøn hele vejen.

 

Jordledningen/PE ledningen går ind i tilgangen på HPFI relæet, så den er korrekt monteret. Der kunne godt have været brugt et stykke ledning med gulgrøn isolation. Egentlig burde det ikke være nødvendigt med HPFI relæ, når jordledningen er forbundet til transformerens neutrale nulpunkt. I følge de ny regler skal der være to HPFI afbrydere, så, med mindre jeg har set forkert, mangler der en et HPFI relæ.
Forsyningsselskabet har i øvrigt frarådet men dog ikke forbudt nulling.

fase
S. Fabrin skrev den 04-06-2021 22:41:11

Jordledningen/PE ledningen går ind i tilgangen på HPFI relæet, så den er korrekt monteret. Der kunne godt have været brugt et stykke ledning med gulgrøn isolation. Egentlig burde det ikke være nødvendigt med HPFI relæ, når jordledningen er forbundet til transformerens neutrale nulpunkt. I følge de ny regler skal der være to HPFI afbrydere, så, med mindre jeg har set forkert, mangler der en et HPFI relæ.
Forsyningsselskabet har i øvrigt frarådet men dog ikke forbudt nulling.

Som jeg læser bekendtgørelserne så skal PEN (blå med gul/grøn tape) lederen fra måleren op til jordskinnen. Og så fra jordskinnen skal en minimum 10mm2 leder ned til HPFI. Ikke at det gør det store rent sikkerhedsmæssigt men de skal stadig have seperate tilslutningsteder. Denne opsplitning kan også ske ved selve måleren. Så det "ser" lidt pænere ud mht gul/grøn leder og blå leder.

Men er lidt i tvivl for står selv i deltvist samme situation hvor ca 50% ef de elektrikere jeg har haft fat i siger det er ok og den anden halvdel siger det ikke er ifølge hverken nuværende installationsbekendtgørelsen eller tidligere stærkstrømsbekendtgørelse. Nogle siger endda at det skal laves om til lokal jord for a tvære lovligt (så skal 40 huse på vejen god nok til at have skiftet deres nulling). Luftledninger er først for få år siden gravet ned af Radius der dog også lavede den "ulovligt monteret nulling" - man skulel tro du kendte bekendtgørelsen?. Der er ikke lokal jord i nogle af boligerne (de er alle fra 1920erne ca)

Hvad er dit syn på sagen? :-)


Love er minimumsiveauet
Ved brug af nulling skal forsyningsselskabet have lavet et nulsikkert net. Det kræver, at der etableres jordledninger i nogle af kabelskabene. Derfor blev det vedtaget, at nulling ikke mere er tilladt uden selskabets accept. Tilladelse til nulling gives kun til virksomheder med egen transformerstation. Se evt. fællesregulativet.
For at bruge elforsyningens nulleder, som er forbundet til jord med på en overgangsmodstand på højst 2 Ohm, som jordledning, skal der laves en forbindelse fra plinten med jordledninger til HPFI relæets tilgang på nulklemmen. En forbindelse fra måleren til jordskinner er den samme forbindelse som fra jordskinne og til HPFI relæets tilgang af nul, så den behøves ikke.
Hvis du ikke kan få forsyningens skriftlige tilladelse til at bruge forsyningens nulledning som jordledning, er der kun den ene vej tilbage, nemlig etablering af egen jordelektrode.
Nulling var i øvrigt kun tilladt i en forholdsvis kort årrække, indtil man blev klar over ulemperne. Det blev i øvrigt også frarådet at blande nulling og HPFI relæ.


fase
S. Fabrin skrev den 09-07-2021 08:51:44

Ved brug af nulling skal forsyningsselskabet have lavet et nulsikkert net. Det kræver, at der etableres jordledninger i nogle af kabelskabene. Derfor blev det vedtaget, at nulling ikke mere er tilladt uden selskabets accept. Tilladelse til nulling gives kun til virksomheder med egen transformerstation. Se evt. fællesregulativet.
For at bruge elforsyningens nulleder, som er forbundet til jord med på en overgangsmodstand på højst 2 Ohm, som jordledning, skal der laves en forbindelse fra plinten med jordledninger til HPFI relæets tilgang på nulklemmen. En forbindelse fra måleren til jordskinner er den samme forbindelse som fra jordskinne og til HPFI relæets tilgang af nul, så den behøves ikke.
Hvis du ikke kan få forsyningens skriftlige tilladelse til at bruge forsyningens nulledning som jordledning, er der kun den ene vej tilbage, nemlig etablering af egen jordelektrode.
Nulling var i øvrigt kun tilladt i en forholdsvis kort årrække, indtil man blev klar over ulemperne. Det blev i øvrigt også frarådet at blande nulling og HPFI relæ.

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår flg: "En forbindelse fra måleren til jordskinner er den samme forbindelse som fra jordskinne og til HPFI relæets tilgang af nul, så den behøves ikke". Ifølge bekendtgørelsen skal PEN leder fra måler til jordskinne(plint) og så herfra skal en leder (min. 10mm2) til HPFI relæets tilgang af nul. PEN lederen må ikke gå direkte op i HPFI tilgangen til nul og så en leder fra denne tilgang til jordskinnen. Hvis det skal udføres efter både tidligere Stærkstrømsbekendtgørelse og nuværende Installationsbekendtgørelse. Et elsyn for en af vore naboer har netop påpeget dette.

På Frederiksberg og City EL(Radius) (mere eller mindre hele København) gives altid tilladelse til nulling (ifølge Radius). Mere eller mindre alle lejligheder i KBH har nulling og mange boliger bygget før 1970erne har i forstæderne.

Så synes godt nok det er forvirrende når nogle siger at det er utroligt udbredt og SIK.dk har vejledninger i hvordan det skal udføres. Mens nogen siger at de er meget sjældent og kun i visse tilfælde etc.

Men hvad er ulemperne ift jordelektrode? Ham elsyns-manden sagde at de var ubetydelige sålænge nullingen blev udført korrekt efter Installationsbekendtgørelsen. Der var mange andre områder med væsnetlig større personsikekrheds-risiko - bla shuko stikpropper i Dk jord kontakter sagde han.


Love er minimumsiveauet
Annonce
Jeg har prøvet at anskueliggøre din forklaring på skitsen nedenunder. Der er kun vist nul- og jordledning.
Ledningen fra jordplinten til HPFI relæet forstår jeg ikke, idet ledningen fra jordplinten er forbundet til nulledningen i målerrammen. En jordstrøm vil blive ledt til forsyningens jord og forårsage en udkobling af HPFI relæet, uanset om der er en forbindelse mellem HPFI relæ eller ej. 


fase
S. Fabrin skrev den 10-07-2021 00:34:50

Jeg har prøvet at anskueliggøre din forklaring på skitsen nedenunder. Der er kun vist nul- og jordledning.
Ledningen fra jordplinten til HPFI relæet forstår jeg ikke, idet ledningen fra jordplinten er forbundet til nulledningen i målerrammen. En jordstrøm vil blive ledt til forsyningens jord og forårsage en udkobling af HPFI relæet, uanset om der er en forbindelse mellem HPFI relæ eller ej.

Nåå ok ja så kan jeg forstå hvad du mener. Men jeg mente flg. Måske jeg bare ikke er så god til at forklare det :-). De røde er i virkeligheden vidst grå. Ved nulling må PEN lederen ikke gå direkte til HPFI da beskyttelsesleder og N-leder ikke må samles i samme "hul". Kan ikke huske om der sad 2 eller 3x af de der jord-tapestykker.Piledene på de sorte og blå går videre til automatsikringerne.El-syns manden anbefalede kombi-relæer i stedet så man overholdt de nye krav i instalaltionsbekendtgørelsen om min. 2x HPFI. Men det var ikke et krav medmindre det hele skulle renoveres.


Love er minimumsiveauet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis