Nulling I el-tavlen?

Der er trukket nye kabler og lavet ny el i stort set hele huset. Nu er jeg i gang med kælderen og fik hjælp af en nabo til at trække et kabel gennem væggen og montere I tavlen.
Han konstaterer, at der er lavet "nulling" og informerer mig om, at det må man ikke i området. Der SKAL være jordspyd.

Hvad er konsekvensen af det? Er sgu lidt trist over at have lavet nye installationer i hele hytten, og så er der potentielt blevet lavet en fejl der gør skidtet ulovligt. Specielt nu hvor alt alligevel var revet fra hinanden og der uden problemer kunne være trukket jord til et spyd, da gulve/vægge/lofter var smadret i forvejen.

Men da jeg intet ved om det, vil jeg lige høre her, hvad dethar af betydning. 
Der er trukket nye kabler og lavet ny el i stort... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Inden jeg begynder at banke jordspyd i gulvet, så er der her et par billeder. Så kan i se, hvordan det ser ud og om min nabo tager fejl eller ej
Jeg ved intet. 😁
Det ser ud til, at der er udført nulling. Det er, som før skrevet, ikke lovligt og skal derfor ændres, så jordledningerne forbindes til en jordelektrode med en overgangsmodstand på højst 1666 Ohm. Kablet mellem tavle og elektrode skal være 6 mm2.
De enkelte jordledninger skal i øvrigt mærkes med hvilken gruppe de tilhører. Det er et krav.

fase
S. Fabrin skrev den 03-06-2021 08:23:04

 Kablet mellem tavle og elektrode skal være 6 mm2.
De enkelte jordledninger skal i øvrigt mærkes med hvilken gruppe de tilhører. Det er et krav.

 

Har det ikke været 4mm2 der var krav til jord kablet, for nogle år siden ?
Har det altid været et krav at jordledningerne skal mærkes med hvilken gruppe de tilhørere ?

Mine jordledninger er ikke opmærkede, men det ville være nemt nok, da det er kabler der kommer ind i tavlen fra de enkelte grupper. (tavlen er fra 1996)
Vil en opmærkning med en dymo, med gruppenummer være ok ?

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis det er en elektrikker der har udført arbejdet i tavlen, virker kablerne så ikke meget rodet udført, kan ikke sige det ligger pænt udført.

kablerne i toppen der krydser og stikker ud i sende af kassen bla
Det er monteret af en elektriker. Æstetikken skal jeg ikke udtale mig om.
Men der er monteret stikkontakt, netværk og antenne ved siden af tavlen. Så der kører en del af dem hen. De resterende kabler er en del af installationen, der ikke er monteret endnu. Så det er blot en masse løse kabler, der ikke er sat i tavlen endnu. Jeg har trukket dem, men som tidligere nævnt rør jeg ikke ved selve monteringen.
Annonce
har du talt med elektrikeren om det? Det er vel ham der skulle have tjekket om det var lovlligt?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det jeg får oplyst, er, at Radius oplyser at de fraråder det grundet udfald på el-nettet. Men de forbyder det ikke, og når adspurgt om han må lave nulling, ikke siger nej.
Så derfor er det en normal procedure, når man arbejder med el i gamle huse.
je_ns skrev den 03-06-2021 08:44:31

Har det ikke været 4mm2 der var krav til jord kablet, for nogle år siden ?
Har det altid været et krav at jordledningerne skal mærkes med hvilken gruppe de tilhørere ?
Vil en opmærkning med en dymo, med gruppenummer være ok ? 
Før de ny regler kom i brug var kravet 1x2,5mm5. Det er ændret til 6mm2.
Det er ok at opmærkningen er med gruppenummer, såfremt grupperne er mærkede med et nr. udover tilhørsforhold.

fase
jetdirect skrev den 03-06-2021 09:01:30

Hvis det er en elektrikker der har udført arbejdet i tavlen, virker kablerne så ikke meget rodet udført, kan ikke sige det ligger pænt udført.

kablerne i toppen der krydser og stikker ud i sende af kassen bla

 Enig.

Plus jeg mener at en jodledning skal være gul / grøn og ikke må være anden farve med tape om.
Desuden så er den øverste grp til høre forbundet med 2 sorte ledninger. Ikke at det er ulovligt, men det ser lidt sjusket ud. Tror din elektriker har haft travlt   

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Nu skal i ikke stirre jer blind på noget uvæsentlig, men blot komme med gode råd omkring nulling. Det er monteret ganske udmærket og jeg kan ikke få øje på 2 sorte ledninger på afgangs siden. Hvilken farve der er brugt på tilgangs siden er helt uden betydning. Jeg ser ofte at der er brugt ens farve hele vejen igennem, hvilket også er ok.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis