Hvorfor bliver min mælk sur før tiden?

Hej her.

Jeg har det problem at jeg min mælk bliver sur før den dato der står på kartonen? Det sker ikke med andre typer fødevarer?

Det er særligt hvis jeg køber mærket "Danmælk", og ikke hvis jeg køber mærkerne Thiese, eller Arla.

Jeg tænker det er vel grundlæggende de samme køer det kommer fra, uanset om de kalder det Arla, Danmælk eller Thiese.?

Og er der forskel på om man vælger økologisk mælk eller ej ?

Og endelig så tvivler jeg på - altså Nemlig.com som 99% af mine varer kommer fra da jeg er svært gangbesværet, om de opbevarer kølevarer korrekt undervejs - særligt med de udendørs temperaturer vi har/får nu?

Jeg har enkelte gange oplevet at der lå fryseelementer sammen med varerne fra køl eller frost, men langt fra altid. Det nemlig tit man får en SMS fra dem kl 8-9 om morgenen, at nu er ens varer på vej, men har det hele så ligget og "kogt" bag i en alm varevogn, når man får dem engang om eftermiddagen?

Jeg kan desværre ikke benytte nattelevering, som de ellers tilbyder, da døren til opgangen er låst i nattetimerne (og så ville kølevarerne jo stadig komme til at stå måske et par timer, inden jeg vågner uden køl)?

Arla har en variant det hedder langtidsholdbar mælk, måske jeg skal skifte til den? Og hvad er forskellen på sådan en og alm mælk ?

Og i forlængelse deraf: På en Cocio står der at den udelukkende indeholder, Mælk, kakao og sugar. Men hvordan kan sådan en så holde sig i flere måneder, endda helt uden at være på køl ?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du kan få samme vare i en alm butik og den ikke fejler noget så tyder det klart på Nemlig.com håndterer deres fødevarer forkert, måske fødevarestyrelsen skulle pille lidt ved dette firma for det er ikke første gang jeg har hørt om problemet med håndtering og sure varer
Langtids holdbar mælk vil være en fordel for dig. Jeg kender naturligvis ikke dit mælkeforbrug, men når man bor alene kan det være svært at få få brugt de varer til tiden med meget korte holdbarheds dage.
Den langtids holdbare har ligesom cacaomælken fået en behandling som dræber alle bakterier.
Det bruges meget i Tyskland f.eks.
Du skal nok lige vænne dig til den lidt anderledes smag.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Prøv at måle den reelle temperatur i dit køleskab. Det kan svinge ret meget.

Det kan godt betale sig, at sigte efter 4 grader i stedet for de anbefalede 5 grader. Det vil nok forlænge holdbarheden.

Mvh. AllanE
Jeg havde engang en køleskabspære på alt for mange watt, som det viste sig stod tændt, når døren var lukket. Alt omkring pæren blev varmet op i stedet for kølet ned. Jeg opdagede det den dag det smeltede en hel ost! Så ja, hold måske øje med, om der er utæt ved døren, eller om et eller andet ved køleskabet ikke køler som det skal. Men som jeg læser tråden, kunne nemlig.com også godt være synderen.
Ok, ja det kunne egenligt være et "sjovt lile eksperiment". Næste gang jeg får leveret mælk (faktisk imorgen), så rende ned til den lokale købmand og købe en identisk, håbe jeg kan finde en af samme mærke og udløbsdato, og så se om der er forskel på hvornår de reelt kan holde sig til.

Og så give mit køleskab "en tand" op.

Annonce
Langtidsholdbar mælk, cocio og mange andre produkter der kan holde i lang tid, de er blevet UHT behandlet, hvilket vil sige de har været varmet op til 85°C i ca. 2 minutter, før de bliver kølet ned igen.
Denne opvarmning sker oftest i embalagen, så der ikke kan komme nogen bakterier ind i produktet efter behandlingen, og derfor er der ikke noget "liv" tilbage i beholderen, og derfor kan det holde sig i lang tid.

JEg har selv oplevet engang, at mit køleskab fik gjort mælken sur før holbarhedsdatoen udløb, og grøntsagerne fik frost-skader.
Det var imens jeg boede til leje, men udlejer ville ikke skifte køleskabet, så jeg købte selv et nyt med ventilator i, hvilket har klaret opgaven til UG i snart 10 år.
Så måske du skulle overveje at invistere i et nyt køleskab.

Alternativer til nemlig.com er Rema1000's Vigo https://shop.rema1000.dk/om-vigo 
Eller lav evt. en aftale med en lokal 15-årig knejt om at handle for dig 1-2 gange i ugen for en 50'er i løn.

 

Ellers bestil laktosefri mælk, det holder sig også længere men smager som alm. mælk.

Mvh. Ole
Gud det vidste jeg slet ikke om Laktosefri mælk, jeg troede kun det var til dem der ikke kan tåle laktose. Vil jeg da se nærmere på !

Lige med Remas Vigo. Jeg har ikke prøvet det endnu, men min lokale Remas udvalgt er stærkt begænset i forhold til Nemlig.com. De har stort set kun helt basale varer. Desuden leverer Nemlig.com for 19 kr, så det med at stikke en 15-årig en 50´er giver jo underskud. Desuden er der jo visse ting en 15-årig slet ikke kan købe, fx cigaretter, medicin eller spiritus. Er ikke klar over om det også gælder lightergas?
Steensen skrev den 01-06-2021 17:07:53

Langtidsholdbar mælk, cocio og mange andre produkter der kan holde i lang tid, de er blevet UHT behandlet, hvilket vil sige de har været varmet op til 85°C i ca. 2 minutter, før de bliver kølet ned igen.
UHT behandlet mælkeprodukter bliver opvarmet til 135–150 °C i få sekunder.   

 

..er sødmælken ved at blive for gammel, kan man lave den skønneste klatost (friskost, hytteost, rygeost) af mælken.   ..opskriften findes på nettet.  
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis