Kostal Invertor kører ustabilt

Kostal Piko 4.2 fra 2012.
Den melder en gang imellem system fejl 903 især når der er meget sol. AC svinger også pludseligt fra 4kw til 0. Den larmer også lidt.
Den kører fejlfrit når der er ikke så meget sol.

Jeg har googlet lidt tysk forum og folk skriver at det kan skyldes frekvens på el-net. Er der nogen oplevet lignende?

tjek mine gode videoer.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
en video med fejl.

Vi har en fronius inverter, men jeg kender godt beskrivelsen. Det er så længe siden jeg sidst så det( fordi jeg næsten aldrig ser på den) Så jeg kan ikke huske den precise tekst, men mener at kunne huske at den er kommet ud af synk med nettet. Og det sker netop i fuld sol.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Den driller mellem kl 12 og 15 typisk når der er meget sol.
Kan det være noget med el net eller det er inverter som afbryder ved bestemt kw?
er der nogen ved hvad betyder denne værdi? den opstår ved den første fejl. Power går også ned på den tidspunkt
Kører blæserne som de skal? Bliver inverteren meget varm?

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hej.
Jeg kan genkende præcist dette fra min Kostal Piko 4.2. Den producerer alt for lidt da den kommer med en fejlkode så snart effekten bliver høj. Morgen og aften kører den tilsyneladende fint.

Jeg kan høre en lyd fra inverteren som giver et klik fra sig når den kommer med en fejl og stopper produktionen.

De fejlkoder jeg ser dagligt er følgende:

241: Overstrøm AC-side

903: Intern systemfejl

Jeg kan mærke at den bliver varm selv ved lav produktion. Her til aften har jeg renset blæseren for at være sikker på at den kan køle ordentligt.

Er der nogen der har ideer til hvad der kan være i vejen med min inverter?

Mvh. Rasmus

RJohansen skrev den 17-07-2021 21:54:38

Hej.
Jeg kan genkende præcist dette fra min Kostal Piko 4.2. Den producerer alt for lidt da den kommer med en fejlkode så snart effekten bliver høj. Morgen og aften kører den tilsyneladende fint.

Jeg kan høre en lyd fra inverteren som giver et klik fra sig når den kommer med en fejl og stopper produktionen.

De fejlkoder jeg ser dagligt er følgende:

241: Overstrøm AC-side

903: Intern systemfejl

Jeg kan mærke at den bliver varm selv ved lav produktion. Her til aften har jeg renset blæseren for at være sikker på at den kan køle ordentligt.

Er der nogen der har ideer til hvad der kan være i vejen med min inverter?

Mvh. Rasmus

 lige præcis!! 

min produktion er faldet fra 32-34 i solrige dage til 23-25kwt.

Jeg kan mærke at min begynder at drille ved ca 3500w. Jeg slår bare en linje fra så den kører stabilt med 2500w og sætter til efter kl 15.

Jeg har skrevet til Kostal og de siger at de vil gerne lave en undersøgelse. Den skal bare sendes til dem. jeg har også kontaktet en elektriker fra nord Jylland, som reparerer invereterer. Jeg vil pille den af i oktober/november. Jeg gider ikke bare at smide 10-15k for en ny.


MEN... jeg mistænker at el-net gør noget lort så vi kan ikke levere strøm til nettet.

status på sagen.

Jeg har snakket med en elektriker som arbejder med invertorer.
Kostal vil ikke sælge komponenter/reservedele til andre - ingen muligheder at reparere.
Men Kostal tilbyder at ombytte en inverter til 6000-7000,- med 2 år garanti + montering eller en ny til 12000,-
Hej AKR2017 hvad er status hos dig? Her er den uændret.

Hvis man bare kan finde ud af hvilken komponent der fejler behøver man jo ikke købe den direkte fra kostal. Min plan er at adskille inverteren, og se om der er nogle komponenter der tydeligt er i stykker.

Jeg kan se at der er mange videoer på YouTube med folk der skifter relæer på AC siden. Så jeg starter nok lige med at se efter deres stand. Man kunne måske forestille sig at en fejl med "overstrøm" kunne skyldes at et af relæerne ikke kan slå til. Og der dermed leveres for meget strøm på en fase.

Mvh. Rasmus
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis