Kostal Invertor kører ustabilt

Kostal Piko 4.2 fra 2012.
Den melder en gang imellem system fejl 903 især når der er meget sol. AC svinger også pludseligt fra 4kw til 0. Den larmer også lidt.
Den kører fejlfrit når der er ikke så meget sol.

Jeg har googlet lidt tysk forum og folk skriver at det kan skyldes frekvens på el-net. Er der nogen oplevet lignende?

tjek mine gode videoer.

Kostal Piko 4.2 fra 2012. Den melder en gang... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
RJohansen skrev den 27-10-2021 17:14:09

Hej AKR2017 hvad er status hos dig? Her er den uændret.

Hvis man bare kan finde ud af hvilken komponent der fejler behøver man jo ikke købe den direkte fra kostal. Min plan er at adskille inverteren, og se om der er nogle komponenter der tydeligt er i stykker.

Jeg kan se at der er mange videoer på YouTube med folk der skifter relæer på AC siden. Så jeg starter nok lige med at se efter deres stand. Man kunne måske forestille sig at en fejl med "overstrøm" kunne skyldes at et af relæerne ikke kan slå til. Og der dermed leveres for meget strøm på en fase.

Mvh. Rasmus

 intet nyt hos mig. jeg sparer op til en ny inverter:-)


tjek det
https://www.photovoltaikforum.com/thread/155604-wechselrichter-macht-zirpende-ger%C3%A4usche-die-lauter-werden-und-regelt-dann-ab/?pageNo=1
fejlen fandt jeg i min LUXRA (=kostal piko)  5.5  hvor den gjorde præcist dette,  en svag skrattende lyd ved høj sol, og slog fra / genstartede ved lidt over 5kW effekt, og meldte "fejl på elnettet" " grid error" , ved inverter drifts time tal  ca 35-40.000t. ( længe siden). Fejlen tydede på overspændings -overslag i kondensator.  Jeg skiftede  de store sorte OKAYA 2,2uF 310V PP kondensatorer ved filterspolerne, og de målte under 1uF , og det er typisk for hårdt belastede filter kondensatorer. Spolerne og kondensatorernes funktion er at reducere den inverterstøj der skabes ved at lave 3 faset 230V ac vekselstrøm,  af solcellernes ca 400V jævnstrøm.
Det er ret svært at komme til bagsiden af printet, da alle 18 ben på  IGBT´erne skal udloddes HELT perfekt - Det er IKKE noget alle GDS ´er kan.  De originale OKAYA LE225 2.2u  310V  pp Kondensatorer kan fås hos RS (189-6838) og koster ikke meget. købte 10stk. Derefter har luxra 5.5 kørt fint, indtil den fik en anden kendt fejl ved ca 40.000t (morgen-starter ikke selv) med C4 smd lyt 10uF/25V smd . Og nem at skifte, med en 105 grd longlife erstatning. fx en radial type.   Alt kører med nu 59000+ timer, ca  20000t  efter reparationerne uden flere fejl.  Krydser fingre ...  
Hvis du har problemer med PV eller inverter, prøv på https://www.photovoltaikforum.com eller den engelske version. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis