Læsevenlig skærm til gamle øjne

Jeg vil have mig en ny, større og mere læsevenlig skærm til min PC, men ved ikke hvilke betegnelser en sådan har og hvad de forskellige udtryk dækker over, når jeg ser de flotte reklamer.
Jeg sidder rigtig meget ved skærmen, måske 8-9 timer og har nogen gange svært ved at læse de små bogstaver, især lysegrå, som det åbenbart er lidt smart at bruge. Sidst på dagen svider det ret meget i øjnene især, hvis jeg bruge de fine "skærmbriller"
Jeg sidder ca. 1 meter fra skærmen. Min PC står imellem og fungerer som 2. skærm, men den er jo endnu mere ulyksalig lille at læse på, men dog med en lidt bedre kontrast.
Skærmen måler ca. 47 cm i skråmål, det svarer ved til ca. 19"?
Har nogen et forslag til, hvad der ville formålstjenligt at købe?  Det er jo nogle voldsomt varierende priser for nogenlunde det samme produkt for mig at se.


Med venlig hilsen
ktm

 

31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil lige spørge dig, om du ønsker lidt mere kontrast mellem baggrund og bogstaver? Hvis det er tilfældet, kunne du slå stor kontrast til i Windows. Hvis det har interesse laver jeg en anvisning på hvordan.
En større skærm giver bare større bogstaver og andre tegn, men ikke større kontrast. Jeg har en 24" og en 32" skærm, du kan prøve det på.

fase
Jeg har en 27" skærm og vil aldrig gå tilbage til noget mindre. Det fylder mere på bordet, men det er dét værd. Selve skærmarealet er 68 cm. i diagonalmål, men mange modeller har næsten ingen ramme rundt om skærmarealet og dermed ikke noget "spildplads".

19" er meget småt - især når man ikke har jagerpilot-agtigt-supersyn   

Mht. kvalitet og pris, så hold dig fra de billigste skærme. Merprisen giver et mere klart billede og flottere (mere naturtro) farver. Konkret har jeg gode erfaringer med Dell's skærme.

Mvh. AllanE
Jeg har en 32" skærm, som jeg har fået foræret fordi det ikke, på grund af overgang til andet system, kunne bruges som fjernsyn mere. Det giver gode muligheder for at justere lys og kontrast. Jeg synes også det giver et klart billede.

fase
Bare vær opmærksom på at billedkvaliteten er bedre på en computer-skærm end et typisk TV. Opløsningen er højere og især tekst og hjemmesider står skarpere på en computerskærm. Opdateringshastighed er normalt også højere, men det er mere relevant til folk der spiller.

Så når man skal købe en skærm til computerbrug ville jeg altid vælge en "rigtig" skærm fremfor et TV.

Mvh. AllanE
S. Fabrin skrev den 28-05-2021 09:36:58

Jeg vil lige spørge dig, om du ønsker lidt mere kontrast mellem baggrund og bogstaver? Hvis det er tilfældet, kunne du slå stor kontrast til i Windows. Hvis det har interesse laver jeg en anvisning på hvordan.
En større skærm giver bare større bogstaver og andre tegn, men ikke større kontrast. Jeg har en 24" og en 32" skærm, du kan prøve det på.

Af uransagelige årsager lykkedes det mig for nogen tid siden at dumpe ind på en side, hvor jeg kunne skrue op for kontrasten. Det hjalp dog kun beskedent. Sagen må være at få en skærm med større bogstaver og tegn som følge.
Jeg er kommet frem til, at en ca. 27" kunne være hensigtsmæssig ikke mindst pga plads.

 


Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
AllanE skrev den 28-05-2021 09:52:40

Jeg har en 27" skærm og vil aldrig gå tilbage til noget mindre. Det fylder mere på bordet, men det er dét værd. Selve skærmarealet er 68 cm. i diagonalmål, men mange modeller har næsten ingen ramme rundt om skærmarealet og dermed ikke noget "spildplads".

19" er meget småt - især når man ikke har jagerpilot-agtigt-supersyn   

Mht. kvalitet og pris, så hold dig fra de billigste skærme. Merprisen giver et mere klart billede og flottere (mere naturtro) farver. Konkret har jeg gode erfaringer med Dell's skærme.

 Jeg har været i gang med at se på Dell's hjemme side. (Det er imidlertid voldsomt irriterende, at der hele tiden dukker en dialogboks op om support, så man ikke kan koncentrere sig om indholdet.)

Det forvirrer mig en del med de store prisforskelle på tilsyneladende meget ens produkter.  Jeg kan forstå, at de dyre skærme primært er til spillebrug, men det er overhovedet ikke mit formål, ja højst et 7-kabale i ny og næ

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis du vælger en skærm med høj opløsning,  bliver bogstaverne mindre, fordi et bogstav fylder et antal pixels/prikker i højden og bredden.

fase
Så skal jeg da ikke have en med høj opløsning, idet det vigtigste er, at bogstaverne er så store som muligt, samtidig med at oversigten bevares.

Med venlig hilsen
ktm

 

S. Fabrin skrev den 28-05-2021 11:57:37

Hvis du vælger en skærm med høj opløsning,  bliver bogstaverne mindre, fordi et bogstav fylder et antal pixels/prikker i højden og bredden.

 Er det også det fænomen, man ser på visse skærme, nemlig at billedet skrumper meget ind, så det i stedet for bliver til en noget mindre skærm, end selve skærmen giver mulighed for?


Med venlig hilsen
ktm

 

Du kan sætte din nuværende opløsning ned, og derved bliver det hele større. Link
Eks. gå ned til 800*600 hvorved alting bliver dejligt stort.
Det betyder selvf. så at der er mindre plads på skærmen, men det er normalt kun et problem hvis du arbejder med flere vinduer samtidig.

Du kan i windows også sætte en indstilling som gør alting lidt større. Link

Hvis du køber ny, så være opmærksom på hvilke tilslutningsmetoder der er på skærmen. Der er flere forskellige og man skal lige sikre sig at computer udgangen også passer til skærmen. Typiske stik er hdmi, displayport, dvi og usb-c. På ældre bærbare er vga standard.

Bare kald mig BBB 
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis