Læsevenlig skærm til gamle øjne

Jeg vil have mig en ny, større og mere læsevenlig skærm til min PC, men ved ikke hvilke betegnelser en sådan har og hvad de forskellige udtryk dækker over, når jeg ser de flotte reklamer.
Jeg sidder rigtig meget ved skærmen, måske 8-9 timer og har nogen gange svært ved at læse de små bogstaver, især lysegrå, som det åbenbart er lidt smart at bruge. Sidst på dagen svider det ret meget i øjnene især, hvis jeg bruge de fine "skærmbriller"
Jeg sidder ca. 1 meter fra skærmen. Min PC står imellem og fungerer som 2. skærm, men den er jo endnu mere ulyksalig lille at læse på, men dog med en lidt bedre kontrast.
Skærmen måler ca. 47 cm i skråmål, det svarer ved til ca. 19"?
Har nogen et forslag til, hvad der ville formålstjenligt at købe?  Det er jo nogle voldsomt varierende priser for nogenlunde det samme produkt for mig at se.


Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg vil have mig en ny, større og mere læsevenlig... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kablet der fulgte med har et mere firkantet stik i den ene ende, ikke? Det skal sættes i bagpå, som her:

​Og så den anden ende med det alm. USB-stik ind i computeren.


Mvh. AllanE
Jo, sådan et kabel fulgte med, og det er monteret rigtigt, der er jo kun 1 mulighed i skærmen. Men det fungere bare ikke :(. Nu afventer jeg så det deciderede HDMI kabels ankomst om nogle dage. Der er stik til det både i PC og skærm.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja, det skal uden tvivl have HDMI-kabel (eller Displayport) til at overføre billede. Det andet er bare en ekstra-funktion som skærmen har.

Mvh. AllanE
Det er blot en usb hub der er indbygget i skærmen, for at usb kan overføre hdmi billed er det usb-c man skal op i, dette stik kan vendes på 2 måder 
Så kom der endelig et HDMI-kabel, der passer. Nu er der billede igennem, men desværre er der en ret stor passepartout og kun et mindre skærmbillede, helt som jeg frygtede.
Men ok, den nye skærm er meget bedre at læse på. Om så øjnene bliver trætte af det mere lys og kontrast. vil tiden vise.
Desværre viser de 2 skærme bare det samme billede, så dvs, at jeg kan ikke lægge Word ind på den ene og arbejde videre på hovedskærmen, som jeg kunne med den gamle skærm.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
vedr at du ikke kan have word på den ene skærm og noget andet på den enden skærm er ikke skærmen men funktionen udvid skrivebord du skal have fat i inde i windows.

Du skriver stor passepartout er skærmen instaleret og den korrekte opløsning valgt 
Du kan åbne Word, og når den er er åbnet, holder du venstre museknap nede og trækker med musen Word over på den skærm, du vil have den på.  Hvad mener du med passepartout ?

fase
Det lyder som om, at din skærmopsætning nu er sat til "Dupler", hvilket betyder at der vises samme billede på begge skærme. Konsekvensen er, at Windows er nødt til at gå med laveste fællesnævner i forhold til opløsning og din nye skærm bliver derfor tvunget ned i opløsning fordi den skal matche den anden (mindre) skærm. Så bliver billedet grimt at se på.

På tastaturet: Tryk og hold windows-knappen og derefter tryk på P

Så får du en menu frem i højre side, hvor du kan vælge hvordan skærmen skal bruges. Vælg "Udvid":


Mvh. AllanE
S. Fabrin skrev den 07-06-2021 13:24:04

Du kan åbne Word, og når den er er åbnet, holder du venstre museknap nede og trækker med musen Word over på den skærm, du vil have den på.  Hvad mener du med passepartout ?

 Jeg kan godt hive i billedet, men det kommer ikke over på den anden skærm som det gjorde med den gamle skærm! :(

En passepartout er en i dette tilfælde en 6-8 cm bred ramme uden om skærmbilledet, hvor der intet er at se andet en den sorte "ramme". Du har set det på mange gamle anefotografier.

Med venlig hilsen
ktm

 

AllanE skrev den 07-06-2021 13:42:53

Det lyder som om, at din skærmopsætning nu er sat til "Dupler", hvilket betyder at der vises samme billede på begge skærme. Konsekvensen er, at Windows er nødt til at gå med laveste fællesnævner i forhold til opløsning og din nye skærm bliver derfor tvunget ned i opløsning fordi den skal matche den anden (mindre) skærm. Så bliver billedet grimt at se på.

På tastaturet: Tryk og hold windows-knappen og derefter tryk på P

Så får du en menu frem i højre side, hvor du kan vælge hvordan skærmen skal bruges. Vælg "Udvid":

 Når jeg vælger UDVID slukker billedet på min PC og vil ikke modtage billedet, når jeg forsøger at trække det fra skærmen og over på PC. Og lyden er mærkelig. Alt bliver gentaget, som det er 2 kanaler, der sender lidt forskudt. 

Det er vist noget værre noget, jeg har rodet mig ud i.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis