Støbe beton bordplade til bad

Vil gerne støbe en beton bordplade til et badeværelses møbel hvor jeg monterer en fritstående vask ovenpå

Planen er at støbe ovenpå en glat plade (eller alternativ en træplade med et lag plast 0,20mm. Derudover bygge en ramme rundt omkring som svarer til pladens højde. Jeg indlægger selvfølgelig nogle rør mm således der er hul til afløb og armatur. Pladen skal nok være 70-80x50cm

Men hvad vil i anbefale af beton osv så jeg får en så glat overflade som muligt? Derudover så skal den jo nok behandles på en måde for at Undgå pletter mm. Vil gerne have at slutresultatet bliver en mat lysegrå betonplade (vil ikke have for mørk og skinnende)

 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lavet mine egne glatstøbte
 profiler til murkrone inddækning med ensartet fald. Jeg har skelet meget til den artikel, men ændrede lidt i opskriften.

Brugte glat støbeplade hvor jeg skar strimler af til kanterne, jeg forsøgte først med plastik men havde bøvl med at få det til at ligge helt glat pga jeg skulle støbe en profil der var tykkere i den ene side.

Brugte rigtigt støbesand istedet for strandsand da jeg gerne ville have en stærk beton.

Blanding var 1:3 med Aalborg basis cement + tilsætning af cebex for at få betonen til at flyde nemmere.

Der skal vibreres mere grundigt end man regner med, jeg brugte en borehammer på siden af den forstærkede ramme men havde stadig enkelte huller.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 23-05-2021 13:37:00

Jeg har lavet mine egne glatstøbte
 profiler til murkrone inddækning med ensartet fald. Jeg har skelet meget til den artikel, men ændrede lidt i opskriften.

Brugte glat støbeplade hvor jeg skar strimler af til kanterne, jeg forsøgte først med plastik men havde bøvl med at få det til at ligge helt glat pga jeg skulle støbe en profil der var tykkere i den ene side.

Brugte rigtigt støbesand istedet for strandsand da jeg gerne ville have en stærk beton.

Blanding var 1:3 med Aalborg basis cement + tilsætning af cebex for at få betonen til at flyde nemmere.

Der skal vibreres mere grundigt end man regner med, jeg brugte en borehammer på siden af den forstærkede ramme men havde stadig enkelte huller.

/BOFH

 Mange tak for svar. Hvad er cembex? Yderligere hvad gjorde du for at få det glat på begge sider? (Øverst og nederst)

Cembex er et tilslag der gør konstruktionen lettere, men det er ikke relevant til et stadionært badeværelsesmøbel.

Om du bruger bakke- eller strandsand er ikke så afgørende. Det afgørende er, at du er omhyggelig med armeringen.

Det er vigtiger at du vibrerer grundigt under støbningen for at få et helt massiv plade som FOHF nævner. I stedet for plastik kan du anvende et slipmiddel der anvendes til kloaksamlinger.

Overfladen glattes med et bræt. Brug ikke et glittebræt. Du risikerer at trække vand op til overfladen som svækker konstruktionen.

Bordet holdes fugtigt i mindst to uger (det optimale er 28 døgn med Portland basis cement ved 20 grader) inden videre forarbejdning.

Efterfølgende slibes/poleres overfladen helt plan når den er helt tør og oliebehandles.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Cebex er et plastificerende middel der nedsætter behovet for vand i beton, en art afspændingsmiddel til cementvarer. Slutresultatet er en stærkere og hårdere beton fordi man ikke behøves at bruge så meget vand.

Du kan kun få det helt glat mod støbepladen og sider. Den kommende underside kan du slibe evt slam væk når det er afhærdet, men helt glat på denne side er ikke muligt.

Kan iøvrigt opfordre til at lave en prøve eller to, jeg skulle lave fem meter men kasserede de to første stykker pga utilfredsstillende resultat.
 
/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Der findes sikkert flere metoder at støbe bordplader.

Min erfaring stammer fra dengang jeg hjalp med at støbe en 45 fod sejlbåd i såkaldt ferrocement. Armeringen var alfa og omega, men støbningen og afhærdningen på de 28 døgn hvor cementen var konstant fugtig var lige så vigtige.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
BOFH skrev den 27-05-2021 22:15:04

Cebex er et plastificerende middel der nedsætter behovet for vand i beton, en art afspændingsmiddel til cementvarer. Slutresultatet er en stærkere og hårdere beton fordi man ikke behøves at bruge så meget vand.

Du kan kun få det helt glat mod støbepladen og sider. Den kommende underside kan du slibe evt slam væk når det er afhærdet, men helt glat på denne side er ikke muligt.

Kan iøvrigt opfordre til at lave en prøve eller to, jeg skulle lave fem meter men kasserede de to første stykker pga utilfredsstillende resultat.
 
/BOFH

 Hvor skaffer man Cebex? Og hvor dyrt er det?

Enhver vel-assorteret tømmerhandel der har cementvarer på hylden har det, mener en lille bøtte står i ca 100,-

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis