Skruestørrelse til tag med undertag og klemlister

Hej,

Skal snart lægge tag, og vil montere lægter med skruer.
Jeg har desværre virkelig svært ved at finde ud af, hvor store skruerne bør være.

I online ressourcer kan jeg læse, at man sagtens kan benytte skruer, men derefter bliver kun søm, og deres størrelse, omtalt.

Søgning på lægteskruer giver kun resultater med 5x100 skruer, hvilket jo klart er for småt til tag med på undertag og klemlister, der jo giver 63mm emnetykkelse skruen skal igennem inden spæret.

Jeg lagde tag for 20 år siden, hvor tømmerhandelen bare gav mig alt jeg skulle bruge. Der fik jeg 6x120 udleveret.
Men Krav og standarder skifter, og denne gang skal jeg lægge et tag med udsat beliggenhed.

Skal jeg bare gå med 6x120 skruer af en god kvalitet, eller bør jeg gå op i 6x140 eller måske ligefrem 8x140?

Bemærk: Jeg ønsker kun at benytte én skrue pr. kryds (måske lige pånær top- og bundlægter).

Alle input værdsættes.


Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså en tommefingerregel længden på skruen skal være det dobbelte af det man vil spænde fast.  Så jeg tænker egentlig at du sagtens kan gå med 6*120. Selvom det ikke helt er dobbelt op så tænker jeg stadig det nok skal sidde fast. Men hvis du vil være helt sikke kan du jo gå op i 6*140. Ved ikke hvor stor prisforskellen er. :)
Tak for svarene.
Spørgsmålet er måske også om det er skruen der vil knække, eller gevindet der vil blive flået op. Hvis skruen vil knække, bør det være en tykkere skrue. Hvis gevindet ryger, bør det være en længere skrue. Det afhænger selvfølgelig også af hvordan skruen påvirkes ved max belastning.

Tænker jeg går med 6x140, da dette tag er mere udsat, og er med ensidig lav taghældning. Prisforskellen er til at leve med. Specielt når jeg bestiller en større mængde fra Tyskland.


Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.
I øvrigt finder jeg det besynderligt, at det ikke er til at finde information på nettet om det. Men går ud fra alle tømrer benytter sømpistol. Det er da også klart det hurtigste men jeg vil gerne have den fleksibilitet som skruerne giver mig i byggeprojektet.


Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.
Ikke sikker på at 120mm er nok, itw-byg har en tabel mht skruedimensionering på nedenstående link hvor det er angivet at "Ovenstående værdier gælder ikke for taglægtning på 45 mm spær". Der refereres istedet til et program på træ-info men der har jeg desværre ikke adgang.

https://www.itwbyg.dk/da/teknisk-hjaelp/vejledninger/skrue-diameter-og-laengde-til-gaengse-traedimensioner/

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
6X120 er da rigeligt, og hvis du er bange for at skruen knækker, mens du skruer den i, dypper du lige gevindstykket i noget tykt olie eller konsistensfedt. Det virker som smørelse under iskruningen.

fase
Jeg tror ikke du kan styre det hele i en "skrue omgang " Undertag, klemliste og taglægter !
Normalt sætter man klemlister fast, og derefter taglægter. På den måde holder lægte skruen både i klemliste og nede i spær. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har godt set ITW Byg guide. Og der kommer man jo også lidt til kort, når der henvises til andre kilder, der ikke er offentligt tilgængelige.

Jeg er ikke bange for skruen knækker ved iskruning. Det er mere efterfølgende påvirkning fra vind og vejr, jeg har i tankerne.

Selvfølgelig skruer jeg klemlisterne på først. Bare rolig :D
Men det hjælper jo ikke en tøddel på lægterne. Det er lægterne, som jeg gerne vil nøjes med at give én skrue pr. kryds.

Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.
Nu er det ved at være længe siden jeg lagde tag på huset, jeg skruede også lægterne på, mener man skulle bruge 2 skruer pr kryds, men kan ikke huske om det var et krav, eller det var hvad jeg blev anbefalet.

Vi prøver igen, i morgen --
Ok. Men kan du da huske skruestørrelsen? For hvis det var, hvad man finder på søgning på "lægteskruer", så er det nok 5x100. Og så ville jeg bestemt også benytte to skruer.


Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis