Skruestørrelse til tag med undertag og klemlister

Hej,

Skal snart lægge tag, og vil montere lægter med skruer.
Jeg har desværre virkelig svært ved at finde ud af, hvor store skruerne bør være.

I online ressourcer kan jeg læse, at man sagtens kan benytte skruer, men derefter bliver kun søm, og deres størrelse, omtalt.

Søgning på lægteskruer giver kun resultater med 5x100 skruer, hvilket jo klart er for småt til tag med på undertag og klemlister, der jo giver 63mm emnetykkelse skruen skal igennem inden spæret.

Jeg lagde tag for 20 år siden, hvor tømmerhandelen bare gav mig alt jeg skulle bruge. Der fik jeg 6x120 udleveret.
Men Krav og standarder skifter, og denne gang skal jeg lægge et tag med udsat beliggenhed.

Skal jeg bare gå med 6x120 skruer af en god kvalitet, eller bør jeg gå op i 6x140 eller måske ligefrem 8x140?

Bemærk: Jeg ønsker kun at benytte én skrue pr. kryds (måske lige pånær top- og bundlægter).

Alle input værdsættes.


Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.
Hej, Skal snart lægge tag, og vil montere lægter... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu ringede jeg til ITW, og vil lige lægge deres svar her i tården.

ITW support siger 6x120 burde være rigeligt. Hvis det ikke skulle kunne holde, vil det være yderst teoretisk. De siger at lægten vil splintre, før skruen giver op.
At benytte to skruer pr. kryds mener han stammer fra sømningsprocessen, hvor man skyder to søm pr. kryds. Så det er altså nok med én skrue pr. kryds.

Overvejer dog alligevel 6x150, da prisforskellen ikke er stor, og jeg vil da sove endnu roligere om natten   

God dag til jer alle   


Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.
Meget lange skruer, samt to i stedet for én, udgør i min optik en større risiko for senere svigt, idet risikoen for at træet flækker omkring skruen er langt højere.
Skruer har en helt enorm udtrækningsstyrke, og du kommer til at have rigtig mange af dem på den samlede tagflade.
Husk på at oven på lægterne, lægger man ofte tegl, som blot bliver holdt fast af lidt ståltråd eller et enkelt lille søm.
Så det er aldrig lægterne jeg vil være nervøs for i stormvejr.

I øvrigt en rigtig interessant og lettere videnskabelig video om emnet: ​Link​​​

Elektronikteknikeren
Gregeren, vi er enige om at to skruer gør at lægten har større chance for at flække end med en skrue

fase
Til gengæld vil 2x søm/skruer per samling istedet for et enkelt gøre fladen noget mere stabil ift vrid når der er vindpres.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg har ikke undertag, så brugte 5x100 skruer, med to i hvert kryds.
Synes nu ikke at skruerne flækker træet, kun i enderne af lægterne er der en risiko, men nøjes man med en skrue der, og sætter den midt i lægten, og evt lidt længere tilbage og skruer den lidt skråt ind, er risikoen minimal.

Der findes et fabrikat (som jeg kunne finde)  skruer der er 6x130mm det ville jo nok være perfekt (lægtesøm findes i samme længde)
Har ikke kikket priser det var de første der dukkede op...
link​​​

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Korrekt mht to skruer. Kan ikke se, hvorfor længere skruer skulle øge chancen for at lægten flækker, når diamteren er den samme. Men måske spæret?

To skruer vil unægteligt giver større stabilitet overfor vrid. Men her burde vindtrækbåndene gerne klare sagen.

Det er i øvrigt et tag med ensidig lav hældning (10 grader) og B9 plader. Den lave ende bliver mod vest og åben mark.

Mon ikke det kommer til at holde fint, uanset om jeg vælger 6x150 eller 6x120   

Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.
je_ns skrev den 11-05-2021 12:10:59

Jeg har ikke undertag, så brugte 5x100 skruer, med to i hvert kryds.
Synes nu ikke at skruerne flækker træet, kun i enderne af lægterne er der en risiko, men nøjes man med en skrue der, og sætter den midt i lægten, og evt lidt længere tilbage og skruer den lidt skråt ind, er risikoen minimal.

Der findes et fabrikat (som jeg kunne finde)  skruer der er 6x130mm det ville jo nok være perfekt (lægtesøm findes i samme længde)
Har ikke kikket priser det var de første der dukkede op...
link

 Skruerne i linket er til indendørs brug. Så lige den model duer nok ikke.

Jeg havde egentlig påtænkt nogle skruer fra Tyskland, da der er lidt at spare ved at bestille dem der fra. Men er ikke helt tryg ved om deres gulchromatskruer kan modstå salttrykket ved limfjorden. Så går med Climate G3.

Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.

Selvfølgelig skruer jeg klemlisterne på først. Bare rolig :D
Jeg er meget rolig men misforstod så oplægget.
 Reglen er at man bruger 2 søm pr. kryds men2 i de yderste 2 spær ved gavle. Det vil være det samme med skruer, blot med den forskel at disse holder bedre.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis