Højt grundvand i indføringsrør

Vi har netop overtaget et rækkehus på en skrænt, hvor grundvandet lader til at stå højere end selve huset. Indføringsrøret til fjernvarme står med højere vandstand end gulvet og indføringsrøret til brugsvand står så lavt at der kommer vand ud under sammenføringsklemmen lige før stophanen.

En VVS'er har sagt vi skal fuge det med Tec7, men at det grundlæggende problem lader til at være, at grundvandet er for højt.

Vi har kontaktet alle vores forsikringsselskaber, men jeg er i tvivl om, hvilket det falder på. Bygningen er fra 2017 og har en byggeskadeforsikring. Derudover er der vist en form for 5-års garanti for nybyggeri.

Har nogen erfaringer med den slags?
Vi har netop overtaget et rækkehus på en skrænt... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du have ret i, men man må undersøge til bunds, så der ikke kommer for mange antagelser.
Grundvand står jo et eller andet sted også i / under lerlag.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vandmusen: Er du nu sikker på at det er grundvandet der står højt?

Vandet kan også komme fra en utæt vandledning eller et gammelt overgravet mark dræn.

Prøv at lave en mål-skitse af hvordan husets sokkel mv. er i forhold til skrænt, indføringsrøret og dit opgravet hul.
Hvis der er ler 30cm nede og en skrænt tæt på huset, kunne det være nærliggende at tro at overflade -eller grundvand vand presses ud af skrænten og ikke kan nedsive pga lerlaget.

Isf er det, afhængigt af lerlagets tykkelse, relativt let at fikse vha nogle dræn-punkter langs skrænten.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg gravede et nyt hul i nærheden af hvor jeg forventer indføringsrøret er. Der fosser det ud med vand, som ligger ca. 40 cm under græsset. Dette har også nærmest drænet indføringsrøret for vand indenfor. Vandstanden er faldet ca. 25 cm.

Jeg har dog ikke fundet indføringsrøret. Jeg ved slet ikke hvor dybt det mon ligger.

Jeg faldt til gengæld over en masse ral nær huset, samt et blåt rør med små huller i. Jeg mistænker at dette er en form for drænrør.
Hvis/når du ved hvor indføringsrøret er indvendig, burde du, alt andet lige, også kunne måle dig frem til hvor det er udvendig og i given dybde.

Du skriver: Dette har også nærmest drænet indføringsrøret for vand indenfor. Vandstanden er faldet ca. 25 cm.

Hvordan hænger det sammen med at vandstanden er sunket ca. 25 cm indenfor?  
Annonce
Hvordan hænger det sammen med at vandstanden er sunket ca. 25 cm indenfor?  

Jeg vil tro vandet, som står i indføringsrøret, fik lejlighed til at sive ud i hullet. Der var i hvert fald en helt klar sammenhæng.

 

Ralsten og et blåt rør med huller i = drænrør 

Mvh. Christian M
 

Christian M skrev den 13-05-2021 22:07:37

Ralsten og et blåt rør med huller i = drænrør 

Røret står under vand, så jeg går ud fra, det ikke virker(?)

Det er der problemer ligger. Drænrør fører faktisk vandet hen til problem stedet for det er der det kan komme op.
 Så du skal finde ud hvor dræn går hen. Den kan sikkert findes i tilsvarende afstand og dybde hen imod begge ender, og ved hjørnet kan man så måske lure hvilken vej den går

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 13-05-2021 22:28:29

Det er der problemer ligger. Drænrør fører faktisk vandet hen til problem stedet for det er der det kan komme op.
 Så du skal finde ud hvor dræn går hen. Den kan sikkert findes i tilsvarende afstand og dybde hen imod begge ender, og ved hjørnet kan man så måske lure hvilken vej den går

Bør det ikke være ført til et regnvandsafløb? Jeg kan læse mig frem til at en masse dræn i området er ført til afløb som er driftet af vandselskabet. Der er et afløb ikke så langt fra hullet, men det er på naboens grund.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis