2 lampeudtag til en afbryder

Hej.
Jeg er ved at skifte 2 gamle lampeudtag, til 2 nye - De sidder ved siden af hinanden - se billedeDer er 1 afbryder.
De gamle udtag var sorte og havde bogstaverne m, f og o - Sort i m, brun i f og blå i o. Der er 2 separate ledninger - en sort og en blå, som jeg ikke kan huske hvor sad.
Der er kun strøm på den brune ledning til venstre - Den brune ledning, til højre, var ikke tilsluttet.
Jeg kan godt få strøm til begge udtag, men det er konstant strøm - Jeg har slet ikke rørt afbryderen.
Hvordan skal jeg gøre, for at kunne tænde og slukke for strømmen via afbryderen?
Sanne
Hej. Jeg er ved at skifte 2 gamle lampeudtag, til... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan være en afbryder med lampe.
 Hvis det er tilfældet skal den sorte fra stikkontakt blot sammen med lyseblå. Og den hvide sammen med brun. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu har jeg tilsluttet ledningerne, som anvist. Afbryderen kan dog stadigvæk ikke "styrer" strømmen til udtagne.
Prøv at pille de sorte ledning, der går op til lampestedet, ud af afbryderen. Så skal der ikke være strøm på. Hvordan måler du, om der er strøm  på den sorte ledning?

fase
Jeg har en polsøger.
Der er ingen strøm igennem den sorte ledning - jeg har taget ud af afbryderen, men der er stadigvæk strøm på udtagne.
Annonce
Der er også stadigvæk strøm på stikkontakten under afbryderen. 
Du skal  ikke bruge en polsøger til at måle med. Den lyser på alt. Monter en  pære i et stykke ledning i lampeudtaget, og prøv så om ikke afbryderen virker.

fase
Jeg har sat en lampe til begge udtag og der er konstant strøm. 
Sanne Nielsen skrev den 08-05-2021 21:43:24

Jeg har sat en lampe til begge udtag og der er konstant strøm. 

 Og du har taget den sorte ledning, som går til lampeudtagene, ud af afbryderen? Prøv at tage den sorte ledning ved siden af den brune ledning i afbryderen ud, så de to sorte er fri. Er der så stadig lys?

Ved du, om der er eller har været flere afbrydere til lampestedet?


fase
Der er kun en brun og en hvid ledning tilbage i afbryderen. Den hvide går til stikkontakten under afbryderen. Den sorte ledning, i samlemuffen, kommer fra stikkontakten, under afbryderen.
Der er og har aldrig været mere end en afbryder.
Inden jeg begyndte på dette projekt, virkede afbryderen som den skulle - det er meget underligt🤔
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis