29,5 Amp på 240 volt, kan man det?

Hej har et apparat med varme legmer som er lavet til at yde 6500 W. Mit problem er at det kan trække op til 29,5 Amp med køre på 220/240 volt. Vi har masser af strøm både 220/240 og 380/400 og 3 ledige grupper med 3 x 16 Amp sikringer. Men kan det lade sig gøre ???
Håber der er nogen der har svaret 🤞
Hej har et apparat med varme legmer som er lavet... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
DanP skrev den 04-05-2021 18:43:08

 Hvorfor er det Så sjovt? Nu kender jeg ikke reglerne i bekendtgørelsen, men jeg kender en dame der af årsager jeg ikke forstår, insisterede på at beholde et fejlindkøbt komfur, som kun havde én faset tilslutning. Som jeg husker det endte det med et nyt kabel ude fra hovedsikringsboksen, en ny måler og en tavle. Det blev dyrt, selvom det vist ikke var mere end 10m i alt fra den ene ende til den anden.

 Jo altså det kræve jo ik så meget at se forskel på om ting er beregnet til at tilsluttes til 1 eller 3 faser

karl smart skrev den 04-05-2021 17:19:02

Du skal have en transformator 400 V / 230 V som kan yde 6500 W , så er det lovligt , men det kan nok ikke betale sig...........

 Det med at det ikke kan betale sig tror jeg Du har ret i. Jeg havde bare et naivt håb om at der var et alternativ jeg ikke lige kunne gennemskue. Som at at faserne måske kunne forbindes på en eller anden snedig måde så de blev som en, altså med samme spænding 🤷

S. Fabrin skrev den 04-05-2021 19:23:50

DanP er du sikker på, at din fortælling om komfuret er helt korrekt. Uanset om der blev lavet ny tavle, skiftet stikledning eller ej, har det også for 50 år siden ikke været tilladt at tilslutte et komfur el.lign. til en fase.

 Nu skal vi ikke kapre tråden, men njaah, sådan da ... :-) Jeg kan ikke huske detaljerne længere, andet end at der var elekrikere på (to) og at der stod i manualen at sikringen skulle være en 32A sikring og Tilslutningskabet skulle være 3x4mm2 H05-FG. Jeg lavede en tråd om det men den løb ud i sandet .. Så konklusionen mangler.


https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/221347/s/tilslutning-af-komfur-30a-en-fase

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis