29,5 Amp på 240 volt, kan man det?

Hej har et apparat med varme legmer som er lavet til at yde 6500 W. Mit problem er at det kan trække op til 29,5 Amp med køre på 220/240 volt. Vi har masser af strøm både 220/240 og 380/400 og 3 ledige grupper med 3 x 16 Amp sikringer. Men kan det lade sig gøre ???
Håber der er nogen der har svaret 🤞
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
DanP
DanP
159 2500
Mon ikke det er beregnet til tilslutning på to eller tre faser? Sådan er der mange komfurer der er, fordi tilslutningseffekten er større end man normalt kan trække på een fase.
Tror også det er på flere faser, men er det kun på en fase krævet det et 32 amperes stik.

Hellere eje, end at leje.
S. Fabrin
S. Fabrin
11349 4400
Det kan ikke lade sig gøre, fordi en så stor effekt skal fordeles på flere faser i følge Fællesregulativet.
Kan det lade sig gøre at få oplyst, hvad det er for et apparat, som bruger 29,5A på en fase?

fase
Annonce
Annonce
Jo det er som en gennemstrømning vandvarmer. Der er kun nul, fase og jord ud af enheden.  Diagrammet ser således ud.
Den meget lille tekst i firkanter fortæller at der er en indbygget temperatur sikring
DanP skrev den 04-05-2021 14:36:51

Mon ikke det er beregnet til tilslutning på to eller tre faser? Sådan er der mange komfurer der er, fordi tilslutningseffekten er større end man normalt kan trække på een fase.

Nope 😂

Annonce
S. Fabrin
S. Fabrin
11349 4400
Den vandvarmer må du ikke tilslutte i Danmark. Effekten skal for deles på flere faser. Effekten på 6,5kW tyder på at du skal have mindst en 16A gruppe.

fase
karl smart
karl smart
1515 2600/2700
Du skal have en transformator 400 V / 230 V som kan yde 6500 W , så er det lovligt , men det kan nok ikke betale sig...........

Elektriker gennem 45 år .
calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
DanP
DanP
159 2500
GørNokDetMesteSelv skrev den 04-05-2021 15:44:29

DanP skrev den 04-05-2021 14:36:51

Nope 😂

Hvorfor er det Så sjovt? Nu kender jeg ikke reglerne i bekendtgørelsen, men jeg kender en dame der af årsager jeg ikke forstår, insisterede på at beholde et fejlindkøbt komfur, som kun havde én faset tilslutning. Som jeg husker det endte det med et nyt kabel ude fra hovedsikringsboksen, en ny måler og en tavle. Det blev dyrt, selvom det vist ikke var mere end 10m i alt fra den ene ende til den anden.

S. Fabrin
S. Fabrin
11349 4400
DanP er du sikker på, at din fortælling om komfuret er helt korrekt. Uanset om der blev lavet ny tavle, skiftet stikledning eller ej, har det også for 50 år siden ikke været tilladt at tilslutte et komfur el.lign. til en fase.

fase
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
x

Lignende indlæg

1. 220 volt kogeplader til 400 volt stik?
    Hårde hvidevarer (15 svar)
  2. Timetæller til El-motor
    Bådmotorer (8 svar)
  3. Frekvensomformer
    Værktøj og maskiner (50 svar)
  4. 16A gruppesikring til elbil ladeboks
    Lav-Hus (15 svar)
  5. 400 volt fra blå og brun i kabel med 3 ledninger - lovligt ?
    Lav-Hus (18 svar)
  6. Hvordan får jeg et elapparat som bruger 6500 W til at virke?
    Belysning (2 svar)
  7. Tilslutning af kogeplade og indbygningsovn igennem mit kraftstik
    Hårde hvidevarer (10 svar)
  8. Forbinde gl vølund vaskemaskine motor
    Værktøj og maskiner (18 svar)
  9. Dimensionering af elkabler
    Værktøj og maskiner (10 svar)
  10. sammenlæging af 16a grupper?
    Lav-Hus (26 svar)

Populært lige nu

1. Opus74 indmuringsdåse udvendigt?
    Lav-Hus (læst 329 gange)
  2. Hvordan får jeg fjernet sand fra perlegrus i indkørsel ?
    Belægning, udsmykning og blomster (læst 350 gange)
  3. Værktøj til cykelservice
    Værktøj og maskiner (læst 268 gange)
  4. sprøjtning med gift !
    Lav-Have (læst 34201 gange)
  5. Pex i let væg - Skal røret kunne udskiftes
    Lav-Hus (læst 314 gange)
  6. Hvor meget strøm kan jeg trække fra min forsyning?
    Lav-Hus (læst 20924 gange)
  7. Ting, der ALDRIG er blevet sagt...
    Over hækken (læst 344 gange)
  8. Fuge mellem brædder på gammelt trægulv?
    Lav-Hus (læst 98896 gange)
  9. Byggesag i København
    Over hækken (læst 595 gange)
  10. Tiny Houses - Er de lovlige i Danmark eller hvordan bliver de det?
    Jura, reglementer og krav (læst 39300 gange)

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis