Eftermontering af toprem

Hej lds
Jeg er den heldige eger af hus og garage fra omkring 1970.
Garagens tag vil jer gerne have isoleret, jeg har læst meget brugbart om ventilation og damspære bla her på siden, den del er der styr på.

Garagen består af muret inder og ydervæg, uden luft i mellem. Der ligger spærtræ direkte på muren. Uden toprem. Osb på spær og så en gang tagpap. Det under mig spærtræet ligger direkte på muren uden rem til at fordele trykket. Er det normalt?
Selve beboelseshuset har toprem.

I Forbindelse med isolering af loftet kunne jeg godt bruge noget mere frihøjde indenfor.
Jeg overvejer at eftermontere en 97x97 mm toprem for at give noget mere frihøjde, og som bonus for aflastet trykket fra spærtræet.

Er der nogen der har erfaring med at eftermonteret sådan en toprem. Jeg er især i tvivl om hvor på muren remmen præcist skal ligge. Indermur, ydre eller lige på midten.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du behøver ikke en murrem, for at fordele trykket. Konstruktionen har nu holdt i godt 50 år, så det behøver ikke ændringer. Ligger taget nu på et bræt eller er det udhæng man kan skimte øverst til højre. Det med et bræt er meget almindeligt.
Hvordan vil du hæve taget, så murrem kan komme ind ? 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
God tanke om ikke at ændre noget der har virket de sidste 50 år. Det er udhænget man kan skimte på billedet.

Planen for at løfte hele tagkonstruktionen er.
Løsen forankringbånd der sidder mellem spær og mur.
Donkraft på den ene ende af et spær, løft og lig en afstandklods mellem mur og spær.
Jeg tænker at løfte 0,5 eller 1 cm af gangen.
Så er det bare at gentage ind til der er plads til topremmen.

Er klar over det hele skal fastgøres efterfølgende så det ikke blæser væk i efteråret.
Ok plan Det vil sikkert kunne lade sig gøre. Men jeg ville nok leje nogen "soldater" lægge bjælke unde f.eks. 3 spær og så skrue det hele op på 1 gang.
De kan sikkert lejes / lånes hos en murer eller lignende.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis