Behandling af Bankirai træterresse brædder

Hej

Jeg har en altan med Bankirai brædder, som har en glat og en rillet overflade. Den det har været den rillet overflade, som har været benyttet, men den er begyndt at give splinter. Har prøvet at slibe det uden held. Derfor har jeg tænkt at vende brædderne om, så den glatte side vender opad. De er dog misfarvede

så mit spørgmål er; skal jeg vaske, slibe og give olie? Hvis jeg skal slibe, hvordan gøres det så på den bedste måde? Og evt hvilken olie skal jeg bruge?
Hertil skal det nok nævnes at jeg bedst kan lide den grålige patinerede farve.

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Misfarvninger fjernes med trærens som f.eks Denne her, man giver olie for at forhindre at træet sprækker og revner. Dette skal gøre 1-2 gange årligt. Men dette giver ikke den panorerede grå farve som du gerne vil hvae, den fremkommer når træet IKKE får olie. Min egen erfaring siger at den glatte side ikke får din splinter og revner som den rillede side.
Brun sæbe indeholder ca. 40% fedtsyre og er basisk med en typisk pH-værdi på 13-14. Dette skyldes, at brun sæbe indeholder stoffet kaliumhydroxid som er interessant i denne forbindelse fordi det opløser smuds på både sten, træ og tekstiler foruden en række kunststoffer uden risiko for misfarvning.

Grundrens indeholder katatoniske overfladeaktive stoffer med en pH-værdi på ca.11. Derudover er det sparsomt med oplysninger hvad grundrens derudover indeholder, bortset fra hvilken klasse. Der er derfor betydelig risiko for misfarvninger eller mangelfuld rensning hvis smudsets bestanddele er ukendt.

Derfor vil jeg anbefale mfrost's anvisning, men udskifte grundrens med brun sæbe.

Til blegning af større arealer er stærk brintoverilte (35%) velegnet, men det må kun sælges til personer, der skal bruge stofferne i forbindelse med deres erhverv eller til privatpersoner, der har fået licens til dette af politiet.

Baggrunden er, at stofferne vil kunne indgå i ulovlig fremstilling af eksplosivstoffer. Reglerne på området findes i en EU-forordning om udgangsstoffer til eksplosivstoffer fra den 20. juni 2019, der skal efterleves i EU-landene fra 1. februar 2021. Forordningen er suppleret med danske bekendtgørelser.

Det er derfor muligt for privatpersoner med en ren straffeattest at få licens hos politiet til et anerkendelsesværdigt formål.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du bør også se på hvorfor dine brædder revner. Jeg har en teresse der er lavet i Massaranduba, lagt med 10 mm luft mellem brædderne. Problemet med massaranduba er at det udvider sig ret meget når det bliver fugtigt og om vinteren, når det er vådt, lukkes mellemrummet helt og brædderne trykker mod hinanden og ødelægger kanterne. På dine billeder ser det ud til at du har fin luft mellem brædderne, men prøv at lægge mærke til om der er luft mellem brædderne, og specielt der hvor de er gået i stykker, når det er meget vådt.
Mange tak for jeres svar. Når jeg kigger nærmere på det bræt jeg har vendt, så synes jeg dog det er “revner”i det. Har prøvet at tage et billede at det. Kan det have noget at sige om jeg skal give den olie eller ej?
Det sidste billede viser et bræt med begyndende nedbrud. Det skyldes oftest brættet ikke har fået olie i en årerække. Du bør give olie nu for at forhale nedbruddet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Rantzau skrev den 30-04-2021 20:30:20

Det sidste billede viser et bræt med begyndende nedbrud. Det skyldes oftest brættet ikke har fået olie i en årerække. Du bør give olie nu for at forhale nedbruddet.

Tak svaret! Uden det helt skal blive den store spørgerunde, hvor jeg ikke selv kan Google - ville du så vende alle brædderne, vaske det ned  med brunsæbe, som du foreslog ovenfor, slibe det i hånden og når det er tørt, give det olie?

Ja - men at slibe i hånden er noget af en opgave. Brug en eksendersliber så er det overkommeligt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nogle af brædderne har et vådt område, som på billede, vil det tørre eller er det umuligt at få pænt og bør jeg skifte de brædder?
Prøv først at tørre og se hvad der sker. Du kan måske bruge de viste brædder andre steder hvor det ikke ses så tydeligt. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Lige et hurtigt spørgsmål mere. Vil det give mening at lade vær med at vende brædderne om og få en ud til at slibe det hele ned med en gulvsliber? Altså kan man slibe rillerne væk, det er nok ca 2-3 mm der skal slibes af? Vil resultatet blive godt?
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også