Schukostik / Kraft stik

Har fået en vaskemaskine med Schuko stik men har kun kraft stik hvor maskinen skal stå,hvad gør jeg,orker ikke ting går i stykker el jeg får stød osv :-) ?
Har fået en vaskemaskine med Schuko stik men har... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
kovas skrev den 19-04-2021 20:23:42

Ja  det var fordi du skrev om garanti. hvilket er noget helt andet en reklamationsret. Men ja,  der står at det kan påvirke reklamationsretten. så må man jo ta det til efterretning.

 Det kan også påvirke din garanti. På eks den opvaskemaskine vi har købt, er der 5 års garanti der dækker alt på den. Men har vi selv lavet ændringer på maskinen. Eks klippet stikket, så bortfalder den garanti.

Så det er både din reklamations ret og din garanti der kan være på spil ved at klippe ledningen selv.

​Jeg er udmærket godt klar over mange gør det, men det gør det ikke mere rigtigt. 
ev elmand skrev den 19-04-2021 22:29:34

Jeg har igennem mange år monteret mange hvidevarer ved at klippe stik af. Og har aldrig hørt om at der har været garanti problemer. 

 Du også elektriker. Så tænker det giver en lidt bedre sag hvis der skulle blive noget, kontra det er nogen der har gjort det selv.

Fra et andet indlæg har jeg fundet følgende, som bekræfter, at det OK at klippe stikket og montere et andet eller montere i en dåse.
Indlægget fra firmaindustri.dk er formentlig ikke skrevet af en med el-kendskab.

Fik dette svar fra Elgiganten:

Du må gerne selv klippe stikket af, men vi anbefaler, at man får en elektriker/autoriseret til, at gøre dette.
Hvis der skulle fremkomme en fejl senere hen, som er grundet "monteringsfejl", skal du være opmærksom på, at dette ikke er dækket af reklamationen.

Så af med schuko stikket og på på kraftstikket :-)

fase
S. Fabrin skrev den 20-04-2021 10:25:26

Fra et andet indlæg har jeg fundet følgende, som bekræfter, at det OK at klippe stikket og montere et andet eller montere i en dåse.
Indlægget fra firmaindustri.dk er formentlig ikke skrevet af en med el-kendskab.

Fik dette svar fra Elgiganten:

Du må gerne selv klippe stikket af, men vi anbefaler, at man får en elektriker/autoriseret til, at gøre dette.
Hvis der skulle fremkomme en fejl senere hen, som er grundet "monteringsfejl", skal du være opmærksom på, at dette ikke er dækket af reklamationen.
Så af med schuko stikket og på på kraftstikket :-)

Det er fra sikkerhedsstyrelsen. Læs det sidste der står. Og hvis du kigger længere oppe så er der også lagt ind fra Forbrugerrådet tænk.
Så fordi Elgiganten siger noget andet så er det ikke et lovkrav. Det jo op til den enkelte forhandler om de vil lade garantien eller reklamations retten bortfalde på den baggrund. Men de har retten på deres side hvis de nægter og dække et produkt hvor du selv har klippet ledningen.
Som sagt står det også ofte i instruktionsmanualen.
Annonce
Du fremturer nu med noget fra sikkerhedsstyrelsen. Det har intet med reklamationsret at gøre. Det har intet med lovkrav at gøre, om du klipper stikket af og forsyner ledningen med et stik efter det danske system eller tilsluttes en lovlig tilslutning i form af en dåse med lovlige klemmer. Der står i tilslutningvejledningen, at der skal tilsluttes i henhold til stedlige regler. Det betyder, at hvis der er en lovlig stikkontakt efter danske regler, skal tilslutningen foretages så den passer til stikkontakten. Det kan gøres på to måder. Ved at bruge en omformer fra schuko til det danske system eller ved at udskifte til en dansk stikprop.


fase
S. Fabrin skrev den 20-04-2021 16:48:51

Du fremturer nu med noget fra sikkerhedsstyrelsen. Det har intet med reklamationsret at gøre. Det har intet med lovkrav at gøre, om du klipper stikket af og forsyner ledningen med et stik efter det danske system eller tilsluttes en lovlig tilslutning i form af en dåse med lovlige klemmer. Der står i tilslutningvejledningen, at der skal tilsluttes i henhold til stedlige regler. Det betyder, at hvis der er en lovlig stikkontakt efter danske regler, skal tilslutningen foretages så den passer til stikkontakten. Det kan gøres på to måder. Ved at bruge en omformer fra schuko til det danske system eller ved at udskifte til en dansk stikprop.

Læs lige det sidste der står fra sikkerhedsstyrelsen. Og læs lige indlægget fra Forbrugerrådet tænk som jeg har lagt ind længere oppe. Uanset hvilken information jeg ville få lagt herind så ville du jo ikke tro på det fordi Elgiganten har sagt noget andet. Det ved vi alle jo overrueler al anden info.  

S. Fabrin skrev den 20-04-2021 16:48:51

Du fremturer nu med noget fra sikkerhedsstyrelsen. Det har intet med reklamationsret at gøre. Det har intet med lovkrav at gøre, om du klipper stikket af og forsyner ledningen med et stik efter det danske system eller tilsluttes en lovlig tilslutning i form af en dåse med lovlige klemmer. Der står i tilslutningvejledningen, at der skal tilsluttes i henhold til stedlige regler. Det betyder, at hvis der er en lovlig stikkontakt efter danske regler, skal tilslutningen foretages så den passer til stikkontakten. Det kan gøres på to måder. Ved at bruge en omformer fra schuko til det danske system eller ved at udskifte til en dansk stikprop.

 Den info er også som oftest i manualen på produktet. Og det er dette jeg hele tiden har sagt. Du må gerne skifte det. Du skal bare være klar over at du kan miste din reklamations ret og garanti. At Elgiganten så udtaler noget andet er sagen fuldstændig uvedkommende da det er op til den enkelte forhandler hvorvidt de stadig vil dække efter du har skiftet det. Og mig bekendt repræsenterer Elgiganten IKKE samtlige hvidevare forhandlere. 

Det jeg stejler lidt over er at det absolut eneste måde hvorpå man evt kan miste sin reklamation er hvis man giver sit hvidevare 400 v og brænde alt elektronik ad og nej det kan man ikke ved at skifte en stikprop...... alle andre fejl der kan opstå kan ikke på nogen afvises ved at man har skiftet stikprop..... så at man kan miste sin garanti er vist hyper teoretisk. Jeg følger selv flere elektriker fora her på nette og en gang imellem popper dette spørgsmål også op og i blandet de mange tusinde elektriker der er på disse sider har ser tail dato IKKE været en eneste der selv har oplevet eller blot hørt om en der har mistet sin garanti ved at skifte stikprop. Med andre skifte man stikprop så,er man safe, der er dog en lille risiko hvis man moneter i en dåse for der risikere dolk med meget ringe viden omkring el at give sot produkt 400 v hvilket det ikke kan klare og ja så er den en risiko for at den kan afvises som en reklamation.... så når jeg hører sætningen “pas nu på du risikere at miste garatinen ved at skifte stikprop” så tænker jeg stadig NEJ det gør man ikke for man giver ikke sit. Produkt 400 v ved at skifte stikproppen lige meget hvordan man montere stikket så er det ikke en mulighed.
Nu var det fra El-giganten bare ment som et eksempel. I indlægget fra Tænk står i  øvrigt, at du kan miste reklamationsret garanti på din hvidevare.

fase
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis