Køb af støvsuger til værkstedet osv..

Hej med jer.

Efter at være kommet godt igang med overetagen har jeg en masse gipsstøv, og vil få endnu mere når der skal spartles...
Dette støv er lige til at ødelægge en alm støvsuger med. Tanken var så at købe en "værkstedsstøvsuger" til dette formål. Altså har jeg ikke specielt meget behov for en våd suger, men derinod een der kan overleve en masse støv..

Er der nogen der har erfaringer med forskellige mærker og modeller ???

De må gerne være billige, men omendt skal den bestemt også virke...

Fortæl om dine erfaringer og anbefalinger, positive og negative !!

MVH Njord
Hej med jer. Efter at være kommet godt igang... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra ThomasPont

@Bodker:
Det lyder smart med sådan et "vandfilter". Jeg overvejer at bruge det til aske (fra et træpillefyr). Jeg er dog lidt usikker på, om ikke der bare dannes en stor "kage" af aske og vand i bunden, så den hurtigt går død.

Hvor meget vand skal der være i tønden?

Hvor i mit nærområde finder jeg en landmand med malkekøer :wink:?


ThomasPont.

Jeg må beklageligvis konstantere, at du nok får lidt problemer med at finde en mælkeproducent, men de findes dog på Sjælland. Kontakt en Landboforening i dit nærområde, de kan hjælpe dig http://www.ddl.dk/get/8230.html :idea: :!:
Hvis ikke, er jeg sikker på du nok skal finde en passende plasttromle/tønde.

Vandmængden er afhængig af det emne du støvsuger. Gips eller støv skal ikke have så meget vand som aske.
Endelig er der jo også den mulighed at tømme bedolderen med jævne mellemrum. biggrin

:idea: Her ovre i Jylland har vi nogle runde tingester. som kaldes for hjul. Det er udmærket at montere dem under tønden/beholderen, hvorved mobiliteten lettes. :twisted:
Findes de ikke også under almindelige støvsugere :?:

Den der idé med "sjov tobak" har jeg aldrig prøvet. Skal det i- eller udenpå støvsugerslangen? tongue

Mvh

Mvh.
bodker

@Carsten Weye:
Jeg tror ikke, du behøver få røde ører! Jeg er ikke i tvivl om, at askepotten er fin til brændeovne! Det er kombinationen af ret store mængder (aske fra 9,5 tons træpiller/år) og det, at asken tømmes under drift, der gør, at jeg ikke finder den optimal.

@Njord:
Hvordan kan du sige så sikkert, at der ikke kommer gløder i posen? - Ved forbrænding af træpiller er der meget små partikler, der brændes, hvilket igen giver meget små gløder. Jeg er ikke overbevist om, at "dørslaget" i askepotten kan sigte dem fra. Risikoen er nok lille, og gløderne når sikkert at brænde af inden de ender i papirposen, men alt andet lige er kombinationen varm aske og papir ikke optimal, så jeg ville føle mig mere tryg ved en våd løsning.

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nå ja, til emnet.

Jeg kan huske fra min læretid, at vi havde en Mercedes støvsuger (vist nok en model fra Jupiter) på værkstedet. Den havde to sugemotorer, kunne både suge støv og vand.
Det var en tøndemodel, og inden i sad et filter, man ikke brugte, når man skulle suge vand. Hvis jeg husker ret, kunne luftretningen også ændres.

En god støvsuger, med den hage at, der skulle bare være strøm nok ellers røg propperne.
Hej Thomas

Jeg er sikker på at der ikke kommer så store mængder gløder med da der trods alt er et fintmasket stålgitter inden det kommer videre i den alm støvsuger. Det der kommer videre har simpelthen karakter af støv..

Men jeg tømmer da heller ikke brændeovnen når der er ild i den. Men ofte fyrer jeg da om aftenen og tømmer om morgenen. Her er der ikke mange gløder i ovnen.. Men der er dog varme endnu.

Og netop den store luftmængde vil få dette støv til at live op, brændemæssigt, inden det når ned i posen.

Men det er da endnu mere sikkert at bruge en våd løsning, men brug dog ikke brændbar væske i beholderen :roll: .

Den klistrede grød det vil give er bestemt grund til at jeg vil holde mig væk fra den løsning... Det samme gælder for gipsen, det bliver noget være gris at arbejde med......

MVH Njord
Citat fra njord

Den klistrede grød det vil give er bestemt grund til at jeg vil holde mig væk fra den løsning... Det samme gælder for gipsen, det bliver noget være gris at arbejde med......


Enig!! Askemudder er ulækkert at have med at gøre (tøm en gennemblødt askepot ved siden af en kokasse, og du bliver i tvivl om, hvad der er hvad :o ), og gips er sikkert ikke bedre smile

Har du undersøgt, om de poseløse støvsugere kan bruges? Hvis centrifugalkraften (som jeg går ud fra, de bruger til at skille luft og støv) er stor nok kan de vel godt bruges til gipsstøv. Jeg læste en test i "Tænk+Test", og så vidt jeg husker kan man få andre mærker end den grotesk dyre (og lige så grotesk udseende) "Dyson" til langt lavere priser, og de skulle suge lige så godt/skidt. De er selvfølgelig ikke beregnet til værksted, så det er ikke sikkert, de kan tåle det i længden.

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Vil bar lige advare mod at prøve en Dyson til fint støv. Skulle selv lige prøve at få det sidste fine støv op fra et beton gulv efter at der var blevet fejet efter alle kunstens regler. Jeg nåede at stoppe i tide, men den var blevet så brændvarm, at jeg er sikker på at den ikke havde klaret 10 minutter mere (og den var helt ny), efter gemmenblæsning med kompressor i halve timer (overdrivelse fremmer forståelsen), fik jeg filteret noglenlunde godt, men den er ikke så effektiv som inden, det vil nok kun et helt nyt filter kunne genskabe.

Annette
Hej Njord...

For nu at løse dit problem så prøv at søge på dba.dk på industristøvsuger, så finder du snilt en, har selv købt en til 500 til en kammerat for nogle år siden og den kører vist endnu..

Peter
Endelig var der også den mulighed at finde et par gamle Nilfisk på et loppemarked, og så smide dem ud bagefter.
Men jeg ved godt, det er mest rart at arbejde med ordentligt grej.

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Citat fra AH

Vil bar lige advare mod at prøve en Dyson til fint støv. Skulle selv lige prøve at få det sidste fine støv op fra et beton gulv efter at der var blevet fejet efter alle kunstens regler. Jeg nåede at stoppe i tide, men den var blevet så brændvarm, at jeg er sikker på at den ikke havde klaret 10 minutter mere (og den var helt ny), efter gemmenblæsning med kompressor i halve timer (overdrivelse fremmer forståelsen), fik jeg filteret noglenlunde godt, men den er ikke så effektiv som inden, det vil nok kun et helt nyt filter kunne genskabe.


Så har man hørt det med! En støvsuger som koster det dobbelte af andre støvsugere, og som ikke kan tåle at suge støv tongue

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Kan man misforstås bliver man det også, det var jo et betongulv og dermed også fint betonstøv.

Annette
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også