spots i brusekabine, zone 0 hjælp

hej

jeg er ved at sætte nyt loft i badeværelset, og mangler at finde spots i brusekabinen
der er mindre end 225 cm så jeg kan læse IP67.
troede kun man måtte bruge 12 volts men måske er reglerne ændret
Men jeg kan ikke finde nogen spots til indbygning og håber der er en der kan hjælpe mig her. nu skal de ikke koste spidsen af en jetjager.
håber der er en der kan hjælpe mig, gerne i alu?

hej jeg er ved at sætte nyt loft i badeværelset... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Uddrag af vejledning som der er linket til. Her er der ikke eksempler på tilslutning til stikkontakt i loftrum. 
Forsyning af faste lavvoltinstallationer

Lavvoltinstallationen forsynes normalt fra en transformer eller converter, som er tilsluttet 230 V installationen. Når der er tale om en fast lavvoltinstallation, skal transformeren eller converteren være fastgjort, og tilslutningen til 230 V installationen skal være en fast forbindelse. Man kan vælge at afslutte den faste 230 V installation direkte i tilslutningsklemmerne på transformeren eller converteren hvilket vil medføre, at klemmerne skal være beregnet til et ledertværsnit på 1,5 mm2 . Det er imidlertid også tilladt at slutte transformeren eller converteren til fx en udløbsroset med en tilledning på 0,75 mm2 når man i øvrigt overholder de generelle krav til tilledninger.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Nej lavvoltlysinstallationerne er et afslutttet kapitel. Vi er jo nede i detaljerne og må give dig ret i at hvis der med de nye bestemmelser menes at en indbygget spot i område 1 kun må være fast tilsluttet medfører dette 1,5mm2 og ikke som tilledning i 0,75mm2.

Stikproptilslutning er ikke nævnt eller afbildet i artiklen men hvis ikke isoleringen ikke betragtes som fast bygningsdel og tilledning er tilladt da den indbyggede spot befinder sig i det samme rum som tilslutningsstedet, i fx loftrummet i en villa, kan vi jo selv vælge om det er med stikprop eller ej.
Hvis spotten tilsluttes med en stikprop så er den jo ikke fast monteret og så må den ikke monteres i zone 1, denne regel er jo netop til for at man er sikker på lamper der installeres i zone1 bliver monteret korrekt og fare for elektrisk stød mindskes når arbejdet er udført af en fagmand.
bare så vi alle er enige og vi snakker om det samme, så er det denne her led strip fra philips huejeg snakker om.
IP67 og mener det er 24 volt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis