spots i brusekabine, zone 0 hjælp

hej

jeg er ved at sætte nyt loft i badeværelset, og mangler at finde spots i brusekabinen
der er mindre end 225 cm så jeg kan læse IP67.
troede kun man måtte bruge 12 volts men måske er reglerne ændret
Men jeg kan ikke finde nogen spots til indbygning og håber der er en der kan hjælpe mig her. nu skal de ikke koste spidsen af en jetjager.
håber der er en der kan hjælpe mig, gerne i alu?

hej jeg er ved at sætte nyt loft i badeværelset... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
klavil skrev den 29-04-2021 03:41:22

 men hvis det ikke er en fastmonteret del, så kan del vel heller ikke være ulovligt? så længe det kan skiftes igen. Kapslingsklassen er IP67 og der er lavvolt.

Der sidder en stikkontakt på loftet som er tilgængelig, der er det her Philips hue lys koblet i, og trukket ned igennem loftet og dampspærren og lukket igen, dvs den kan fjernes igen?
Hvad ulovligt er der i det jeg har lavet?

 Man må ikke trække en ledning (med stikprop) fra en stikkontakt, til et andet rum.



Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 29-04-2021 23:06:21

 Man må ikke trække en ledning (med stikprop) fra en stikkontakt, til et andet rum.

denne her kan skilles ad uden brug af værktøj

 

klavil skrev den 29-04-2021 23:34:46

 

 Ja men den må ikke føres gennem bygningsdele, og skal blive i samme rum.


Vi prøver igen, i morgen --
klavil skrev den 29-04-2021 23:03:35

 nu er det også zone 0 vi er i, da højden er under 225 cm

 Nej område 0 er jo kun i bånden af brusekabinen.

Område 1slutter op i 225cm’s højde.
https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/elinstallationer/boliger/elektriske-installationer-badevaerelser

Imaster: Hvis du læser første sætning i starten af tråden, så fremgår det at brusområdet i dette tilfælde er under 225 cm i højde. Det er det tråden handler om, og derefter hans installations metode


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
ev elmand skrev den 30-04-2021 09:23:02

Imaster: Hvis du læser første sætning i starten af tråden, så fremgår det at brusområdet i dette tilfælde er under 225 cm i højde. Det er det tråden handler om, og derefter hans installations metode

 Ja og område 1 går op til 225 og slutter der.
derfor vil han placere spots i område 1 hvilke er lovligt hvis disse er ip44.

Se på de figurer sik har på deres hjemmeside
Tak til Imaster. Jeg kan godt se at det efter de nye bestemmelser er blevet tilladt med faste armaturer i område 1, min ip44. Da bruseren næppe sidder højere end loftet (og armaturet) giver det mening - og mange eksisterende (ulovlige) installationer kan nu siges at været blevet lovlige...
Et indbygningsarmatur betragtes som anbragt både i det rum det belyser og det rum det er indbygget i - derfor må det tilsluttes med tilledning (gennem isolering) til et tilslutningssted i fx loftrummet, stikprop eller ej.
elgiraffen skrev den 01-05-2021 00:14:00

Tak til Imaster. Jeg kan godt se at det efter de nye bestemmelser er blevet tilladt med faste armaturer i område 1, min ip44. Da bruseren næppe sidder højere end loftet (og armaturet) giver det mening - og mange eksisterende (ulovlige) installationer kan nu siges at været blevet lovlige...
Et indbygningsarmatur betragtes som anbragt både i det rum det belyser og det rum det er indbygget i - derfor må det tilsluttes med tilledning (gennem isolering) til et tilslutningssted i fx loftrummet, stikprop eller ej.

 Selv tak.
Men en Tilledning må aldrig går igennem bygningsdele, en indbygnings spots tilsluttes som fast installation og der skal derfor benyttes minium 1,5mm2 kabel, derfor må sådan en installation os kun udføres af en elektriker.

elgiraffen skrev den 01-05-2021 11:58:28

En tilledning må ikke føres gennem bygningsdele, men jeg henviser til artiklen der beskriver eksempler hvor tilledninger føres fra indbygningsspot enten til transformer eller rosetter gennem isoleringen, der altså så ikke defineres som bygningsdel.

 https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/tidligere-vejledninger-arkiv/artikler/bedre-lavvoltlysinstallationer

 Ja ok, jeg var ikke lige obs på at du mente et færdig sæt bestående af x antal lamper.

Det er fordi sådan et sæt bliver betegnet som en lampe som alm. forbruger selv må opsætte og tilslutte.
Men idag er der alså ikke ret mange de vælger at lave 12v spot installationer, man laver en 230v installation og udføre denne som fast installation.

Desuden vil jeg ikke mene at sådan et færdig sæt må monteres i zone 1 da det ikke er udført som fast installation og blot vil blive betegnet som værende en lampe der er tilsluttede i et lampe udtag.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis