Mindre rep af fuger i murværk

Hej med jer.
Jeg står og skal til at lave lidt reparationer på fugerne og udskifte et par mursten på mit 70'er hus.
Jeg er faldet over Danalim's "Concrete Fix 549", og ville høre om nogen har erfaringer med dette? Er det noget bras, eller er det fint at bruge til mindre smårep?

Skal have udbedret en færdigudviklet sætningsskade et andet sted, hvor der skal skiftes nogle sten, kradses lidt fuger ud og noget armeringsstål i. Har set man kan bruge skalflex multipuds til fugerne (det tænkte jeg også at bruge generelt til fuge-udskiftning), men skal jeg have gang i noget andet til selve udskiftningen af stenene, altså det de skal "ligge" i? 
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
“Concrete fix” lyder som noget hø at smide i fugerne i et teglhus.

Uden at være murer ville mit umiddelbare bud være en KC50/50/700 til både udbedring af mindre skadernog opmuring. Det er nok væsentligt tættere på den oprindelige mørtel brugt til opmuring end det produkt fra Danalim du har haft kigget på.

Når du armerer murværk skal du sikre dig at det er rustfrit, da kalkbaserede mørtler karbonatiserer og dermed ikke yder beskyttelse mod korrosion som fx beton gør. Anvender du alm. armering ruster den og du risikerer afskalninger af dit murværk.

Egernsund Wienerberger producerer en sten der hedder “Gul”, som de selv siger er det tætteste man kommer på den klassiske gule sten fra 70’erne, så den var måske værd at kigge på. Hvis dit hus altså er i gule teglsten :-)

Ingeniør født med ti tommelfingre
Du skal fuge med det samme materiale som dit hus er muret i oprindeligt - ikke alt muligt andet klyt.
I et 70'er hus er det sandsynligvis bakke -eller strandmørtel + cement.
Hvilken type er umuligt at sige uden et billede, nogle gange fremgår det af husets byggetegninger hvad der er muret med.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg er ved st rode de gamle byggetegninger igennem for at se om jeg kan finde noget om fugerne. Tror jeg tager fat i en murer for at være sikker på man får taget en ordentlig vurdering.. Og tænkte nok det var lidt noget hokus pokus med det der danalim produkt.. 
Du kunne jo også bare skyde et par billeder og få en masse murere til at give et bud.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Vedhæftede filer:
Vedhæftede filer:
Vedhæftede filer:
Vedhæftede filer:
Okay, så er der et par billeder. Nogen der har et bud på fugen? Har i øvrigt ikke kunne finde noget omkring det på byggetegningerne
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis