Strøm til skur gennem badeværelsesstik?

Hej LDS'ere,

Har kigget på forum allerede og fundet flere tråde med kabler ud gennem fundament, og generelt set er det som jeg læser det helt fint. Også den måde man får fiber ind, telefon kabel, osv. Det er dog ikke helt som i mit tilfælde så håber det er ok jeg lige spørger til mit specifikke "setup", hvor det ikke kun er at føre kabel gennem væg, men også tilslutte strøm.

Jeg er ved at bygge skur, og skal have strøm ud til det. Skuret er placeret mod vest et par meter fra den væg hvor badekaret er på den anden side. Da byggefirmaet lavede strøm, har de trukket strøm ud bag badekarret hvis vi en dag vil ha en spa med bobler osv. Nu skuret er lige på den anden side af væggen tænkte jeg om man kan bore skråt ned indefra bag den her dåse, som er bag badekarret:

Det udtag må være forbundet til dette relæ:

Og udefra set, burde jeg ved at bore skråt ned indefra ramme ud under niveau og kan så få en elektrikker til at trække kablet gennem fundament på skur hvor jeg har et tomrør der går gennem fundament og ud under niveau, og så trække det ind gennem fundament på huset og få elektriker til at tilslutte i boksen bag badekar?

Er det muligt, eller er det noget skidt, eller er det endda ulovligt? vil gerne selv lave forarbejde (grave og bore) inden jeg ringer til elektrikker, men vil ikke gå igang hvis det ikke er lovligt, og elektriker så siger det ikke kan lade sig gøre.

Jeg har et alternativt, da jeg har et tomrør der går ud under niveau ca 25m fra skuret, men så skal jeg ha taget en masse fliser op på terassen, grave en masse, og får sikkert ikke lagt fliser ordentligt igen bagefter. Så hvis det er en foruftig løsning at trække fra badeværelse så er det noget nemmere.

input er meget velkomne.

på forhånd tak,
mvh
søren
Hej LDS'ere, Har kigget på forum allerede og... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 17-04-2021 11:38:23

AskH: 
Jeg undgår stort set altid den grimme afdækning. Har aldrig hørt om fugt der trækker op ad et plastkabel. Men naturligvis er der en risiko for at bore igennem tagpap laget nederst i hulmuren, og så vil eventuel fugt trække ned ad hullet. 

 Det er muligt det er ubegrundet. Jeg tænkte bare at der måtte komme lidt luft omkring kablet og det kunne skabe problemer. Normalt putter man jo en krave af en art på når man fører rør ind igennem mur/gulv under jordniveau. 


Men det er da klart at installationen bliver pænest ved at bore skråt til under jordniveau

Ask
Det kabeltrækkerkit som ørn nævner tænker jeg er noget lign dette. Kabeltrækkerkit det er ret effektiv f.eks henover lofter, men ikke så god når der er kraftige sving. Jeg bruger sen selv primært, når der skal trækkes henover nedsænkede lofter, og andre andre installtionsdele som ventilationskanaler o.l. Da den er ret stiv og man kan skubbe fremad uden den bukker, der kan monteret et tilbehør på den som vi kalder et piskeris (det ligner et piskeris);som gør at den glider henover forhindringer som lægter o.l.
mfrost skrev den 20-04-2021 06:16:18

Det kabeltrækkerkit som ørn nævner tænker jeg er noget lign dette. Kabeltrækkerkit det er ret effektiv f.eks henover lofter, men ikke så god når der er kraftige sving. Jeg bruger sen selv primært, når der skal trækkes henover nedsænkede lofter, og andre andre installtionsdele som ventilationskanaler o.l. Da den er ret stiv og man kan skubbe fremad uden den bukker, der kan monteret et tilbehør på den som vi kalder et piskeris (det ligner et piskeris);som gør at den glider henover forhindringer som lægter o.l.

 Lige præcis sådan en der mfrost :) virkelig effektiv, havde længe skudt en hvid pil efter at få en lampe op udvendig ved vores stue pga saksespær, men 7 stænger efter hinanden og jeg ku nå kablet fra gangbroen. Var rigtig god gennem ydervæg, har også brugt den på loft for at nå henover saksespær.

Ok så har man set det med.
Det er nu ikke lige det jeg mener med at " fiske " kabler op i eksisterende hulmur  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis