Trække strøm fra udhængsspots til lamper i haven - ok plan?

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at montere nogle udendørs lamper på en stor sort carport, der står i skellet ind til vores nabo. Jeg har tænkt mig at trække et kabel fra mine udhængslys ned ad mures og under jorden hen til carporten. Derefter skal ledningen løbe i toppen af carporten for at beskytte den lidt og ned til de respektive lamper og derefter tilbage igen. Lyder det som en ok plan? Det bedste havde nok været at føre ledningen ind bag væggen i carporten og så derfra ud til hver enkelt lampe, men tvivler på at min nabo er med på den ide. Han er dog ok med at jeg monterer lamperne på carporten. Jeg har skitseret planen på billedet.

Op ad gavlene vil jeg beskytte kablet med en dækskinne samt et dækbånd under jorden.
Jeg har ikke kunnet finde et sort installationskabel som kan bruges udendørs, så tænker at male det sort, så det matcher den sorte gavl.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan nøjes med et kabel fra et tilslutningssted i huset og til carporten. Er der en særlig grund til at føre kablet tilbage fra carporten? I stedet for dækskinne ville jeg bruge et 16mm galvaniseret rør. Det kan du nøjes med at fastgøre med en 2 - 3 16mm bøjler op ad væggen. Det gælder både ved huset og carporten. Kablet kan du grave ned i mindst 35 cm. dybde og beskytte med kabelskinner. 

fase
God ide med kun den ene ledning. Til gengæld kom jeg i tanke om at udhængslyset er ført rundt uden jord og udendørslamperne er jo med jord. Kan jeg så stadig trække strøm fra udhængslysene eller det no go?
Er du sikker på at udendørslyset er med jord. Opgiv lige hvilke lamper det drejer sig om. Er der ikke jordforbindelse i den faste installation til udhængslyset. Du skal tilslutte de ny lamper til den faste installation ikke bare til en  af udhængslamperne.

fase
Ja udendørslyset er med jord. Det fremgår ihvertfald af manualen fra jem og fix. link
Ok, så jeg må altså ikke bare trække et kabel fra den sidste udhængsspot og så videre ned af muren, under jorden og op ad carporten? Men jeg vil gerne have at de nye lys betjenes med samme kontakt som også styrer udhængslysene. Hvor burde den faste installation sidde henne?
Men jeg vil gerne have at de nye lys betjenes med samme kontakt som også styrer udhængslysene. Hvor burde den faste installation sidde henne?
Har du ikke selv installeret dine spots i udhænget? Den faste installation ender der, hvor dit første spot er tilkoblet altså der, hvor installationen fra afbryderen ender.
Når jeg ser i monteringsanvisningen er lamperne i klasse 1, altså skal de jordforbindes.
I dit tidligere indlæg om spots i udhænget har du måske ved spot nr. 4 en chance for at finde forbindelsen til den faste installation. 
 

fase
Annonce
Nej spotsne sad der, da jeg flyttede ind. Jeg forlængede dem bare, så de nåede hele vejen rundt om huset. Altså jeg forbandt nye spots, fra den sidste oprindelige spot og så videre hele vejen rundt.
Så jeg skal finde den første oprindelige spot og så følge ledningen tilbage til den faste installation og herfra skal jeg så tilkoble det nye kabel til de nye lamper?
Burde den faste installation sidde et sted på loftet?
Når nu kablet er ført op til udhæng så er der jo ingen problemer med at lægge det hen over loftet til det sted hvor dine spots tændes. Det kan gå igennem et lampested i forgang eller lignende, Så du skal se omkring det sted hvor lamperne tændes. 
Så vil jeg lige bemærke at det ikke er pænt med hverken galvaniseret rør eller kabel op af sådan en facade mur. Og mon ikke en kasse hof kan formilde naboen så der må trækkes kabel inde i carporten.
Når der er gravet hen til sokkel kan man skære en rille i den. Hugge / bore op til hulmur og skubbe et 16 mm plastrør op. Denne skæres skråt i enden, så kan den drejes hvis den møder modstand og stort set altid slippe fri. Den ender så oppe under taget og kabel kan skubbes ned i røret før denne trækkes ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg synes huset ser nyere ud og undrer mig over at der ikke skulle være fremført jord i udhængslyset? Hvis det er lavet korrekt med jord og i min 1,5 mm2 er der tale om fast installation og du kan fortsætte fra den sidste spot i rækken. Der kan blive problemer med at overholde spændingsfald ved brug af 1,5mm2.
Elgirafen, hvis du ser lidt tilbage i humsepers indlæg, vil du se, at han har udvidet installationen med toleder kabel. Det betyder at PE ledningen ikke er fremført i hele installationen. Problemerne med hensyn til spændingsfald er nok ikke aktuelt, idet spotsene er med LED pærer, som trækker en lille strøm. I øvrigt er der ikke spurgt om dimensionering af installationen, da den ikke er foretaget af en autoriseret installatør.
Elgiraf er du elektriker eller lignende?

fase
Jeg ser ikke der bliver talt om 2 leder kabel og er mig bekendt ikke noget man typisk anvender længere i 230 v installationer pga krav om beskyttelsesleder i tilslutningssteder. Vi kan jo godt vejlede ud over det der bliver spurgt om, men ved nærmere eftertanke indgår der jo ikke stikkontakter i installationen hvorfor spændingsfaldet formentligt ikke er et problem at overholde. Fabrin jeg tror vi har gået i samme fagskole, da vi har lært og erfaret meget af det samme, så vidt jeg kan se. Ja til elektriker.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også