Briggs&Stratton 10.5 start problemer

Har en Jonsered FR2111 med en BS 10.5 HK.
Motoren kører fint men er svær at starte, kan ikke starte med choker. Kun med meget lidt gas spjæld  og efter rigtigt mange forsøg starter den. Den har samtidigt også svært ved at komme op i omdrejninger med starteren, specielt lige de første omdrejninger.
Problemet er kommet her ved første start i dette forår, der er kostet ny karburator på den sidste år da nålen var slidt..
Når den er varm starter den meget nemt, ingen problemer!!

Jeg har foretaget følgende:
  • Monteret nyt tændrør i år.
  • Stillet ventiler i år.  
  • Renset luftfilter.
  • Renset karburator.  
  • Skiftet olie.
Ovenfor nævnte er "husmands mekanikeren" der har gjort sit bedste.  
Observation, når spjældet lukker helt til choker er der en arm nede på siden af blokken der flytter med.
Vandring max. 8 - 10 mm.
(er det noget de-kompressions anordning?)
Mon der er nogen der kan komme med et bud på hvad jeg kan gøre ved den så den kommer til starte nogen nemmere?

På forhånd tak,
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Armen på blokken kunne være o/m begrænseren, går der en stang op til karburatoren ?
Har den kørt fint nok med den nye karburator ?
Er oliestanden korrekt ?
Ser gnisten på tændrøret ok ud, du kunne evt justere tændspolen, så den sidder tættest mulig på svinghjulet (læg papir imellem spole og svinghjul) puds rust af på svinghjuler.

Nogle modeller har vist haft problemer med knastakslen, (slid, samt noget centrifugal, der skulle gøre den nemmere at starte)

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 05-04-2021 20:52:01

Nogle modeller har vist haft problemer med knastakslen, (slid, samt noget centrifugal, der skulle gøre den nemmere at starte)

Det er stortset alle 1 cylindret OHV modeller fra 2007 og frem som har en dårlig knastaksel. Jeg forstår simpelthen ikke hvordan B&S stadig kan eksistere med sådan et eklatant problem.

Hvis din motor ikke kan dreje forbi et bestemt unkt (kompressions takten) uden du tørner motoren over punktet, så er dekompressions ventilen kækket af knastakslen. En gang i mellem kan motor komme over kompressionspunktet, men hvis symptomerne bliver værre og værre, er det samme resultat, en ny knast


Hvis du kan starte motor uden choker, kan det være den får for meget benzin. Skru tændrør ud efter motor hardrejet nogle omgange og se om det er smask vådt. nogle modeller kan man både bestille karburatorer beregenet til benzinpumpe og uden, har du estilt den forkerte, kan det give problemer.

www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Hej
Mange tak for jeres svar.
Je_ns:
Ja, armen går op til kaburatoren og bliver aktiveret ved choker.
Den har kørt fint med den nye karburator uden problemer.
Oliestand er ok.
Gnisten kunne sikkert godt være bedre, har justeret og pudset, uden at start bliver bedre.
Nicholas:
Den har kørt meget godt med samme karburator sidste år uden problemer, men kan kun starte uden choker.
(Fik den i gang i går uden choker efter utallige forsøg, ved fuld choker har den svært ved at trække motoren rundt men det går)  
Hvis den får for meget benzin, hvad kan årsagen så være?
Har haft karburator skilt ad og blæst ren med trykluft.

På forhånd tak og god Søndag,
for det første skal en karburator ikke renses med trykluft, du risikere at pakke snavest endnu tættere i kanalerne, du kan blæse blændhuller mm.. ud!  se evt. dette: https://www.lav-det-selv.dk/projekter/id/2414

Hvis den får for meget benzin (kontrolleres f.eks ved at skrue tændrør ud og se om elektrode er sjaskvåd, eller kik ind i karburator fra filterside for at se om der pibler benzin ud der.
Dette kan være fordi svømmer sæde/nål er utæt, eller der er pustet med trykluft ind fra benzin slange mens svømmer har været monteret og svømmer er bukket ved svømmerventil
når du renser karburator, så kik væk fra hoveddyse og kontroller om alle gangene i tomgangssytemet er renset, der er ret ofte her der er et problem

Hvis motor er svær at tørne kan det ære mange ting, såsom starter er rustet samme (sjælden, typsik hvis den står ude året rundt)
eller førvævnte dekompressionsventil er der dårlig/knækket.
eller tændrør er "renset" (det var noget man gjorte for 50 år siden), Nyt på, du ved ikke hvordan gnisten opfører sig under det tryk den bliver udsat for i forbændingskammeret.
Justering af ventiler kan også havde en effekt, dog er de her motorer ofte ligeglad med ventilspillerum, ifo rhold til biler og motorcykler.
'-dårligt batteri, eller forbindelser.

'

Og nåja, Dansk benzin er elendig kvalitet, nu er der ofte 10% ethanol i, det suger mere fugt fra omgivelserne, og kan give en dårlig startene motor endnu flere startproblemer, så jeg vil anbefale dig af skifte benzinen. der kommer mange af de slags problemer ind på værkstedet jeg arbejder på, her på den tid af året..


www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Nu kan den starte, efter at jeg har renset karburator endnu en gang.
Fuld choker, den skal køre noget tid med starteren før den kommer i gang. Men godt at den nu kommer i gang.
(benzinen er også skiftet)
Den går fint ved alle omdrejninger og starter nemt når den er varm.
Mon det er gnisten der er for svag, ny tændspole? (tændrøret er helt nyt!!)
Dårlig tændspole kan give start problemer, men det er der mange ting der kan.
en OK måde at teste en gnist, er ved at holde tændrør 1cm fra topstykke (med tang! så du ikke får et rap!) og  prøv at start motor, hopper der en fin blå/lille gnist, er den OK, orange & gul gnist er tænspole dårlig.

www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis