Køb af kombisvejseværk

Jeg overvejer at købe et nyt kombisvejseværk som både kan svejse MIG/MAG, TIG liftarc og MMA.
Jeg svejser egentligt ikke så tit men når jeg gør så er det både i 10-15 mm jern og tynde plader. Jeg er ikke super god til at svejse så jeg vil gerne have alt den hjælp jeg kan få fra elektronikken til at f.eks. starte elektroderne uden at de brænder fast. Jeg har aldrig brugt TIG før og det er nok heller ikke noget jeg kaster mig over som det første men jeg ser det som en positiv ting at det er med hvis jeg får brug for det en dag jeg skal lave noget der skal være rigtigt pænt. Jeg har både et elektrodesvejseværk og en CO2er som begge er meget gamle og meget store og uhandy at transportere rundt og nu har CO2eren også brug for en ordentlig omgang service før den kommer til at køre igen.
Jeg har kigget lidt rundt og har set dette, som jeg synes ser ret godt ud:
https://www.expondo.dk/welbach-mig-mag-svejser-200-a-synergic-impulsfunktion-touchscreen-mma-10021240
Er der noget jeg skal være opmærksom på med sådan et kombisvejseværk? Er der nogen ulemper ved at have flere svejsemetoder samlet i én maskine?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal være opmærksom på strømforbruget, den køre 230 volt og kan bruge op til 35 ampere.


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 01-04-2021 00:03:53

Du skal være opmærksom på strømforbruget, den køre 230 volt og kan bruge op til 35 ampere.

 Jeg har ret meget strøm i mit værksted og kan nem få mere da hovedtavlen er i rummet ved siden af så det bliver ikke noget problem. Men hvad skal man forstå ved "Indgangsstrøm maks", er det det jeg kalder startstrømmen, altså den strøm der løber lige når man starter og som en træg sikring vil overleve eller skal ens installation virkelig være forsikret med 35A?

ja du skal have forsikret med 35 ampere så vidt ejg kan læse. Slet ikke beregnet til det danske marked.

Og læg så mærke til arbejds cyklus på 20 % nærmest grinagtig, især ved MIG svejsning.
Man skal nu ikke lade sig forskrække af 20% arbejdscyklus. Når man svejser lejlighedsvis, og skal lægge materialer op, måle lidt og kigge på tegninger m.m. så er det ikke usandsynlig at man kun kan holde fuld flamme i 20% af tiden.
Men man bør have en 3 faset når nu det er i DK. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg købte en plasmaskære af fabrikatet Stahlwerk, den er 3 faset og fin kvalitet, dengang var der 5 års garanti, nu ser det ud til der er 7 års garanti.
Hvis du kan undvære tig, laver det en mig/mma til 3 faser.
Der står godtnok den bruger op til 45 ampere, men det må være for alle 3 faser samlet, for samtidig står der den køre på et 3 faset 16 amperes cee stik.
Link   (er også på ebay, ved ikke om det er billigere ? )

Den har følgende data, så den er beregnet til at bestille noget...
                                
Output current45-270 A
Duty Cycle60 % at 270 A / 100 % at 225 A



Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
God pointe med 3 faser, det vil jeg se efter.
Havde godt hørt om Stahlwerk men kunne ikke finde en dansk forhandler, men det er jo egentligt heller ikke nødvendigt. Det er sådan noget jeg skal have og TIG er ikke vigtigt.
Jeg skrev til Stahlwerk og de siger at man bare sakl bruge en 16A type C sikring til deres 1 fasede svejseværker:
With regard to your question, it is correct that the MIG 270 is the only device with 3 phase alternating current. With the smaller devices with 230V you need a 16A type C (slow blow) fuse. This is because the PEEK values you mentioned occur for short moments when switching on and igniting. These are compensated by the type C fuse and thus the appliance does not fail.

​​​​Er en type C sikring det der normalt sidder i en eltavle?
En type C sikring henviser til en automatsikring. Type C karakteristik er egentlig til industribrug og i dit tilfælde er det den type, du skal bruge til svejseværket. Har du smeltesikringer i gruppen til dit værksted opdeles sikringerne lidt anderles, Neozed, de små gruppesikringer, er middeltræge.

fase
De "gammeldags " smeltesikringer som der bliver nævnt holder til mere peek strøm end automat sikringer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Men 35 ampere er jo tros alt en del at rykke på en fase, især hvis der er andet forbrug på samme fase.
Jeg havde en kineser 230 volt plasmaskære den brugte 33 ampere, den kunne til nød køre på en 16 amperes Neozed, sikring, men ikke i længere tid af gangen på fuld ydelse.


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis