Loft hænger! hjælp

Hej LDS

Inde i vores stue er loftet desværre begyndt at slippe/hænge

Har lige skudt et par billeder så i kan se hvordan det er, og det er forresten et hus fra 1973 hvis det måske kan hjælpe.

Jeg tænker at skrue det fast med et par skruer og så spartle/male det bagefter for at dække skruerne

MEN hvordan finder jeg ud af hvor jeg skal skrue det fast henne ?? Der må jo være nogle lægter det skal skrues fast i,  har ledt efter de gamle dykkersøm som sikkert er brugt, men kan ikke rigtig finde dem (de er jo nok overmalet 15 gange hehe)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan er tilgangen ovenfra?
Tag med en eller anden form for rejsning, flat dag eller med 1. sal?
Har du tegning af huset?
Måske du kan finde yderlig info på tegningen.
Der er højst sandsynlig brugt forskalling 25x100, som er sømmet på spær eller bjælke.

Har tegninger fra weblager.. Men kan ikke lige tyde det 😥

Det er 1 etage hus, med tag med hældning ovenpå og ikke udnyttet loft. Der er bare isolering ovenpå. Så har ikke mulighed for at se oppe fra det er meget fladt deroppe og med krydsspær osv. Så kan slet ikke komme ind på den del af loftet.

Der hvor det hænger er lige foran vores store udestue dør (hæve sænke dør) så påtænker det er fordi den er blevet lukket/smækket mange gange i løbet af de sidste mange år. Det rykker jo godt i hele huset hehe.

Der er desuden kommet yderligere isolering deroppe. Ca 300-400mm ialt inkl det gamle. Det er stenuld granulat. 

Hmm det ser ud til linket ikke virker, uploader lige filen :)

Det er det rum som er vinklen for sig selv :)

Det som hedder opholdsstue på side 8 :)
Det er svært at se hvilke rum du taler om, i forhold til din tegning.!?

Den store udestuedør. Hvor er den på tegningen?
På tegningen er der anført Spisestue og Soveværelse, mærkelig betegnelse (soveværelse) af noget der ligner stue.

Selvfølgelig kan du komme op og se på loftet, med mindre du er en eller anden form for "krøbling", det er kun et spørgsmål om vilje.  
Måske du skulle låne lidt vilje fra TV2 programmet Korpset.  

For mig ville det ikke være noget problem, selv om jeg har været pensionist i snart 10 år.

I henhold til tegningen er det Gipsonite Pind up loftfliser, dvs. der er tynde lister, ca 8x12mm, limet fast oven på pladerne. Listerne går så ind over den foregående plade med skjulte søm. Pladerne er nok 40 cm brede og listerne er så ca. 44 cm, med 2 cm udhæng i hver side. Der er så søm i de 2 cm udhæng.

Hvis du sætter skruer i, der hvor der ikke er lister, (8x12 mm) ødelægger du pladen, da skruen i så fald trækker pladen op mod forkalkningen, de 8 mm.

Du er nødt til at hæve/løfte forskallingen op mod givet spær. Ligeledes kan du risikerer at givet søm er trukket så langt ned, at hvis det ikke trækkes med op risikerer du at sømmet går ned igennem pladen.
På side 30 kan du se hvordan spærene ligger, afstanden/placeringen er du måske nødt til at se udvendigt i/under udhænget.

Når/hvis du har flere oplysninger kan vi tage den derfra, med yderlige fif eller forklaring.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også