Rør på badeværelse er drivvåde

Hej,
Jeg er ny herinde, og min viden er ikke eksisterende, så bær over med med mig.

Jeg bor til leje i et gammelt boligbyggeri i en stuelejlighed.
Sagen er den, at rørerne på ydersiden er drivvåde på badeværelset. Det er tilfældet for begge rør.
Der er tale om et klassisk Københavnertoilet (hvor man går i bad med vand udover det hele), men det er ikke derfra vandet stammer fra. Det forekommer, at der ligger en smule vand på gulvet grundet ovenstående.
Der er intet vindue eller udluftningssystem på badeværelset.
Jeg sørger for at lufte ud 5-10 min 2 gange dagligt.
Jeg har fundet ud af, at det er værst om aftenen.

Nogle ekspert bud på:
1: Er det et reelt problem?
2: Hvad kan der gøres?

Tak fordi du læste med. 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden  
Uden at kende forholdene helt, vil jeg mene det er kondens der samler sig på rørene, det er der nok ikke så meget at gøre ved, da det ikke lyder til udluftning er en mulighed.
Så det må du nok desværre leve med, eller lade være med at gå i bad   
Måske det vil hjælpe at isolere rørene, men fugten er der jo stadigvæk i rummet, men du vil slippe for kondensdryp fra rørene.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 22-03-2021 23:44:03

Velkommen på siden  
Uden at kende forholdene helt, vil jeg mene det er kondens der samler sig på rørene, det er der nok ikke så meget at gøre ved, da det ikke lyder til udluftning er en mulighed.
Så det må du nok desværre leve med, eller lade være med at gå i bad   
Måske det vil hjælpe at isolere rørene, men fugten er der jo stadigvæk i rummet, men du vil slippe for kondensdryp fra rørene.

Mange tak, og tak for hurtigt svar.

Det lader ikke til at der er mindre vand, selvom jeg ikke selv går i bad. Jeg testede det ved at gå i bad på arbejde et par dage i træk, i stedet for hjemme, men der var stadig masser af vand.
Påvirkes det af overbo(erne) og deres forbrug?

Hvis vandet altid løber, så kan det være en grund. Det behøver ikke være meget, men et løbende toilet fx. kan gøre at vandet konstant er koldt i røret og aldrig når at stige lidt i temperatur og så vil kan de begynde at blive våde.

Hvis naboernes vand også går der igennem, så kan det være svært at finde ud af, hvor det sker, men er det kun dit eget, så hold øje med måleren om den flytter sig efter fx. en time hvor du ikke har brugt vand.

Det eneste du ellers kan gøre, er at isolere rørene godt

Det er kondensvand (dug) på de kolde rør.
Det er nøjagtig det samme der sker på et koldt glas fadøl, -det dugger.

Venlig hilsen
Knud
Hvis rørene er kolde og våde hele tiden, så er der konstant forbrug, hvilket kunne være et toilet i opgangen der løber. Kontakt viceværten for at få løst problemet.
Annonce
Isolering af kolde rør kræver omhyggelig udførelse med bl.a. dampspærre. Du kan få yderligere oplysning på DS 452. Læs den grundigt - det kan betale sig i længden.
Hvis det kun er for at få kondens væk fra de kolde rør, så er der ikke meget fikumdik ved den isolering. Det hjælper med det samme hvis du lægger noget skum rørskåle omkring rørene. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
"Kondensisoleringen sikrer at kolde rør ikke står og drypper. Dette forhindres med isolering med en udvendig dampspærrende membran".

Dette er hvad samtlige isolerings fabrikanter anbefaler.

Uddrag af DS 452:

Kondensisolering:
Kolde rør skal i Danmark sikres mod udvendig kondensation (udvikling af udvendig kondens), så der ikke opstår og ulemper på omgivelser, isolering og installationer.

Rockwool anbefaler ikke at bruge Rockwool Teclit kondensisoleringsprodukter til rør og lignende elementer med medietemperaturer under 5°C. I så fald kan Armacells Armaflex benyttes, da der her accepteres medietemperaturer helt ned til  -50°C.

Det er så fint nok. Men medietemperatur er meget sjældent under 5 grader i koldvands installationer. Og i praksis virker det på kold vands rør at lægge isolerings skåle omkring, også uden dampspærre udvendig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du skriver at det er på begge rør at der er vand på dvs både på koldtvands røret og varmtvandsrøret , korrekt , så er der noget galt , der kan jo ikke være kondens på et varmtvandsrør , og at det er værst om aftenen , korrekt , hvordan er det om natten  ...........

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis