Tag højde ved eternit vs tagpap

Hej,
Jeg prøver at beregne højden af en tilbygning med forskellige tag. Jeg har lige pt. eternit så jeg vil helst lave min tilbygning i eternit men jeg er usikker på om jeg regner rigtigt. I min nuværende hus ved jeg at ud fra jord niveau til loft er der 3,39m (jeg har krybekælder), lofthøjde og gulvhøjde skal det samme i tilbygning da jeg ikke ønsker trapper derfor har jeg prøvet at regne :

B7 bølgeplader monteringshøjde : 65mm
Minimum luft mellem plade og isolering specificeret af Cembrit : 25mm
Isolering jævnfør 2020 (må jeg bruge BR18?) : 450mm
Taglægte : 38mm
Forskalling : 19mm
Fermacell loft : 12mm

Total : 60,9cm
Total højde : 3,39m + 0,609m = 3,99m

Cembrit specificerer minimum 14 grader hældning derfor skal der være en hældning på ca. 25cm / meter og da min tilbygning er totalt længde på 5,5m så må det jo betyde at højden mod skel bliver : 3,99m-1,37m = 261,5m hvilket jo ikke kan lade sig gøre da der vil være alt for lidt plads til isolering/tagkonstruktion.

Hvad gør man så ? Tja der er vel kun en mulighed som jeg ser, løft punktet mod huset endnu længere op så man beregner efter den laveste punkt f.eks regn baglæns således at højde punktet bliver 5,36m og dermed er der 14 grader hældning.

En anden løsning er at gå efter tagpap tag men jeg ved ikke hvor meget det "fylder" i forhold til eternit tag. Er der nogen der kan komme med et bud, jeg prøver lige her selv men ved ikke om det er korrekt :

Jeg forstår at varmt tag er det bedste men jeg er i tvivl hvilken forskel det gør på højden så meld gerne hvis i kan kaste lidt lys på dette.

Tagpap (2lag): 15mm
Rupløjede brædder : 25mm
Ventilation mellem rupløjede brædder og isolering (bare mit bud) : 50mm
Isolering jævnfør 2020 (må jeg bruge BR18?) : 450mm
Taglægte : 38mm
Forskalling : 19mm
Fermacell loft : 12mm

Total 60,9 cm (sjovt nok det samme som i Eternit)

Hvis jeg regner baglæns nu ved en minimums hældning på 1:40 ergo 2,5cm/m så får jeg den laveste højde ligesom før på 3,99m men pga. hældningen får jeg så top højden 4,13m. Lyder det vil siden af ? Er der noget jeg har glemt ?

/donnib


 

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis jeg skulle lave en sådan beregning ville jeg tegne det op i et stort målestoks forhold. jeg kan ikke umiddelbart gennemskue dine tal, men hvis du bruger 25mm rupløjede tagbrædder så har du ikke brug for taglægte på 38mm.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis