Råd søges - Gammel ujævn spartel på væg

Hej med jer :-)
Dette er mit første indlæg, så tilgiv mig hvis jeg har oprettet noget/startet forkert op på en tråd :-)

Vi har netop overtaget vores nye lejlighed, og jeg vil høre om nogen har bud på hvordan man fikser følgende: i køkkenet er der engang blevet spartlet (tænker jeg) med meget “løs hånd”. Der er kanter og ujævnheder overalt (måske det var tiltænkt ift stilen)

Kan jeg slibe dette ned på en måde og male det over? Eller skal den ujævne væk på en måde spartles op og over på ny? (Jeg ved intet om spartling) Skal det gøres af professionelle og er det i så fald en murer eller maler? :-) Jeg har vedhæftet billeder 
De bedste hilsnerKatrine :-) 



13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville slibe/skrabe de største grater væk. Derefter fuldspartle hele fladen. Er det hele køkkenet, eller kun et lille område?

Hvis du ikke vil lave det selv, så er det en maler, du skal have fat i. Men nu er dette jo en gør-det-selv side, så hvis du har mod på at gøre det selv, så vil jeg anbefale rullespartel til spartlingen. Det er meget let at arbejde med for os amatører. Søg evt. på youtube efter rullespartel. Der er flere videoer der viser hvordan man gør, og det er ret let at opnå et godt resultat.
Hej Jens

Tusind tak for dit svar! Nu har jeg set lidt videoer på youtube med rullespartel, og det tror jeg at jeg vil forsøge mig med!

Det er desværre generelt sådan væggene ser ud i køkkenet, så jeg må hellere komme i arbejdstøjet :-)

Har du et tip til hvilket redskab jeg kan bruge til at slibe/skrabe ujævnhederne med før jeg spartler? Nogle af de værste ujævnheder går ca. 0,5 cm ud fra væggen, hvis det giver mening :-)

Mvh Katrine
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Lej en giraf sliber med støvsuger hos fx røverkøb. Du skal jo også slibe efter du har spartlet og på de flader bliver man hurtig glad for den.

Bemærk at selvom du har støvsuger sluttet til så støver det stadig en del, så få dækket af mod andre rum. 

Ask
Super, tusing tak for tippet! Det vil jeg gøre :-) 
Når du fuldspartler, skal du trække det på med en meget bred spartel, og i nogenlunde tyndt lag så du nøjes med at udfylder lavninger og huller. Ellers kan komme til at stå med samme resultat som du har nu.
Når massen er kommet på spartlen skal trækkes over en sidste gang så skal du øve dig i at lægge lidt mere tryk på den side af spartlen som du kører hen imod. Og altså lidt mindre til den side som du kommer fra.
På den måde undgår du at bagkant af den brede spartel laver en stribe. Det vil ikke lykkes helt første gang men øvelse gør mester.
Sandspartel medium vil være velegnet. Det kan tørre op i maks 4 mm tykkelse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Erik :-) Super, tusind tak for råd, dem vil jeh tage til mig og prøve af! Mvh Katrine :-)
Hvis det bare er rå spartel ville jeg anbefale dig bare at spartle det over uden at slibe det. Hvis det er slemme kanter kan de lige skrabes af med spartlen

Rullespartle minus rulle er en rigtig godt produkt:-) Vil anbefale dig at købe en 15’er og 35’er spartel og bare spartle direkte fra spanden. 35’eren bøjer du let i yderste det yderste på begge sider af bladdet dvs. du skal altså bukke kanterne lidt ind mod dig selv. så du ikke får striber i spartelmassen

Spartling er nok det sværeste indenfor malerfaget, men det er vigtigt at bide fast i at alle kan finde ud af det! Man skal måske bare slibe lidt mere:

Et godt råd er at fylde lidt spartel med 15’er spartlen på 35’eren og spartle ud fra et hjørne. Jeg foretrækker at starte fra et af de øverste hjørner og arbejde mig ned og hen. Men du kan i princippet starte hvor du vil og det er umuligt at gøre noget forkert. Et godt råd ville ligeledes være ikke at rode for meget rundt i det du har spartlet, altså lad være med at prøve på at lave det perfekt medmindre der er store kanter. Det er derfor man sliber.

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Et andet lille "fuskertrik" er når du har spartlet din væg og der lige er enkelte striber (som kan undgås et langt stykke hen af vejen ved som Kaempekran skriver at bukke hjørnerne på spartlen) kan du med fordel vente til spartlen har sat sig, men stadig er fugtig, og så tage en hårdt opvredet svamp og køre hen over væggen med let hånd.
Det retter de værste "buler" ud, så du ikke skal slibe så meget bagefter.

Når du har lavet et par vægge, så finder du ud af hvor nemt det er, og du bliver mere og mere sikker på hvad du laver. Du skal bare klø på, for du bliver automatisk bedre og bedre    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Super, mange tak for svar til jer! 😊
Jeg ved ikke om man “må” ift Forum regler, men jeg har to yderligere spørgmsål jeg gerne vil stille, beklager hvis jeg i stedet skulle have startet ny tråd? 😊

I entreen er der også en mærkelig spartelmasse, som er meget ru/sten agtig. Kan jeg skrabe det af på en måde? Der er et rør/kabel under det:
Og i stuen er der (over vinduet) revner i væggen, og man kan trykke det ind, så der kommer hul. Skal man fjerne det hele og bygge det stykke væg op på ny? Eller kan man lappe det på en smart måde? Der er en smule hulrum inde bag før man når til muren - skyldes skaden at der er fugt eller lignende?
Du må gerne fortsætte i samme tråd med spørgsmål. Der er vist ikke mange regler her på lds.Undtagen er når folk laver reklame for eget firma eller hvis man bruger grimt sprog.
Då kan slibe eller hugge det værste af. Ved de huller over vindue skal du nok have det løse afog så pratle det op ad flere gange. Spartel kan kun tørre i tyndt lag.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også