Z drev og fersk/salvandskølet fordele u-lemper.

Har kikket meget på små motorbåde, det svirrer med begreber som ovenfor, ved ikke ret meget om det, derfor spørger jeg jer til råds.

Tænker også på begreb Glasfiber pest, hvad er det og hvordan kan det over hovedet ses af en uerfaren som jeg.

Har tænkt mig at "tøffe lidt rundt i Limfjorden" og måske fiske lidt og en lille tur lidt længere væk med et par overnatninger.

Limfjorden er jo dejlig om sommeren, med mange muligheder for at lægge sig ind for natten.

Er flyttet fra den vestre ende af Livø bredning nær Amtoft/Feggesund til nær ved Brovst der ligger lystbådehavne som Attrup Gjøl & Haverslev, det er her jeg tænker at begive mig udi motorbåd sejlads, (mindre båd diesel)

Jeg skal ikke sejle stærkt, uha nej stress det er ikke mig.

Der er nogle med Bukh motor og Sabb, er der mon overhovedet muligt evt. at finde reservedele til disse gamle motore, som efter sigende er næste uopslidelige har jeg hørt.

Bør jeg måske holde mig til mere kendte som F.eks. Volvo penta oa.

Ved det god mange spørgsmål, håber det er ok?


Budget: 50.000,- Kr. +/- (har solgt mit lille hus) så har måske lidt mere om jeg falder for det "helt" rigtige.

Har altid haft lyst til en lille motorbåd, (sejljolle har jeg jo haft) og det der med at ligge på den ene side er ikke mere noget for mig mere, det var sjovt for ca, 30 35 år siden.

Håber på nogle toldmodige svar.

Må jeg takke på min vanlig vis takke på forhånd for svar. 

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Z drev kan være dyre at reparere på og ikke det bedste valg hvis man vil tøffe stille og roligt der ud af.
Så tror da en med fast skrueaksel er det bedste valg, og de er billige i rep.
En ferskvandskølet motor er at foretrække, da de søvandskølede har det med at tære.
Men det er jo også vigtigt at motoren er passet med service.
Reservedele til de ældre motorer, ved jeg desværre intet om...

Vi prøver igen, i morgen --
Super tak  je_ns det var hurtig svar må jeg sige.

Natulig vis skal de serviceres, ligesom en bil motor med olie/filter og sådan, det sku' da gerne være drift sikkert om man har langt til land.

Bør nok holde mig til mere kendte motore, indebords helder jeg mest til.

En påhængs kan jo hurtig få uautoriserede ben at "gå på" (tænker jeg) den slags kan jo ske.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej maskinsnedker. Dejligt at se dig aktiv på siden igen.

Mine betragtninger for en som dig : (Kun mine -og toldfri som de siger her ;-) )

Hold dig fra z - drev, det er for hurtiggående halv- og helplanende både.

SAAB motorer laves ikke mere, men der kan findes reservedele til dem -endnu
BUKH laves endnu, men gå efter nogen der hedder DV de er nemlig ferskvandkølede.

Har du stadigvæk værkstedsfaciliteter, så gå efter et mindre renoveringsprojekt.
Har en bekendt der købte en billig sådan i Norge i efteråret og han HYGGER sig med at renovere den.

Glæder mig til at følge hvad du finder ud af.

Leder selv efter en BELLA 703 -mest fordi jeg vil have en trailerbåd med komfort  


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Tak shortcut

For dit svar det er meget nyttigt at blive rådet, når man er helt på bar bund.

Har desværre ikke mit værksted mere, efter svær sygdom sidste sommer, men er kommet stærkt igen, er flyttet i en lille lejlighed, så har solgt mit mini maskinsnedkeri, som jeg var så glad for, så den mulighed har jeg ikke mere.

Har dog stadig min hjemmelavede båndsav, den nænner jeg ikke at skille mig af med, men det andet har jeg ikke plads til. (har dog noget  mit håndværktøj)

Nyttig info. om Buk motore stadig laves, det havde jeg ingen anelse om.

Hælder mest til indenbords-motor den kan vel ikke så nemt "forsvinde i mulm & mørke" som en påhængs.

BELLA 703 lyder meget ukendt (også) 

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Google er din ven - også her ;-)

Hvis jeg var dig så,    ville jeg -når jeg fandt et godt emne, undersøge om hvor gammel motoren er
-og om den er til at få reservedele til mere. F.eks ældre Volvo Penta kan det være rigtigt svært at få reservedele til.
Yanmar er gode motorer -
Vetus og Solé  er bygget på "andre" maskiner. -Men generelt gode motorer.

Vi havde store problemer med at finde filtre m.m. til en Lombardini. -Indtil vi fandt ud af at motoren egentlig hedder en FOCS. - Men man blive dreven til at finde ud af hvor man finder dele.

I øvrigt er Youtube et godt sted at lede efter erfaringer med både -og motorer


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
https://www.dba.dk/saga-20-kabinebaad-aarg-1979/id-1077332029/

Har kik på sådan en' her, den er gammel og saltvandskølet, som du & je_ns jo godt nok fra råder
shortcut

Har kikket rigtigt meget den sidste tid.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hmm. Uden at være 100 % sikker, så lavede BUKH ikke de der 20 hestes i 2005.
Derimod kan det være en DV24 - som er ferskvandskølet via varmeveksler.

Ring evt. til sælger og få nøjagtige oplysninger om motor.
Ellers en fin båd, der måske kan handles lidt ned.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Tak fint medmere info. shortcut.

Der havde været flere int. fik at vide da jeg ringede.

Så må nok lede vidre.

Denne er noget større end jeg oprindelig havde tænkt på, men den er jo med nyere motor og ferskvandskølet, men et stort "monstrum" til mig ene mand, mortoren er jo ret passende til mit behov og nok ikke så forslugen som de større.

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fwww.dba.dk%2Fmyra-25-motorbaad-saelges%2Fid-1077156208%2F%3Futm_source%3Dfacebook%26utm_medium%3Dsocial%26utm_campaign%3Dsocialbuttons%26utm_content%3Dweb_vip_share_listing%26fbclid%3DIwAR326CFvTXbkuN06S4sXWejvz6WAqPLpjtjEZ-FPp3aD2jcTGwx2gXTN5EI&h=AT0d_v6SztzNLiPhmRc8D_YigOTl17EJr4Asn0txh1aE6TgL8k68Vz9Wjl9KUAwGkFg5UxRIPZuaFi2e5wVkJ7rMsAVzFa6375KFr_D4fiYx5gqAIZsLlDhUH2WPZigCUg&__tn__=%2CmH-R&c[0]=AT3_LHTQ6bWgvFaBwN4t2Gfdq7BxvrtuN5qD7zeTXxjMb2reVCMGd2LNRIdRJEvO5SS5jR59oQZP1VanPjT_dSQ8O7g0CQr9msilu7be_bz8jho2Dkb6Qy7VB0-WuJsXDcD5za4eD26uE6Eu01ToBFCPl0M


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Craftsman-motorer er ikke udbredte i både.

Finnband
finnbrand

Tak for dit svar det vidste jeg heller ikke, men den båd er nok også for stor til mig ene mand, det ville vel næsten være af storheds vanvid.

Dejligt med nogle ind-put, det er bestemt værdsat.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også