Badeværelse 1. sal, bjælkelag, let gulvvarme

Jeg er faldet over den her vejledning 

Jeg synes den fint opsummerer meget af det, der står fordelt ud på mange tråde herinde:

Gulvvarmepladerne kan lægges direkte på et bjælkelag, så længe de understøttes ordentligt. De kan oven i købet undersænkes ned i bjælkelaget, hvis man sørger for at bygge understøtningen som beskrevet.

Varmefordelingspladerne sømmes fast i varmefordelingspladerne.

Og som noget nyt, i hvert fald for mig, er Fermacell 12,5mm fibergipsplader nu godkendt som trykfordelingslag, direkte oven på varmefordelingspladerne. De skal fuldlimes med en fleksibel fliseklæber, skrues fast til underlaget, og limes med 'vådrumslim' i kanterne (hvad det så end lige er?).

Efter en behørig priming kan man påføre vådrumsmembran og herefter fliser.

Med 10-15 mm til fald, 22 mm gulvvarmeplader, 0,4mm varmefordelingsplader, 12,5mm fibergips og 12-13mm membran+fliseklæb+flise, ender man med en tykkelse på 58-63 mm tykkelse, inklusiv fliser og fald. Og hvis man gør sig ulejligheden at undersænke gulvvarmepladerne ned i bjælkelaget kan man komme helt ned på 36-41 mm.

Jeg havde ellers kigget længe på Nordic gulvvarmepladerne, men jeg er lidt loren ved varmefordelingsfolien - den ser noget tynd ud. De skal i øvrigt have et bærende lag nedenunder, samt mindst 10 mm afretningslag, for at kunne påføres vådrumsmembran. Og så er der efter sigende et stort spild ved at anvende disse plader.

Jeg havde også kigget lidt til Wedi, men deres løsninger er lidt tykke i det, mindst 50 mm - og de kan vist ikke bruges som bærende lag(?). Til gengæld har de et element med præ-installeret linjeafløb og fald, hvilket er lidt frækt.

En løsning har været omtalt på dette forum, hvor forskallingsbrædder (eller strimler af plade) lægges ud på tværs af bjælkelaget med en indbyrdes afstand, så varmefordelingsplader og slange kan skubbes ned mellem dem. Umiddelbart virker det som et ganske fornuftigt alternativ til gulvvarmepladerne, dog med det catch, at man nok bør have en plade under det hele til at understøtte yderpunkterne, hvor slangen skal vende. Men derudover kan resten af processen bruges oven på dette lag, og dermed anvendes i vådrum. Og så tror jeg ærligt talt ikke det kan gøres billigere.

Jeg har ikke et egentlig spørgsmål, udover de to spørgsmål i parantes, men jeg håber at de erfarne herinde vil kommentere, hvis der er fejl eller plads til forbedring i ovenstående :)

Laver alt selv - koste hvad det vil!
Jeg er faldet over den her vejledning   Jeg... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lavede vores badeværelsegulv på 1. sal også ved at nedsænke bjælkerne ca. 6 cm - og så lave en tung beton-konstuktion ovenpå.
Bjælkerne blev ved enderne nedsavet 6 cm i højden, hvorefter der på siderne blev sat ekstra spærtræ til at bære den kommende beton. De ekstra spærtræ på siderne af de gamle spærfødder blev skruet fast og der blev lagt 12mm krydsfinerpladen ovenpå. Derefter en plastikfolie aht. beton der drypper - og så rio-net, PEX-slanger og så støbning af gulv + vådmembran + fliser. Alt i alt var nedbøjningen OK - og gulvet er godt og tæt i dag.
Thomas, nysgerrig på hvorfor du ikke lavede det med svalehaleplader?
Hvor tykt lag beton endte du med?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Mit betondæk blev 8-11 cm da der var fald og en brusekabine i det ene hjørne.
Svalehaleplader blev overvejet - men de var dyre. Derudover så sagde en gammel murer, der hjalp mig, at det nemmeste var at lave en "kasse rundt af 12 mm krydsfiner og støbe i den.
Min kone ville også gerne have ingeniørberegninger  aht. styrke så det koster 2000 kr ekstra - men så var nedbøjningen udregnet. 
Spændet var ca. 3-3½ meter og der blev brugt alm spærtræ på ca. 25-30 cm i højden.

Ovenpå beton&gulvarmeslanger kom vådrumsmembranen + ½ cm klæber + ca. 1 cm fliser - i alt ca. 13 cm - så det  i dag flugter med trægulvene udenfor badeværelset.

(Ved nærmere eftertanke så kan det være at jeg faktisk endte med nedsavning på 7½ cm - ikke 6 cm. Det passer med målene på trægulvene).
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også