Valg af fuge til omfugning

Hej
I vedhæftede dokument er et udsnit af hvor facade på vores hus. Jeg vil omfuge de ødelagte fuger, der især er på de to gavle.
Men hvilken fuge skal jeg bruge? blot en funktionsmørtel?
jeg er jo bange for at bruge en for stærk fuge ift. eksisterende, men det kan jeg ikke vurdere. Huset er fra 1912, men kan jo godt have været omfuget tidligere, synes især nord og syd facaderne er meget pæne.
Jeg havde en murer ude, der blot ville benytte en funktionsmørtel ufarvet. Men vil lige høre panellet 
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dine fuger er såkaldte brændte fuger. De genskabes med en særlig fugeske med rette profil.

Alt løs mørtel skal fjernes før omfugning. Du bør bruge samme mørtel som de oprindelige fuger, men vær opmærksom på at tilslaget ikke må indeholde cement fordi varmen får mørtelen til at klæbe hårdt til jernet.

Fremspringene er udsatte. Derfor er funktionsmørtel er ikke velegnet.

P.S. En grillstarter er velegnet til at holde brændejernet varmt.

Læs mere her: 4-ANVISN_Braendte_fuger.pdf (bygningsbevaring.dk)
okay så når det er brændte fuger, så er det umiddelbart også den oprindelige fuge? så jeg skal bruge en kalkmørtel?
Ud fra billederne tror jeg fugerne i din sydmur er cementbaseret - og kommet til senere. Den er nok hård, så du ikke kan kratte i den, men med sprækker. Måske det er lavet ved glitning og ikke brænding (men det er kun et forsigtigt skud baseret på billedet)

Nord og Vest er nok kalkbaseret og muligvis oprindelig - i hvert fald nordsiden - de små huller der er i toppen af den lodrette fuge er typisk noget der opstår i forbindelse med opmuringen. 

Mvh Troels
Dine fuger er med stor sandsynlighed de oprindelige. Til brændte fuger skal anvendes ren kalkmørtel. At nogle af dine fuger er stærk forvitret kan skyldes at brændejernet ikke var varmt nok.

Ud fra billederne at dømme mener jeg ikke der er tale om bastardmørtel. Det er der muligvis senere anvendt til sporadiske reparationer, men jeg tvivler for så ville skaderne se anderledes ud.

Jeg hælder mere til antagelsen om at brændejernet ikke var varmt nok, eller sandet ikke var sømateriale men bakkesand.
Men vil jeg ikke blot kunne lade være med at have brændte fuger i de udskiftede fuger og så blot bruge en kc35/65-600, eller 50/50-700 bakkemørtel? 
Annonce
Vælger du den løsning, forarmer du huset, og den slags går der tretten af på dusinet.

Inden du beslutter dig vil jeg anbefale du får et tilbud på brændte fuger. Oftest er merprisen beskeden.
For ca. 20 år siden søgte jeg murer til at lave nye brændte fuger på huset. Der var simpelthen ingen der ville / kunne her i området. Så jeg krøb til korset ( ikke som i kvindelig underbeklædning  korse´t ) og fik lavet fin men almindelige fuger.
Nogle år senere erfarede jeg at en bekendt selv havde fremstillet fugeværktøj til brændte fuger og at han havde om-fuget ikke bare stuehus men også 2 længer udhuse.
Havde jeg haft den viden så var jeg selv gået i gang.
Fugeværktøj havde han lavet med ret god godstykkelse så det kunne holde på varmen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
For mange år siden lærte jeg at lave brændte fuger under kyndig vejledning af en murersvend. Det er ikke raketteknolig men jeg blev overrasket over hvor vigtig varmen fra brændejernet betød for det færdige resultat.

Jeg lagde også mærke til det samme som Erik. Brændejernet var lavet af svært gods som holder på varmen, og der var gang i to brændejern for at holde en kontinuerlig temperatur.

Desværre oplever jeg også, at mange gør-det-selv folk opgiver ævret hvis løsningen ikke står på nærmeste hylde i den lokale byggepuscher. Nogle kvier sig endog ved at kontakte savværkerne af frygt for at forstyrre dem - Hallo! Savværkerne lever af at sælge træ.

... men jeg oplever også engagede håndværkere der er villig til at gå på kompromis med økonomien bare for at få lov til at få fingrene i spændende opgaver inden for deres fag.

Ja har godt set videoer af det, det ser meget godt ud. Men hvor sikre er I (naturligvis kun med udgangspunkt i billederne) at det er brændte fuger, hvad kogger I efter? Fordi synes ikke umiddelbart at fugerne ligefrem stikker ud over stenkanten, eller er det mere det glatte udtryk fugerne har?
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis