Hjælp til elmotor på brændekløver

Hej LDS
Jeg har en brændekløver der ikke vil starte. Den er med elmotor og hydraulisk pres. Jeg pillede el boksen fra hinanden og troede egentlig det var kondensatoren der var gået, men har bestilt en ny som stadig ikke fik maskineriet til at virke

Er der nogen der har forstand på sådan nogle og på de forskellige typer kondensatorer? Og hvordan skal sådan en motor wires? Der går to 

den gamle kondensator

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Frost og kolde temperaturen kan godt gøre at den ikke vil starte ..............

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
karl smart skrev den 10-03-2021 10:42:32

Frost og kolde temperaturen kan godt gøre at den ikke vil starte ..............

Ja det kender jeg alt til   Men det er nu ikke helt derfor, da jeg har kløveren stående i min kælder hvor der er +18grader   

Måske er din motor brændt af. Det kræver måling af viklingerne, for at finde ud af det.

fase
S. Fabrin skrev den 10-03-2021 12:11:03

Måske er din motor brændt af. Det kræver måling af viklingerne, for at finde ud af det.

Det er nok desværre det jeg frygter. Og for at måle på dem skal jeg have det hele skilt ad. Så kan jeg måske lige så godt investere i en ny?

Hvis den brændt af, kan det ikke betale sig at reparere den.

fase
Annonce
Hvis motoren (lige) er brændt af, plejer der i klemkassen på motoren at være en tydelig lugt af bændt elektronik.

Søren O
Når du skriver "vil ikke starte" hvad er så symptomerne.
Kommer der brummelyd, eller er den helt tavs.
Afbrændt motor kan altid og utvetydig lugtes der hvor ledninger kommer ud af motoren.
Ellers må du måle om der kommer strøm på de 2 røde ledninger når der tændes. Då kan montere en eller anden fatning med pære hvis du ikke har måleinstrument.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 10-03-2021 20:38:19

Når du skriver "vil ikke starte" hvad er så symptomerne.
Kommer der brummelyd, eller er den helt tavs.
Afbrændt motor kan altid og utvetydig lugtes der hvor ledninger kommer ud af motoren.
Ellers må du måle om der kommer strøm på de 2 røde ledninger når der tændes. Då kan montere en eller anden fatning med pære hvis du ikke har måleinstrument.

Den er helt tavs, men der er spænding i alle ledninger når jeg tænder for knappen. Motoren lugter ikke brændt og kan ikke umiddelbart se at nogle af ledningerne har været overbelastet. Kan det være en forkert kondensator jeg har købt?

Har du tjekket om der komme strøm frem til motoren, det kunne jo være en defekt kontakt eller motorværn.

Vi prøver igen, i morgen --
Det fremgår vist ikke hvilken kondensator du har købt ? Kun et billede af den gamle som er på 50 Mfarad
Men en motor der forsøges at sætte i gang uden kondensator vil knurre noget.
I nogle motorer er der monteret en klixon relæ / termosta inde i viklinger De slår fra ved overbelastning, og bør selv slå til igen når motoren er kold. Men det kan jo også svigte så den ikke slår til. Resultatet er det samme, det kan ikke repareres.
Du spørger tidligere om hvordan det skal wires. Jeg går ud fra at du blot har sat ny kondensator på hvor den gamle sad ? 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis