Reparation af kampestensfundament.

Hej.
Jeg skal i gang med at reparerer fundamentet på mit hus (fra 1877) og det er lavet med kampesten.
Er der en som ved, hvad fugerne skal reparerers med og om man bare kan kratte fugerne ud og fuges op igen?
Der er også i hvert fald en sten, som er løs; kan man 'bare' tage den ud og læggen en ny fuge rundt om den eller er det mere omstændigt?

Jeg ville et spadestik eller to ned og reparerer, og det er kun den ene side af huset, der virkeligt skal have en overhalning.
Hej. Jeg skal i gang med at reparerer fundamentet... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Man skal generelt passe på med at bruge nye materialer til gamle huse fordi det ikke er sikker det arbejder godt sammen.

I gamle dage brugte man fx meget lidt cement i forhold til idag. Det er ret essentielt forud produkter med højere cement indhold bliver meget stive i forhold forhold til de gamle byggemetoder også holder dine reparationer ikke fordi den ene del af bygningen er fleksibel og arbejder mens det du har puttet udenpå er stift.

Der kan godt være undtagelser hvor egenskaberne ved de nye byggematerialer trumfer. Og på det punkt ville jeg nok lytte til Rantzau. Som du kan se på hans projekter her på siden har han ret stor erfaring med renovering af ældre huse.

Og lad os så prøve at holde en god tone. Jeg har anmeldt indlægget fra larsen56. Det er ikke en måde at omtale hinanden på 

Ask
Ask H:
Hvorfor tror du mere på Rantzau end på Elmand? Jeg ved ikke lige hvem der har størst erfaring i renovering, men mon ikke det står nogenlunde lige?

Fliseklæb giver er stærk samling, men er ikke egnet til at fylde op med. Brug evt. fliseklæb som primer, og fyld op med sand/cementblanding.

Søren O
Søren O skrev den 09-03-2021 09:53:14

Ask H:
Hvorfor tror du mere på Rantzau end på Elmand? 
Uha, nu bliver det spændende :-)

 

Cement var ganske udbredt i 1877. I samme periode blev Danmarks næststørste bygningsprojekt opført i beton. Det var Vestvolden omkring København som siden kun er overgået af Storebæltsforbindelsen.

Der er derfor stor sandsynlighed for at kampestensfundamentet er sat i beton da det var billigt og let tilgængeligt, og trådstarter skriver, at der mindst er en sten som er løs, hvilket taler for at de er sat i beton, og der holder LIP bedre end cement/sand.

Som Søren O også skriver, egner LIP sig ikke som fyld men kun til at klæbe løse sten fast til betonunderlaget.

Om trådstarters kampestensfundament er sat i beton eller kalkmørtel, kan kun en nærmere undersøgelse afgøre.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Søren O skrev den 09-03-2021 09:53:14

Ask H:
Hvorfor tror du mere på Rantzau end på Elmand? Jeg ved ikke lige hvem der har størst erfaring i renovering, men mon ikke det står nogenlunde lige?
Jeg prøvede egentlig mest at fremhæve Rantzaus særlige erfaring her. Det fremgår klart af projektor og indlæg at han har brugt meget tid på at studerer byggeskikke og vurderer i forhold til nutidens materialer og metoder. Og han har også brugt de vurderinger i praksis

Så det var ikke for at tale Elmand ned han har klart meget erfaring, men min fornemmelse (og det er jo ikke nogen sandhed) er at han måske har været en smule mindre i historiebøgerne end Rantzau. 

Ask
Annonce
Bare en kommentar - spørgsmål? Der er forskel på mur og sokkel ft til en mur: Men man kunne vel bruge en KKH 20/80/475?

Jeg måtte en gang renovere en kampestensmur (ej fundament) fra 1880 -  alle de steder hvor der var lagt cementmørtel ind  sikkert en gang i løbet af 60-70'rne var det sluppet stenene.. Muren kan faktisk ses her:

https://www.google.com/maps/@56.475756,14.6614868,3a,75y,269.54h,93.94t/data=!3m6!1e1!3m4!1s5nGpcnRrhOxbusLzMDcP2g!2e0!7i13312!8i6656

Der er sikkert mange variabler - en mur (sydvendt) får meget varme (giver sig) - og den var dårligt vedligeholdt, så vand trængte langt ind. Derudover var der lagt ler ind i muren som fyld, og det var over tid blevet til tør jord.  Fordelen ved Kalkmørtel TIL MUR - ud over at den er mere fleksibel - er at den hærder MEGET langsommere end cement. Det gør den lettere at masssere ind i fugen og glitte.  Mht. sokkel, i et hus fra 1877, så er der vel risiko for at det er et meget lille fundament, og at der derfor er revne-risici med cement - eller hur?


Mvh Troels
TRRA: Der er ganske rigtigt som du nævner flere variabler i spil.

I Danmark ses revnede vægge hyppigst i ældre udlænger på landejendomme hvor taget på et tidspunkt er skiftet med noget billigere end strå. Som oftest med bølgeeternit som ikke er fleksibelt som et stråtag. I Sverige var det stort set kun i Skåne man brugte stråtag som i Danmark. Længere nordpå var det spåntaget der var det almindelige, men svenskerne fik tilsvarende problemer da de skiftede spåntaget ud med noget stivere.

Cement til renovering af gamle huse skal anvendes med omhu. Som tommelfingerregel kan man bruge cement under terræn, men ikke til renovering af vægge i natursten.

Fundamenter er ikke bare fundamenter. I perioden vi omtaler blev jernbanen stærkt udbygget i Danmark, og det satte sit præg på stationsbyernes udbygning. Befolkningen voksede kraftigt og der finder man oftest kampestensfundamenter sat i beton.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
AskH.: Det var nu er lidt dårlig ramt, syrlig kommentar til netop Rantzau.
I næsten alle hans indlæg taler han for at der skal bruges oprindelige materialer. Og det er ikke cement jeg taler om med LIP fliseklæb.Med tilsætning af sand vil det sikkert sagtens virke og komme til at se ud som de andre fuger. 
Så Jeg skulle nok have sat en lille smiley på med horn eller lignende   
Undskyld at det kunne misforstås.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er ganske rigtigt fortaler for at bruge oprindelige materialer - hvor det giver mening.

Det er også en udfordring at bringe gamle huse op til moderne standard, og så kan det være fornuftigt at bruge moderne materialer. Det gælder særligt krav til komfort og energioptimering.

Derfor ser jeg også Eriks indlæg som et supplement til at udføre det i praksis og ikke i modstrid med mine synspunkter.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for de mange gode bud. Jeg har været ude og kigge, kan dog ikke lige se, hvad materialer der er brugt, da det hele er malet sort. Der er for ca. 50 år siden blevet bygget til i den ene ende, hvor man har støbt fundamentet, så det hele er malet for at det ser ens ud, hvilket jeg gør igen.
Jeg kratter lidt i det, når vejret giver lidt flere plusgrader og vender tilbage.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også