Reparation af slidt trappe - Hvad vil I gøre?

Vi har denne trappe i vores hus. Den er efterhånden blevet alt for slidt - særligt nogle steder er træbeskyttelsen faldet helt af og der er nogle mindre fordybninger i trinnene hvor skaderne er.

1) Jeg har overvejet at få den slebet ned og lakeret/behandlet.

2) Findes der en god måde at reparerer skaderne på?
- Fx med voks?

Vores hus er en funkishus fra 1930'erne.
Vi har denne trappe i vores hus. Den er... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak. Vi er også meget glade for vores trappe, så vi vil gerne passe godt på den.

Jeg har lige forsøgt at tage nogle fotos helt tæt på. (de er ikke blevet mega gode) 
- Mit eget gæt er at den er blevet behandlet med lak/fernis?
- Der er en del skade ala dem på billederne, hvor behandlingen er faldet af.

Det er en stor hjælp det her, men jeg må nok indrømme, at det nok ikke bliver et gør-det-selv projket. Tror ikke mine evner rækker her.  

Ja det der er lakskader. Fernis kan sagtens være den oprindelige behandling det passer jo også med det mørke træ i resten af rummet.

Det skal slibes og have ny lak og i kan jo godt vælge fernis igen. De lodrette flader kan sikkert også godt trænge til slibning og en omgang klar lak.

Gulvslibning er ikke det dyreste at købe sig fra (tilgengæld kan man godt komme galt afsted hvis man ikke har styr på det når man bruger maskinerne selv).
Men som Rantzau skriver så skal du finde en håndværker der kan give gode referencer på noget lignende. Det kræver noget mere håndelag at få den gjort pænt inkl de fine kanter MV end at få slebet et standard stuegulv. Det kommer du også til at.mærke på prisen 

Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Bemærk at alle lodrette flader har samme glød - det gælder både vægge, gelænder og stød. Fordelingen ville jeg ikke ændre, men koncentrerer mig om trinnenes trædeflader. Glasdøren og det tilstødende rum er også i samme glød og stil. Det rykker huset op i bevaringværdi.

Som jeg tyder slitagen på trinene, ligger de hovedsagelig på de hyppigst anvendte trædeflader. Du kan med succes indlægge linoleum som intarsia som jeg tidligere har nævn.

Her er vist et funkisbord med træ, men linoleum kunne være et godt valg til trædefladerne, men bevar kanten et passende stykke hele vejen rundt. At de yderste kanter er noget slidt betyder ikke alverden. Pas på med at over restaurerer.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det kan godt være jeg er blind men når jeg kikker på billederne syntes jeg altså ikke der er skader som kræver indlæg MV. Mit bud er at trappen simpelthen skal slibes og have ny lak. 

Ask
Som de fleste her siger - du har en vanvittig smuk og unik trappe - i en flot funkis stil - pas på den.

Skånsom renovering - hvor du anvender de oprindelige produkter er vejen frem  - Jeg syntes umiddelbart mest det ligner en form for mørk lak+bejdse end fernis - mest fordi fernis er ret gummiagtigt - og snarere vil slides af, end at ryge af i store områder/flager som det her ser ud til. Det er nok olielak eller spritlak der er brugt.

 


Mvh Troels
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Bare en overvejelser - har du nogensinde kikket på tegninger til huset (kommunen har dem nok i et digitalt arkiv)
Det er slet ikke sikkert de kan bruges, men når man har en trappe med sådan nogle detaljer er der en (lille) chance for at den oprindelige behandling faktisk er angivet på tegningen

Ask
Jeg har forhørt min lidt omkring blandt mine kontakter, og de anbefaler en afrensning af overfladen uden afslibning som første valg. Derefter vurderes det om træet yderlige skal behandles, men alle anbefaler lak som slutbehandling.

Kun hvis trædefladerne er meget slidte, anbefales indlæg af linoleum, men det blev hovedsagelig brugt i beneluxlandende. Jeg beklager - det vidste jeg ikke. Det var der, og ikke i Danmark jeg lagde mærke til løsningerne.

Afrensning kan udføres som gør-det selv arbejde med en smugle omhu. Det betyder du skal være særdeles varsom med brug af vand.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Mange tak for alle jeres gode svar. Det er mit første indlæg her og jeg meget imponeret over jer. Tak! 

Vi skal nok passe godt på trappe i huset. Det er faktisk lidt imponerende at den stadig har det så godt, da der har været kollektiv i huset i 50 år.

- Jeg vil forsøge at finde tegninger til huset gennem kommunen og se om den orginale behandling skulle være nævnt der.
- Jeg vil finde frem til en dygtigt fagperson (tror ikke det er et gør-det-selv projket for mig/os) og i samråd overveje mulighederne.
- Måske kan vi som du Rantzau skriver, lave en afrensning af overfladen uden afslibning. Det lyder som en god løsning, men er usikker hvordan det udføres i praksis.
- Den nye behandling bliver lak/bedjse som det orginale udtryk, 

Afrens hvert andet trin helt færdig. Så kan trappen stadig bruges under processen.

Prøv først med krystalsæbe som påføres hele fladen med en gammel opvaskebørste og dækkes med folie så sæben ikke tørre ind. Krystalsæben skal ikke fortyndes, men bruges som der er. Den har konsistens som fed creme.

Vent et par timer, og skrab al "snasket" af og aftør sæbe/snask med en fugtig klud. Gentag processen om nødvendigt indtil al misfarvning er væk.

Er overfladen genstridig, bruger du en grovere kaliber - Nitro Mors. Dette aftørres og behandles på samme måde.

Afrensning som beskrevet er pærelet og særdeles velegnet som et gør-det-selv projekt.

Først når trinnene er helt afrenset, vurderes om trinene skal bejdses. Vælges den løsning, skal trinnene ubetinget lakeres for at undgå afslidning.

Lad dig ikke overtale til at blande bejdse og lak for at lette arbejdet - det bliver noget elendigt scheisse. Som lak vil jeg anbefale skibslak.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis du skal til at rode med krystalsæbe eller nitro mors, så vær meget omhyggelig med ikke at få noget på stødtrinene - ellers skal du også til at omlakere dem. 

Mvh Troels
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også