Valg af maling til havemøbler

Hej LDS-folk!

Foråret nærmer sig, og de stigende temperaturer sætter gang i tankerne om nye projekter, som kan laves udendørs. Fruen er på barsel og foreslog at vi fik slebet de gamle havemøbler ned, vi fik med da vi købte vores hus, og gav dem nyt liv med en gang sort heldækkende maling. Fantastisk idé syntes jeg, for det kan laves tørt i carporten, mens bettemanden sover i barnevognen og jeg er på job ;-) Om det så reelt set er sådan det kommer til at foregå kan jeg have min tvivl om, men man har jo lov at drømme lidt.

Jeg har så brugt lidt tid på research ift. valg af maling, og er meget overrasket over at jeg ikke bare vælter over google-hits for sort maling til havemøbler. Udvalget og informationsniveauet på mine google søgninger var så sparsomt at jeg har valgt at lave dette opslag, for at høre om andre havde gode erfaringer med produkter, som jeg kunne drage nytte af.

Møblerne har tidligere været malet, men for at gøre arbejdet ordentligt tænker jeg alligevel at give dem grunder inden endelig behandling. Jeg har en idé om at det skal være oliebaseret maling, men baserer det egentlig blot på en mavefornemmelse.

Har i forslag til et produkt, både grunder og endelig behandling, som i har gode erfaringer med?

På forhånd tak :)

Ingeniør født med ti tommelfingre
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De nye vandbaserede malinger fra GORI holder god. De er alle beregnet til udendørs brug (træbeskyttelse). Dem har jeg brugt til forskellige projekter.

Efter 5 år uden problemer der lever op til mine krav, tør jeg godt anbefale deres produkter.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Rantzau, tak for svar!

Kan Goris produkter, fx Gori 612, også anvendes til havemøbler? De fleste produkter jeg er stødt på er til facader, stakit mm. (som Gori 612) men måske der ingen forskel er når alt kommer til alt. Træ er jo træ, og det facader/stakit smitter jo heller ikke af når malingen først er tør :-)

Ingeniør født med ti tommelfingre
Træ er ikke bare træ, men det er maling ofte.   

Det korte svar er: Er træbeskyttelsen velegnet til udendørs brug, er den også velegnet til havemøbler.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Til det første: Det har du ret i.

Til det andet: Tak ;-)

Ingeniør født med ti tommelfingre
Min første tanke er: Du skriver at fruen tænker at male have møblerne sorte ?!? Hvis de skal stå ude på en terasse eller lign, og ikke i et kølerum, eller i al fald under et halvtag så der er skygge, så bliver de så brandvarme i solen at man ikke kan sidde på dem, uden at få brændt røvballerne !...

De kan god males, men så i hvid, eller i al fald en lys farve !
Annonce
Er luftfugtigheden ikke lige høj nok pt. til at male udendørs ?

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
... ikke hvis havemøblerne har være opbevaret under halvtag e.lign. der beskytter mod nedbør.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis i skal have barnevognen ved siden af når der males så brug for guds skyld en vandbaseret grunder (de indeholder stadig olie men frigiver ikke opløsningsmidler når de tørre).

Stort set alle mærker der er værd at købe har vandbaseret grundere og malinger idag. Også fordi professionelle kan bruge det uden værnemidler. 


Ask
God pointe med at sort bliver varmt, det er taget til efterretning.

Havemøblerne står ude, men jeg er også blot ude at søge råd i rigtig god tid. Vi går nok først igang til påske.

Barnevognen kommer ikke til at stå ved siden af, han kommer om på den anden side af hytten med babyalarmen :-)

Ingeniør født med ti tommelfingre
Hvis havemøblerne er malet er det ikke nødvendigt med grunder. En passende slibning (og rengøring) er nok.

P.S. En babyalarm er en god ting. Det havde vi også i sin tid da børnene var små. Det var af mærket "korthåret hønsehund".   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også