Etablering af jordvarme.

Jeg går og overvejer at investere i et jordvarmeanlæg indenfor de næste par år. I dag har jeg en underforbrændingskedel med akkumulering samt 8.75 kvm solfanger anlæg. Huset fra 1902 er på 155 kvm og er middelisoleret ( 200 mm i tagrum)
Jeg har 2800 kvadratmeter grund, hvor de 650 kvadratmeter nærmest huset godt kunne bruges til nedpløjning af slanger. Jeg har kig på en varmepumpe fra DVI sammen med deres combi beholder, da jeg ønsker at kunne tilkoble min solvarme til anlæget.
Er der nogen som har erfaringer med DVI pumper og evt. et tilsvarende anlæg som jeg beskriver, eller er der en anden løsning der er bedre ?
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg bor i en landsby hvor flere gennem årene er skiftet til jordvarme. Det er forskellige fabrikater, og de nye er stort set af samme kvalitet.

Hvad der har været fælles for alle anlæggene var, af fabrikanterne var lige til den optimistiske side angående længden på brineslangerne i tilbudsgivelsen.

Har du mulighed for at lægge 50% til i totallængden, giver det en markant forbedring af driftsøkonomien. Merprisen er beskeden når gravearbejdet alligevel er i gang.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Har lige set et anlæg fra HYSS Energy ( et norsk produkt ). Er der nogen som har erfaringer med det.
Deres anlæg udnytter solvarmen på en anden måde.
Inden du ledere videre, vil jeg anbefale du koncentrer dig om en referenceinstallation i Danmark. Forholdende i Sverige og Norge er meget anderledes - det er driftsomkostningerne (elpriserne) også.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej.

Jeg har arbejdet på anlæg fra DVI og har oplevet både gode og dårlige sider af dem.
Det er blevet bedre med servicen, da den afdeling er overtaget af Gastech. (Som også har flere af de tidligere DVI folk)

Vi sælger og monterer anlæg til Jordvarme fra SVK Energi. Og de kører bare rigtigt godt. De er tegnet og produceret i Danmark (som DVI også er) Og jeg kan ringe til ham der har skruet anlægget sammen, hvis der er problemer.

Udregningen af længder på jordslanger kan kun afgøres ved at se på den type jord, de skal graves ned i. Om det er 40 eller 60 Watt pr. meter, kan man ikke sige på forhånd. -Men at lægge 50% oveni, vil efter min vurdering være et vildt overkill.

Hilsen Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Det lyder som om I starter forfra. Det skal I have ros for, men I er stadig langt fra duelige resultater. Kom venligst med referencer der understøtter 50% længere brineslanger er overkill.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Hej.

Jeg vil lige vende dem om, og bede dig komme med referencer, der understøtter, at INGEN varmepumpeinstallatører, kan regne ud, hvor meget effekt en jordslange kan optage. Og samtidig gerne dokumentation der beviser at 50% ekstra er nok. -Hvorfor ikke 200% mere?

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Jeg har ikke påstået at INGEN varmepumpeinstallatører kan regne ud, hvor meget effekt en jordslange kan optage.

Jeg påstår at mange varmepumpe leverandører er lige til den optimistiske side i tilbuddene, hvilket landsbyen jeg bor i er, er et godt eksempel på.

Erfaringerne viste, at alle installationerne blev markant forbedret ved en forøgelse af længden på brineslangerne.

Ud over jordbundsforholdene, som du selv nævner, skal husets isoleringsgrad også medregnes.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 06-04-2021 21:58:53

Det lyder som om I starter forfra. Det skal I have ros for, men I er stadig langt fra duelige resultater. Kom venligst med referencer der understøtter 50% længere brineslanger er overkill.

 “Langt fra duelige resultater ...”

Jeg gider ikke regne på den ekstra -og unødvendige- udgift, som 50% ekstra jordslange vil medføre på et anlæg der er korrekt dimensioneret. Jeg har selv set sådanne anlæg. Flere gange hvor folk selv havde gravet ned. Men også fra fagfolk. -Men at påstå, at vi ikke har lært noget de sidste 15 år er fjollet

Næstformanden


Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Jeg har heller ikke påstået at der ikke er lært noget de sidste 15 år. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skal vi så bare sige at det ikke er nødvendigt at grave en hel masse unødvendigt rør, med tilhørende brine ned i jorden?
Medmindre, naturligvis, at man selv er klogere end ham der har lavet beregningerne?

Næstformanden. 


Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis