Etablering af jordvarme.

Jeg går og overvejer at investere i et jordvarmeanlæg indenfor de næste par år. I dag har jeg en underforbrændingskedel med akkumulering samt 8.75 kvm solfanger anlæg. Huset fra 1902 er på 155 kvm og er middelisoleret ( 200 mm i tagrum)
Jeg har 2800 kvadratmeter grund, hvor de 650 kvadratmeter nærmest huset godt kunne bruges til nedpløjning af slanger. Jeg har kig på en varmepumpe fra DVI sammen med deres combi beholder, da jeg ønsker at kunne tilkoble min solvarme til anlæget.
Er der nogen som har erfaringer med DVI pumper og evt. et tilsvarende anlæg som jeg beskriver, eller er der en anden løsning der er bedre ?
Jeg går og overvejer at investere i et... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er forskel på det unødvendige og så det nødvendige. Du har ret i at der har været en udvikling de sidste 15 år.

For at give et eksempel på forskellen på de forskellige installatører: For et par år siden fik en nabo jordvarme. Det virkede udmærket, men brugte mere el end beregnet. Desuden var han plaget af kondens fra anlægget.

Han fik en uafhængig kølemontør til et gennemgå anlægget. Kølemontøren foreslog en ekstra streng - det hjalp på økonomien. Desuden fjernede kølemontøren den oprindelig isolering som var sjusket udført og opsatte en ny Armaflex rørisolering, hvor han var særlig omhyggelig med samlingerne - det hjalp på kondensdannelsen.

Disse ekstra omkostninger gjorde at det oprindelige tilbud nu ikke var så attraktivt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Min erfaring med VVS'ers beregning af bl.a. længden på jordslanger kan ligge på et meget lille sted.
Min oplevelse, sagt på en anden måde, generelt har VVS'er et økonomisk smalsyn. De tænker ikke på langsigtet økonomiske løsninger for kunden. Det er næsten som om alt skal være tjent hjem inden for f.eks. 3-5 år.

Dog til forsvar af VVS'er er der kunder der går uhyrer meget op i tilbagebetalingstiden for hvad der står i fyrrummet, men på ingen i hvad der f.eks. står i køkkenet eller garagen.

Flere VVS'er har til mig fremført udsagn som:
Det kan da ikke betale sig, eller det er ikke nødvendigt, vise vers og så videre.
Nu da du ikke har så mange m2, så lægger vi da bare i 2 lag.

Er på ingen måde enig med det Næstformanden skriver vedr. jordslangelængde og se på jordtype.
Det hjælper ikke blot at se på jordtypen, det gælder om at vide jordtypen nede i ca. 1 meters dybde.
Næstformanden skulle evt. prøve at læse hvad der bliver sagt/skrevet på hjemmesiden Heatpump.dk

For hver 1 grad, man hæver Brine temperaturen, stiger effekten ca 2,5 % på varmepumpen, Kilde: Heatpump.dk
Har man rigelig m2 for jordslange, så betyder det ikke det store, som også RANTZAU skriver, om man f.eks. pløjer 600 eller 900 meter ned.

Nu om dage kan det bedre betale sig at have pengene liggende f.eks. i jorden, på taget, end i banken!   

Jeg prøvet igen ...
Hvad med kølemontør nummer to? Tager han også fejl? Og er han aldrig nummer 1?Det keg opponerer mod er, at du vil pløje ekstra slange ned som hovedregel. Ikke få en anden til at gennemgå beregninger

Og til HSH: Når jeg ser på jorden til slangerne, bruger jeg ikke Google Earth eller andre ting. Jeg får naturligvis taget en eller flere prøver.

Næstformanden. 


Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Næstformand: Jeg prøver så også igen. Du taler uden om og forholder dig ikke til essensens af mine forbehold.

Vælg jordvarmepumpe hvor der er en pålidelig reference installation her i landet, og ikke et fatamorgana projekt langt fra virkeligheden i en fjern afkrog af verden.

Om den anden kølemontør også tog fejl eller aldrig er den første har jeg aldrig påstået.

Det er stadig en rigtig god ide at undersøge om der er plads nok til at lægge 50% ekstra brineslange i forhold til tilbuddet, og det behøver man ikke en kølemontør til at beregne - det er et simpelt spørgsmål om længdemål.

For øvrigt er GSH's erfaringer er mere reglen end undtagelsen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau. Hvor taler jeg udenom? Jeg starter med at kommentere på dit indlæg, om at grave er rør ned, hvis man har muligheden.
Du skriver ikke, at man evt. kan undersøge om beregninger er korrekte.
Jeg har også kommenteret på det faktum, at jeg har set anlæg med for korte slanger, der gav permafrost.
Jeg er ligeglad med GSH’s erfaringer i forhold til dette. Jeg er selv kølemontør og har været det en del år.
Det jeg vil frem til, var at du anbefaler mere slange. Det gør jeg ikke. Ikke på et korrekt dimensioneret anlæg.
Jeg vil derimod anbefale at folk får mere end 1 tilbud, så de har lidt at vælge imellem.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Annonce
Sagen er, at det er nødvendigt at gennemgå varmepumpe leverandørernes tilbud med tættekam. Alt for ofte fokuseres udelukkende på teoretiske beregninger, og alt for ofte er husets isoleringsgrad negligeret. Jordbundsforholdene kunne også være undersøgt mere omhyggeligt. Kølemontører er som andre håndværkere - nogle er bedre end andre.

Et korrekt dimensioneret anlæg er som at sælge elastik i metermål. Alt for ofte går tilbuddene på de acceptable driftsomkostninger og ikke de optimale, fordi det påvirker anskaffelsessummen. Landsbyen hvor jeg bor, er et skoleeksempel på dette.

Her har alle jord nok, og erfaringerne viste, at ved at lægge ekstra slanger ned steg udnyttelsesgraden.

Trådstarter spurgte til erfaringer med DVI og de er hverken værre eller bedre end andre anlæg. Trådstarter spurgte videre til et Norsk anlæg som jeg også kommenterede.

Det er ikke nok at få et andet tilbud fra en anden leverandør da de opererer ud fra samme udgangspunkt, derfor anbefalede jeg også en reference installation her i landet.  

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
NÆSTFORMANDEN: At du er ligeglad med min erfaring, det er jo reelt ok.

Min og andres erfaringer, med VVS'er/Kølemontører, har REGERINGS-Systemet dog taget grundigt til efterretning, da kravet, for at få Energi-tilskud, fremover, er hævet væsentlig, således at alm. VVS'er og Kølemontør uddannelse, i givet firma, ikke er giver adgang til at kunden kan få Energi-tilskud for udført arbejde, f.eks. jordvarme.

Hvis jeg f.eks. skulle have lytter til de råd jeg har fået fra både VVS'er/Kølemontører havde jeg aldrig kommet ned på det energiforbrug jeg har i dag.
I forhold til året 1990 og 2020 er mit hus totale energi forbrug nedsat med godt 80%. ( 4.546 KWh/24.500KWh)
For året 2020 totale energiforbrug, på 4.546KWh, er incl. 2.595 KWh for opvarmning af 230m2, etagemeter, samt varmt vand.
Regeringskrav for 2030 lyder på 70%, i forhold til 1990.

Et af de groteske/sjuskede eksempler jeg har været ude for, gennem en lokal VVS'er, udført/beregnet af Firmaet GASTECH, er følgende:
Oplyst årligt olieforbrug på ca 1500L/år, eller ca. 15.000 KWh/år.
GASTECH gad åbenbart ikke stole på mit oplyste årlige forbrug, så de tog oplysningerne fra BBR, og beregnede min årlige besparelse på/til godt 20.000 KWh, sandelig om de ikke også satte det på skrift.
Sandelig godt gået med en besparelse på godt 20.000 KWh, med/for et forbrug på 15.000 KWh  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis