Understøtning af marmor bordplade

Hej - har altid fået gode og hurtige svar her på LDS, så prøver lige lykken igen :)

Vi er ved at lave en køkkenø, med underskabe fra IKEA i 80 cm bredde - se vedhæftede billede.
På øen skal der være en marmorplade der er 2 cm tyk.

Jeg kan læse mig frem til at de fleste leverandører anbefaler understøtningsliste ved frit spænd over 60 cm, men kan ikke finde de omtalte lister nogen steder. De skal helst være i metal eller andet tyndt og stærkt materiale så det ikke løfter bordpladen unødigt.

I øvrigt er der nogle metalskinner på skabene allerede, men de er meget bøjelige og jeg tænker ikke de er meget værd til at bære bordpladen?

Idéer og erfaringer modtaget med taknemmelighed!
Claus

Hej - har altid fået gode og hurtige svar her på... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg stoler mere på stenhuggerne end på køkkenfabrikanterne.

I 60'erne og 70'ern var det moderne med marmorplader som sofaborde hvilende på stålstel med betydelig større spænd. Jeg har arvet sådan et bord som nu har stået på lager i mere end 10 år. Det er undervejs brugt udendørs til midlertidige formål uden problemer og har også været udsat for frost men ikke fugt.

Desuden viser billedet 2 smalskabe sat sammen med ryggen mod hinanden. Det giver en stabilitet som er tilstrækkelig til at understøtte marmorpladen.

... det er hvad stenhuggerne oplyser, men stoler du mere på en ufaglært sælger i et køkkenfirma, skal du naturligvis følge deres råd.   

Rantzau skrev den 03-03-2021 11:59:20

Jeg stoler mere på stenhuggerne end på køkkenfabrikanterne.

I 60'erne og 70'ern var det moderne med marmorplader som sofaborde hvilende på stålstel med betydelig større spænd. Jeg har arvet sådan et bord som nu har stået på lager i mere end 10 år. Det er undervejs brugt udendørs til midlertidige formål uden problemer og har også været udsat for frost men ikke fugt.

Desuden viser billedet 2 smalskabe sat sammen med ryggen mod hinanden. Det giver en stabilitet som er tilstrækkelig til at understøtte marmorpladen.

... det er hvad stenhuggerne oplyser, men stoler du mere på en ufaglært sælger i et køkkenfirma, skal du naturligvis følge deres råd.   

Næh du, de bordplader var glasfiberarmeret på undersiden, og siden da har man lært meget mht. holdbarhed på natursten ifht. frit spænd.
Og nej, jeg stoler ikke på en køkkenfirma - jeg arbejder med bordplader, så klap lige hesten

Du har ret angående armering. Det har været anvendt siden disse plader blev moderne.

For et par år siden besøgte jeg et tyrkisk stenhuggeri i et anden ærinde. De oplyste at en understøttelse ikke nødvendigvis skal udføres som en sarg på et bord.

En understøttelse midt på pladen er fuldt tilstrækkelig så længe den totale bredde er under hvad der anbefales ved frie spænd.

Det er tilfældet med CLCP's planer om en køkkenø som vist på billedet. Bemærk bagbeklædningerne på underskabene der står med ryggen mod hinanden funderer som understøttelse.

Er bagbeklædningen masonit, kan det være nødvendig at udskifte med noget stivere - eksempelvis MDF eller krydsfiner.
Tak for debatten

Metallisten langs bagsiderne på underskabene (midt af øen) er rigtig nok af masonit men de er forstærket med brædder langs oversiden. De er nogle fra Ikea som er til at kunne skrue underskabene fast sammen på bagside men lader også til at have den afstivende effekt på metalskinne og dermed at bordpladen er bedre understøttet

Jeg overvejer om jeg skal finde en liste eller et smalt bræt til at understøtte på samme måde langs forsiden af skabene. Som selvfølgelig ikke skal komme i vejen for skuffer/låger. Blot for at være på den sikre side

clcp

God plan!   
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis