Understøtning af marmor bordplade

Hej - har altid fået gode og hurtige svar her på LDS, så prøver lige lykken igen :)

Vi er ved at lave en køkkenø, med underskabe fra IKEA i 80 cm bredde - se vedhæftede billede.
På øen skal der være en marmorplade der er 2 cm tyk.

Jeg kan læse mig frem til at de fleste leverandører anbefaler understøtningsliste ved frit spænd over 60 cm, men kan ikke finde de omtalte lister nogen steder. De skal helst være i metal eller andet tyndt og stærkt materiale så det ikke løfter bordpladen unødigt.

I øvrigt er der nogle metalskinner på skabene allerede, men de er meget bøjelige og jeg tænker ikke de er meget værd til at bære bordpladen?

Idéer og erfaringer modtaget med taknemmelighed!
Claus

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ikea's elementer er holdbarhedsmæssigt af god kvalitet, og jeg har set flere køkkenøer som din der har mange år på bagen.

Om du anvender metal eller træ som understøtning er ikke afgørende. Det afgørende er, at pladen ligger hel plan så den ikke vipper. 
Tak for svaret - har du nogle tips til hvad jeg skal søge på for at finde de lister til understøtning - Google finder ikke rigtig noget synes jeg.
Godt spørgsmål. Jeg ville vælge lister der dimissionsmæssigt svarer til underskabene. 
Du skal op i et jern på min 30 mm i højden for at opnå tilstrækkelig understøttelse til en 20 mm marmor bordplade. Men de jern kan du med garanti bestille fra din bordpladeleverandør, og ellers en tur til den lokale smed og få ham til at svejse tværflanger på 30x30 mm kvadrat stålrør
Hej GDS mand,
Tak for svaret. Skal de virkelig have så store dimensioner? Jeg mener, underskabene er jo allerede tæt på at nå det anbefalede at understøtte for hver 60cm
​Jeg vil nødigt have hævet højden på bordpladen for meget men ellers kan skinnen vel også sænkes lidt ned i underskabet så dens overside flugter med underskabet?

claus

Annonce
CLCP. nu ved jeg ikke meget om den slags, men hvis du "nedsænker" disse skinner, så de stadig flugter, får du så ikke bøvl med de øverste skuffer der så ikke kan køre ind/ud?

Personligt ville jeg bare "satse", som det er, så længe du ikke er typen der tit står med en kødhammer og banker kød ud på den plade, (og hvis du endelige skal, så gøre det lige over der hvor du ved den er understøttet).
En 20mm marmorplade kan uden problemer klarer et spænd på 80cm ved normalt brug uden styrkemæssig forstærkning.

Understøttelsen har kun et synsmæssigt formål, foruden at give anslag til eventuelle låger eller skuffer på underskabet.
Tak for alle de gode svar - kan godt være jeg sætter den op uden understøttelse så - og ja, jeg kan altid banke dejen hårdt i borden over understøttelsen :)

MEd hensyn til undersænkning, så er det rigtigt at man skal passe på med at på den i vejen for skuffer. Mener dog at IKEAs skabe har nogen plads til den slags.

Claus
Okay godt du kunne bruge vores erfaringer til noget.

Sådan en plade er jo ikke som gald som spilnterer hvis man skåler nærmest.

Der er marmor firmaeet nok også klar over.
Rantzau skrev den 28-02-2021 06:35:40

En 20mm marmorplade kan uden problemer klarer et spænd på 80cm ved normalt brug uden styrkemæssig forstærkning.

Understøttelsen har kun et synsmæssigt formål, foruden at give anslag til eventuelle låger eller skuffer på underskabet.

Sorry to say, men så er det da bemærkelsesværdig at de største danske bordpladefabrikker ALLE har et krav om at der monteres stålforstærkninger i elementer bredere end 600 mm - det gør de jo pga. den erfaring de har gjort med bordplader der enten får nedbøjning eller decideret brud. Og lige marmor er jo fyldt med årer, og derfor ekstra edsat for potentiel brudrisiko.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis