Tilføje 3. lampe til udtag

Jeg vil gerne tilføje en ny lampe til et udtag, hvor der er i forvejen er to pendler. Ledningerne fra de to eksisterende lamper er kørt ind i en lille samledåse, så der kun er ført ét kabel ind i udtaget.

Hvorledes kan jeg få lys i den tredje lampe på en forsvarlig måde? Om muligt vil jeg foretrække at der fortsat kun er ét kabel der går ind i udtaget.

Jeg vil gerne tilføje en ny lampe til et udtag... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du er nødt til enten at have en større samleboks så du har mere plads at arbejde på og nogle dobbelt muffer med plads til alle de ledninger, eller hvis du lave mere diskret måde tænker jeg du kunne sløjfe fra lampe til lampe så du starter med den længst til højre på billedet trækker en ledning op til en lille samle boks og gemmer den under baldakinen til lampen, så viderefører du en ny ledning fra samleboksen til den næste lampe og en ny samleboks, og en ledning videre til lampen i venstre hjørne.

Ja, en Roset med 3 udtag er måske ikke en dårlig idé.

Men ellers er en løsning med et par dobbelte samlemuffer også forsvarlig nok? Og noget man må lave selv?
Samling med muffer er helt ok og du må lave det selv. Når du bruger dobbelte samlemuffer, skal du bruge en til blå ledninger og en til brune ledninger. Jeg skriver dette fordi, jeg har set en toleder ledning forlænget med en dobbelt samlemuffe, hvilket mærkelig nok forårsagede en kortslutning.

fase
Annonce
Hmm... det skal jeg lige være sikker på, at jeg forstår korrekt.

Så hvis jeg bruger samlemuffer, skal der være to stk. under hver baldakin. Korrekt?

Skal ledningerne så samles som A eller B skitseret herunder?
Du kan bruge begge forslag. Hvis du kan få plads i en enkelt samlemuffe (en til hver farve), er det også OK. Jeg har skrevet dobbelte samlemuffer, fordi der er mere plads. 

fase
Bare lige for at skære "muffedebatten" ud i pap   
Når elektrikere taler om en samlemuffe så er det sådan en.

En dobbelt samlemuffe ser sådan ud (den har elektrisk forbindelse mellem de 2 huller).

En rækkeklemme ser sådan ud (og har forbindelse mellem de 2 huller overfor hinanden, men ikke til "sidemanden")
De kan klippes af i det antal du skal bruge.
 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis ledningen fra lampe 3 føres i kanaler i hjørnet mellem væg og loft, vil det da være pænere at føre den helt over til lampeudtaget, og forbinde den dér. Det vil se dumt ud hvis den føres til de andre lamper, da den så skal krydse loftet unødigt.
Det har du ret i, men det er svært at se den indbyrdes placering.

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis