Dryp fra vandlås ind mod væg

Hej LDS.

Min kæreste og jeg har netop købt et rækkehus fra 1957, og vi har allerede en utrolig lang liste med småting som vi skal have ordnet hen ad vejen. Jeg tænkte at starte i det små, og ville kigge på vores håndvask i badeværelset, hvor det drypper fra der hvor vandlåsens rør går ind i væggen. Jeg ville umiddelbart tro at der var noget der skulle strammes, eller en pakning der skulle skiftes, men hele indgangen ind til væggen er dækket af en semi-elastisk fugemasse af en art, som jeg ikke umiddelbart tør pille af (har absolut ingen erfaring med DIY).

Er der nogen her der har nogle gode råd til hvordan jeg kan gribe det an?

På forhånd tak.
Hej LDS. Min kæreste og jeg har netop købt et... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Når du lukker vand ud og det sprutter lidt i oversiden kunne det måske tyde på at røret inde i væggen er mere eller mindre snasket til.
Når du har taget røret af kan du evt. prøve spule eller rense røret inde i væggen.
Hvis der ikke er fuldt afløb i røret, vil der stå mere eller mindre vand i røret så det tærer hurtigere i bunden. Bagfald på røret vil ligeledes give tæring i bunden af røret.
Hej igen.
Jeg fik pillet vandlåsen fra, og hevet røret ud af væggen - det var en god idé!

Som I kan se, og som I sagde, så er røret meget tæret. Et par sekunder efter jeg tog det her billede flækkede det fra åbningen og nogle centimeter ned, uden at jeg havde rørt ved det. Resten af vandlåsen ser også ud til at være i ret dårlig stand indvendigt, så vi er blevet enige om at skifte den.

Men, jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre ifht. hullet i væggen.
Sådan som jeg ser det, efter at have renset hullet, så er der ikke nogen pakning derinde.
Til gengæld er der masser af det der klister der var udvendigt, på indersiden af røret, så jeg tænker at de har brugt det som et "alternativ" til en ordentlig pakning.

Vil det rigtige ikke være at købe en pakning til samlingen i væggen? (og hvilken slags, til 32mm?)
Og, skal der så noget nyt "klister" på, eller vil det være nok bare at få en ordentlig pakning? :-)

Tusind tak for hjælpen indtil videre - håber I kan hjælpe mig med at komme helt i mål!
Altså dit problem er jo at nogen har savet muffen af det rør som sidder der. Normalt ville der sidde en ende i røret som var lidt bredere og indeholdt en gummipakning. Men den er væk.

Til større dimensionerne kan man få en såkaldt erstatningsmuffe men det kan ikke umiddelbart findes til 32mm

Den bedste løsning er nok at løsne den pågældende flise også hugge op så du kommer ind til bøjningen og kan erstatte røret med et der har en muffe.
Alternativet er så nok samme cowboy trick som før med at fylde noget silikone i som pakning. 

Ask
Hvad er diameteren inde i hullet?
Afhængig af hullets indvendige diameter, er det måske muligt at finde en O-ring for tætning.
Hvis du siger/skriver diameteren skal jeg prøve at finde en O-rings-dim som kan bruges.
Det kunne f.eks. være O-ring ø32x2,5 eller f.eks. ø32x3,5
Ved at bruge O-ring får du automatisk centreret røret i hullet.
Ved blot at bruge silikone risikerer du at der kommer til at ligge silikone inde i røret, som kan stoppe afløbet mere eller mindre. Ved brug af O-ring kan du så efterfølgende forsegle med silikone.

Når du alligevel vil skifte vandlåsen, vil jeg anbefale at købe en i hvid plast, de er nemmere løbende at rengøre.
Det er selvfølgelig et spørgsmål om etik, hvad er pænest.
GSH skrev den 20-02-2021 16:47:28

Hvad er diameteren inde i hullet?
Afhængig af hullets indvendige diameter, er det måske muligt at finde en O-ring for tætning.

Det kræver vel at røret der skal ind er netop 2-3mm mindre i ydre diameter end den indre i det eksisterende rør ? Hvis forskellen er større skal det ihvertfald være en pænt tyk o-ring :-)

Men god idé 

 


Ask
Annonce
Det rør der gik fra vandlåsen og ind i væggen er et standard 32mm, og det var nærmest flugt med røret i væggen, så jeg vil mene at det andet rør også er 32mm indvendigt.
Kæresten vil gerne have noget der ligner det vi havde, og er pænt, så ender nok med at købe et "Hansgrohe Flowstar S vandlås 1 1/4" - 32 mm, krom" - jeg mener at det vi havde som var tæret, var en ældre udgave af det.
Hvis i ender med silikone er grå nok pænere end det hvide der var der før 

Ask
AskH. skrev den 20-02-2021 16:00:21

Altså dit problem er jo at nogen har savet muffen af det rør som sidder der. Normalt ville der sidde en ende i røret som var lidt bredere og indeholdt en gummipakning. Men den er væk.

Til større dimensionerne kan man få en såkaldt erstatningsmuffe men det kan ikke umiddelbart findes til 32mm

Den bedste løsning er nok at løsne den pågældende flise også hugge op så du kommer ind til bøjningen og kan erstatte røret med et der har en muffe.
Alternativet er så nok samme cowboy trick som før med at fylde noget silikone i som pakning. 

 Hvis du ser rigtig efter slutter røret i en muffe med en læbepakninh. Så et 32 mm rør passer lige i. Det skal gøres rent først.


fase
S. Fabrin skrev den 20-02-2021 18:15:51

 Hvis du ser rigtig efter slutter røret i en muffe med en læbepakninh. Så et 32 mm rør passer lige i. Det skal gøres rent først.

 Jeg har kigget og mærket efter derinde, og der er ikke nogen pakning hvor den går fra de 32 mm til den tyndere bredde inden det kurver nedad - det er plast hele vejen.

GSH skrev den 20-02-2021 16:47:28

Hvad er diameteren inde i hullet?
Afhængig af hullets indvendige diameter, er det måske muligt at finde en O-ring for tætning.
Hvis du siger/skriver diameteren skal jeg prøve at finde en O-rings-dim som kan bruges.
Det kunne f.eks. være O-ring ø32x2,5 eller f.eks. ø32x3,5
Ved at bruge O-ring får du automatisk centreret røret i hullet.
Ved blot at bruge silikone risikerer du at der kommer til at ligge silikone inde i røret, som kan stoppe afløbet mere eller mindre. Ved brug af O-ring kan du så efterfølgende forsegle med silikone.

Når du alligevel vil skifte vandlåsen, vil jeg anbefale at købe en i hvid plast, de er nemmere løbende at rengøre.
Det er selvfølgelig et spørgsmål om etik, hvad er pænest.

 Jeg har fået købt en ny vandlås, og noget sanitetssilikone, så er næsten klar til at få fikset det.

Men, jeg har ikke kunnet finde en O-ring i en ordentlig størrelse. Røret der går ind i væggen er 32mm, og modtagerrøret er nærmest samme størrelse - det er muligt at rokke røret lidt, så der er måske 1mm spil eller lign.
Er det muligt at en ø31x1 eller lign. hvis det findes, kan bruges?

Hvis ikke, kan det mon løses alene med silikone, hvis jeg gør mig umage?
F.eks. så kunne jeg putte silikone på indersiden af modtagerrøret helt ude ved kanten, og så presse røret ind, så silikonen forhåbentligt ikke kommer helt ind i modtagerrøret?

På forhånd tak.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis