Tag kiler

Vi er nu i vores garage projekt nået til, at der skal laves kiler, så vi kan få et 1/40 i fald.

Faldet skal være ind mod midten af taget, hvor tagpap firmaet så leverer modfaldskiler, så vi får en brønd i midten, hvor nedløbsrør vil køre i tagkonstruktionen.
Det var blot en kort beskrivelse af projektet.

Mit egentlige spørgsmål er, hvordan jeg får savet de kiler ud af de indkøbte reglar.

Jeg har følgende til rådighed:
kap-/geringssav
Hånd rundsav (styreskinne kan tilkøbes) 
Stiksav
Fukssvans

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan save med hånd-rundsav. Og så en form for styreskinne. Det kan være et bræt der skrues på som land. Men du skal købe en klinge til saven som er egnet til at save på langs af årer i træet. Der er ikke ret mange tænder på sådan en klinge. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik,
Tak for din kommentar, det var også umiddelbart min tanke.

Må forsøge med en test i morgen.
Har allerede en klinge med 18 tænder, den skulle kunne klare opgaven. 
Hvis du skal save mange ens kiler, så vil jeg foreslå dig at lave en skabelon så du hurtigt kan save de næste kiler.

Søren O
Kigget lidt på det i dag,  blev desværre ikke klogere..

Reglarne kilers skal skære ud fra er 45x75mm.
Så jeg skal næsten skære fra hjørne til hjørne, så jeg bliver nød til at skal have lavet en "skabelon" nogle ideer eller billeder af hvordan den kan laves?

Tagpap firmaet, snakker om de vil levere modfaldskiler, så jeg kun skal lave faldet fra to af siderne.
Er der nogle ulemper ved dette? 
Nu skal din savning jo ikke være "møbel præcis" så har du rundsav der kører godt er en streg udmærket at kære efter. Det kan laves med kridtsnor.
Teoretisk så skal de yderste "kiler" til venstre og højre være fuld højde hele vejen. Altså ikke kile nedad.
Næste kile fra begge sider skal være lidt lavere på midten  o.s.v. Kilen / kilerne  i midten har så fuld kilevirkning så tagbrønd er så lav som muligt. På den måde er der fald imod tagbrønd fra hele tagfladen.
Hvis du laver ens fald fra begge ender, ( alle kiler ens ) hele vejen over så udfylder de de ydersten i begge sider med modfalds kiler, altså de ophæver din store kile virkning der, så der kommer det fornødne fald fra alle sider. 

Annonce
Okay, jeg vil gøre forsøget med rundsaven.

Er der nogle ulemper ved at de levere modfaldskilerne, de koster kun en besked pris ekstra.
Og bør jeg i så fald stadig starte med en kile i fuld højde i begge sider, eller er det fint at lave modfaldet med trekants listen og tagpap et par cm op af snertbrættet? 
Du må spørge tagfirma om detaljer. Jeg er vant til at lave det hele selv.
Det tager vel samme tid for dig om du skal lave det ene eller andet.
Hvis du laver kiler i fuld højde i begge sider o.s.v. så skal der ikke bruges modfalds kiler. 

Vedhæftede filer:
Mads har skrevet PB til mig om detaljer. Der har jeg spurgt til placering af HEB for at undersøge om der skulle være noget at hente der i forhold til loftshøjde.
Der er tydeligvis gjort hvad der kan gøres for at få så tynd en konstruktion som muligt. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis