Huntonit undertag.

Hvad er erfaringerne med huntonit undertag. Jeg skal skifte tag på hus fra 1903, hvor der i dag ligger eternit.
Vil gerne skifte til letvægtstegl eller betontagsten, og skal derfor have undertag. Tagkonstruktionen er uden udhæng så jeg vil derfor have et diffusionsåbent undertag, da der ikke er plads til en ventileret løsning.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
velkommen på lds
Man køber tegl tagsten med en estimeret holdbarhed på 100 år. Så har jeg aldrig fattet at man bruger undertag som banevarer med en estimeret levetid på 30-40 år. Skiftet tag ca. 2012 Hus er fra 1916. 
Jeg har brugt huntonit og det fungerer perfekt, og det har en estimeret holdbarhed på 80 år. Jeg har ingen udhæng men der er alligevel ventilation op under undertaget. Det er det jeg synes bedst om.
Huntonit rammer ned på tagpap som er brændt / sømmet fast på krydsfiner tagfod, Nederst er der under tagpap fodblik som ender ud i tagrenden.
Bag tagrenden er der Imellem tagfod-krydsfiner og muren en sprække på ca. 20 mm Den er stoppet med 32 mm snefangsrør tryk for link . 
Det er et plast rør net. som holder fugle og delvis insekter ude, og dæmper snefygning op i konstruktionen.
Oppe tæt på rygning har jeg monteret udluftnings ventiler som er beregnede til huntonit. Men det er fordi min rygning er lavet på den gammeldags måde med at rygnings sten er murede ind. Man har andre måder hvor udluftning foregår i rygning.
Min 1. sal er  isoleret med 300 mm  og med synlige hanebånd, Så jeg er godt klar over at der ikke er den mest effektive dampspærre. Jeg tør derfor ikke lægge an på metoden med diffusions åben huntonit. Hellere livrem og seler end svampe plukning i min tagkonstruktion.
Når jeg en enkelt gang kravler en tur oppe på gangbroen, glæder det mig at det "trækker" nede fra tagfoden.
Isoleringsmæssig er det naturligvis godt samtidig at lave vindspærre ved tagfod så det ikke blæser direkte ind under gulve.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis