Skal 110 volt også have jordforbindelse?

Hej.

Jeg skal bruge min danske 220 volt Nintendo konsol i udlandet, hvor der kun er 110 volt.

Nintendo konsollen er på 54 watt. Jeg har købt en step up/step down omformer til 200 watt. Jeg har adapter til US stik. Huset hvor det skal bruges, har ikke jordforbindelse i deres system. Jeg skal ikke bruge andre apparater; kun Nintendo.

Mit spørgsmål er: Vil det være forsvarligt at bruge denne Nintendo og omformer uden jord?

Vh

Jørn

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du bruger omformer får du galvanisk isolation, jordlederen gør ingen forskel så. God fornøjelse.

"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"
Hej Professor Balthazar.

Tak for dit hurtige svar.

Det der gør mig usikker er, at der i brugsanvisningen til omformeren, står flere steder, at det er meget, meget vigtigt med jord.

Men det er jo skrevet under forudsætning af, at der bruges 220 volt, og måske større husholdningsapparater end Nintendo.

Er det uden betydning i denne sag, at der bruges 110 volt? Kan man generelt undlade jord hvis man har 110 volt?

Vh

Jørn
Har du kigget om din nintendo strømforsyning kan køre 110V allerede? Mange switchmode strømforsyningr kan dække hele verden. Der står på den hvad input spænding og frekvens den kan tage
Den kan kun køre på 220 volt.
Nintendo er garanteret uden jordstik selv, og er dobbeltisoleret.

Det er således alene transformer der kræver jord.
Jeg ville ikke være så bange, hvis der er fejlstrømssfbryder i huset.
Lettest ville være at droppe omformeren og købe en amerikansk strømforsyning til din Nintendo, såfremt den er af den eksterne type. Evt. En universal en. 

Elektronikteknikeren
Annonce
Nintendo konsollen skal bruges på Cuba, og huset har ikke fejlstrømsrelæ.
Er din omformer/transformator omgivet af et metal kabinet er det sikkert kabinettet, der bliver jordforbundet. Selve tranformeren er adskilt fra huset. Kan du ikke vise noget om transformeren. Brugsanvisningen f.eks.

fase


brugervejledning Step Up Step Down Voltage Converter
Tilslut omformeren til lysnettet
Sæt omformerens vekselstrømsledning i stikkontakten.
Forsigtig: Sørg altid for, at din konverter er jordforbundet. Brug altid et passende stik til at tilslutte din konverter. Hvis du bruger en stikadapter til at tilslutte din konverter, skal du sørge for at den er jordforbundet. Tilslut aldrig EU-stikket på din konverter med et UK-stik eller andet stik, der ikke sikrer jordforbindelse.
C. Tænd for omformeren
Skub tændingskontakten til positionen "ON". Den røde LED lyser.
Tilslut husholdningsapparater til omformeren
re. Effektvurdering og anbefalet brug af din konverter
Omformerne er klassificeret for deres maksimale anvendelsespotentiale. Brug ud over den maksimale klassificering vil overophedes og ødelægge konverteren. Alle VT-omformere er udstyret med sikringsbeskyttelse for at beskytte mod strømstød.
For længere levetid for konverteren under regelmæssig og kontinuerlig brug anbefales det at bruge en kombineret belastning på mindre end 60% af omformerklassificeringen.
Tænd for apparaterne en efter en.
Observationer: Denne model er enfaset. Bølgeformen er ren sinusbølge og uden forvrængning.
(1) Kontroller specifikationerne for de elektriske apparater, der skal bruges med omformeren, og sørg for, at apparaternes samlede effekt ikke overstiger omformerens kapacitet.
Tilslut omformeren til lysnettet.
Sæt omformerens vekselstrømsledning i stikkontakten.
Forsigtig: Sørg altid for, at din konverter er jordforbundet. Brug altid et passende stik til at tilslutte din konverter. Hvis du bruger en stikadapter til at tilslutte din konverter, skal du sørge for, at den er jordforbundet.
Model Maksimal kapacitet
(Watt) Kontinuerlig arbejdskapacitet (Watt)
Bronson VT 200   200         120
2. Betjening af spændingsomformeren VT
(2) Sørg for, at alle elektriske apparater er slukket før tilslutning.
(3) Tilslut dit apparat eller dine apparater til konverteren.
Hvis apparatets nominelle spænding er 110 VAC, skal du slutte det til konverterens 110 VAC-udgangsende. Hvis din apparats nominelle spænding er 240 VAC, skal du slutte den til 240 VAC-udgangen. Sørg for, at den samlede krævede starteffekt ikke overstiger den nominelle maksimale udgangseffekt for drevet.
(4)
Forsigtig: Sørg altid for, at dit tilsluttede apparat er sluttet til jorden på din konverter. Brug altid en passende stikkontakt til at slutte dit udstyr til omformeren: US Nema-stikkontakten til type A- og B-stik og den universelle stikkontakt til almindelige UK-type G-stik. Sæt aldrig et EU (Type F) eller Type E-stik direkte i universalstikket, da der i denne kombination ikke er nogen jordforbindelse! For at slutte et EU (Type F) eller Type E-stik til universalstikket skal du bruge en stikadapter, der sikrer jordforbindelse.
Når du kommer til Cuba, vælger du indgangsspændingen (110V) og slutter din omformer til stikkontakten.
Omformeren er en simpel ringkerne transformator, som normalt har en prøvespænding i forholdt til jord på 2000V. Jeg ville uden problemer tilslutte og bruge den uden jordforbindelse. 

fase
Tak for dit svar. I mit stille sind var det jo det svar jeg helst ville se, så jeg vil følge dit råd.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis