Syn af bil - hvad så?

Hej
Jeg skal for første gang have min bil til syn.
Anbefaler man få bilen tjekket hos mekaniker først, eller blot bagefter?
Det eneste jeg lige ved der er, er at bagklappen ikke kan holdes helt oppe længere. Det døde
da jeg åbnede det i frostvejr.
Vh Bodil
Hej Jeg skal for første gang have min bil til syn.... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 12-02-2021 13:25:06

Hvis bilen ikke bliver godkendt i første omgang pga. mindre fejl også kaldet betinget godkendt med omsyn til følge, må du gerne køre videre. Det eneste krav, der skal opfyldes, er at bilen skal stille til omsyn inden for den givne tidsramme. Længere er det ikke. 

Det er nu ikke færdselsstyrelsens opfattelse, de skriver 

Et køretøj der har fået afgørelsen betinget godkendt eller kan godkendes efter omsyn, må, indtil fejlene på synsrapporten er udbedret, kun benyttes til den kørsel, der er nødvendig i forbindelse med køretøjets reparation og må således ikke benyttes til almindelig kørsel.

https://www.fstyr.dk/da/Syn-af-koeretoej/Periodisk-syn#forstaa-din-synsrapport

Jeg vil tro at færdselsstyrelsen har godt styr på de lovmæssige krav her :-)

p.s. det er rigtigt at der udover dette også er en tidsmæssige ramme for hvornår man kan komme til omsyn

Ask
Du mener altså at fordi en bil er blevet betinget godkendt, fordi en tågelygte er forkert indstillet, så skal man vente 14 dage med at køre i bilen til mekanikeren har tid til at indstille lygten. Tag nu lige og spis brød til. I dag er en forkert indstillet tågelygte nok til en betinget godkendelse efter de ny godkendelsesregler. 

fase
S. Fabrin skrev den 12-02-2021 13:25:06

Hvis bilen ikke bliver godkendt i første omgang pga. mindre fejl også kaldet betinget godkendt med omsyn til følge, må du gerne køre videre. Det eneste krav, der skal opfyldes, er at bilen skal stille til omsyn inden for den givne tidsramme. Længere er det ikke. 

 så kender du vist ikke loven

ved betinget må du køre til mekanikeren , først når fejlende er udbedret må du køre andre steder , ikke før
Du mener altså at fordi en bil er blevet betinget godkendt, fordi en tågelygte er forkert indstillet, så skal man vente 14 dage med at køre i bilen til mekanikeren har tid til at indstille lygten. Tag nu lige og spis brød til.
I dag er en forkert indstillet tågelygte nok til en betinget godkendelse efter de ny godkendelsesregler.


fase
S. Fabrin skrev den 12-02-2021 14:17:17

Du mener altså at fordi en bil er blevet betinget godkendt, fordi en tågelygte er forkert indstillet, så skal man vente 14 dage med at køre i bilen til mekanikeren har tid til at indstille lygten. Tag nu lige og spis brød til.
I dag er en forkert indstillet tågelygte nok til en betinget godkendelse efter de ny godkendelsesregler.

 Det er ikke noget hverken jeg eller bredker mener. Det er det som den ansvarlige myndighed på området siger loven er. 

Man kan så selvfølgelig mene at loven ikke giver mening i det her tilfælde, men det gør jo ikke at den pludselig ikke gælder. 

Ask
Annonce
Jeg har på ingen måde sagt at loven ikke gælder for mig, men jeg siger at en forkert indstillet tågelygte giver et  omsyn, sådan som de nye synsregler er. Der ser jeg ingen problemer i, at jeg kører hjem og parkerer min bil og en dag eller to efter kører til mekaniker for at få rettet fejlen. Det er i jeres øjne en (grov) overtrædelse af loven. Til det siger jeg spis nu brød til.

fase
Der er jo forskel på om bilen er betinget godkendt eller kan godkendes efter omsyn. for det førstes vedkommende skal du ikke til omsyn og bilen er bare ikke lovlig før fejlen er rettet. Den anden der er det rigtigt at du kun må køre til mekanikeren. Jeg synes bare det er mærkeligt med den betingede godkendelse, for hvad er det som reelt kan komme på tale her? Efter at man bliver kaldt til omsyn ved en fejl på nummerlyspæren Som jeg har forstået det.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
I dag giver enhver fejl et omsyn. Jeg ved det af erfaring, fordi den ene tågelygte var ude af indstilling. Det ville aldrig få mig til at lade bilen stå, indtil mekanikeren havde til til at indstille lygten. Det er det jeg mener med spis nu brød til. 

fase
Kør bilen til syn først.

Hvis din bil dumper synet, får du en liste over de ting, der skal laves.

Dem får du så lavet og retur til syn.


Mvh. Christian M
 

Hej fabrin

Selvfølgelig må du kører hjem før mekanikeren. Men du må ikke kører andre steder hen :-) 

Ask
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis