Justering gulvvarme

Jeg bøvler med at få gulvvarmen justeret korrekt. Har Uponor trådløs styring. Jeg skruer op/ned på de 6-kantede  "umbraccoskruer" og noterer for hvert rum, f.eks. "badeværelse 1", "soveværelse ½", "stue 1½" osv. Typisk behov for justering forår og efterår. Fremløb på Bosch gasfyret står på 3, hvilket iflg. fyrets manual burde give ca. 50 grader fremløbstemp. Men der er jo termostater i hvert rum. Det synes dog sjældent at temperaturen svarer til det, de er sat på. Er det den forkerte måde at gøre det på? Burde jeg skrue alle umbraccoerne helt op - og så satse på at termostaterne regulerer automatisk ved at lukke, når en ønsket temp er nået?
Jeg bøvler med at få gulvvarmen justeret korrekt.... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for det. Jeg arbejder videre med det. Opdagede i øvrigt da jeg justerede 5 af ventilerne, at der står vand i flere af dem - se vedhæftede. Det løber ikke over, (som jeg oplevede med en anden tidligere i projektet) - bortset fra når jeg stikker umbracconøglen ned i dem - og når "kapslen" er skruet på, holder de tæt. Men det kan vel ikke helt være meningen? Bør jeg få skiftet dem ud? Så skal systemet vel nok tømmes for vand først, så det er måske et større (=dyrere) projekt...
Det er ikke noget problem med lidt vand dernede. Proppen lukker jo af for det, så det er kun under indstilling at det er et meget lille problem.
Jeg skrev i min liste kvm der menes naturligvis m altså meter rør længde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ok tak. Det vil jeg ikke gøre mere ved så. Så må vi se i morgen, hvor varmt/koldt der er rundt omkring. Det er lidt kompliceret, da nogle af rummene egentlig er ét rum - f.eks. køkken + alrum, og stue + udestue - men har hver sin kreds, men altså uden adskillelse med væg. Men jeg må gå rundt på bare tæer og føle mig frem, og efterfølgende justerere, tænker jeg.
Det er jo jeres komfort der skal indstilles efter, så de bare fødder m.m. er det fineste måleinstrument. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis